Ensi talvesta tulossa lupaava matkailusesonki – Suomi profiloituu Pohjoismaista vahvimmin talveen

Alkava talvikausi näyttää lupaavalta ulkomaisten matkanjärjestäjien arvioiden mukaan, selviää Finpron Visit Finland -yksikön tuoreesta selvityksestä. Venäläisten matkailijoiden lisäksi erityisesti brittiläiset matkailijat ovat tärkeitä Suomen matkailutalvelle. Maailman matkailujärjestö UNWTO:n mukaan globaalin matkailun kasvu on talouskasvua nopeampaa.

Näkymät tulevalle talvikaudelle ovat positiiviset, erityisesti Lapin matkailun kasvun ansiosta. Lukuisten uusien lentovuorojen ja -reittien ansiosta Lappiin lennetään Euroopasta enemmän kuin vuosiin.

– Odotamme alkavalla talvisesongilla merkittävää kasvua ulkomaalaisten matkailijoiden määrässä. Uusien Euroopan lentovuorojen ja -reittien lisäksi yhteydet Aasiasta Helsingin kautta Lappiin paranevat myös kasvaneen kotimaisen paikkatarjonnan myötä, Visit Finlandin tutkimuspäällikkö Katarina Wakonen Finprosta kertoo.

Lapin matkailutalven onnistuminen on taloudellisesti merkittävää koko Suomen kannalta. Etenkin britit ja ranskalaiset matkustavat Suomeen selvästi useammin talvella, kun taas suurin osa saksalaisista ja ruotsalaisista matkailijoista suuntaa Suomeen kesällä. Myös kiinalaiset ja japanilaiset suosivat Suomea kesälomakohteena.

− Britit ovat suurin matkailijaryhmä Lapissa. Talven huippusesongin yöpymisillä mitattuna brittien osuus ulkomaisista Lapin matkailijoista on jopa 28 prosenttia. Myös tuleva sesonki näyttää matkanjärjestäjien mukaan lupaavalta. Brittien joulumatkat Lappiin myytiin loppuun jo ennen brexit-äänestystä ja olemme saaneet uutta lentokapasiteettia. Alkuvuoden talviaktiviteettimyynti voi kuitenkin olla haaste, sillä brexitiä seurannut punnan kurssin lasku vaikuttaa erityisesti luksustuotteisiin ja -palveluihin, Wakonen sanoo.

Muihin Pohjoismaihin verrattuna Suomen talvikausi marras-huhtikuussa houkuttelee enemmän ulkomaisia matkailijoita. Viime vuonna ulkomaisten yöpymisistä Suomessa 55 prosenttia oli kesäkaudella ja 45 prosenttia talvikaudella.

− Pohjoismaisen vertailumme perusteella Suomi on talvikautena markkinajohtaja Venäjän, Britannian, Ranskan, Japanin, Kiinan ja Sveitsin markkinoilla, Wakonen kertoo.

Suurin kasvu kiinalaisista matkailijoista

Maailman matkailujärjestön (UNWTO) ja Euroopan matkailukomission (ETC) tuoreiden katsausten mukaan ensi vuoden näkymät globaalille matkailulle ovat positiiviset. UNWTO ennustaa Euroopan ja koko maailman matkailulle 3,5–4,5 prosentin kasvua. Matkailun globaali kasvu on tällä hetkellä keskimääräistä talouskasvua nopeampaa ja kysyntä etenkin Pohjois-Euroopan kohdalla näyttää hyvältä. ETC:n mukaan etenkin kiinalaisten matkailijoiden määrä Euroopassa on kasvanut tasaisella vauhdilla vaurastuneen keskiluokan ansiosta.

− Jos alkuvuoden kehitys jatkuu, Kiina tulee nousemaan Suomen viidenneksi tärkeimmäksi matkailumarkkinaksi yöpymisillä mitattuna. Myös kaikkien aasialaisten yhteenlasketut yöpymiset tulevat tänä vuonna todennäköisesti ohittamaan venäläisyöpymiset. Helsingin ja Lapin lisäksi kiinalaisten kiinnostus talveen ja myös muuhun Suomeen, kuten järvialueisiin, on lisääntynyt. Myös omatoimimatkailijoiden määrä on kasvanut, Wakonen sanoo.

Kiinalaisten matkailijoiden kasvu on kovinta muihin suurimpiin ulkomaisiin lähtömaihin verrattuna. Kiina on Japanin ohella Suomelle Aasian suurin matkailijoiden lähtömaa yöpymisissä. Aasialaiset matkailijat ovat korvanneet kuluvana vuonna venäläisten matkailijoiden vähentymistä. Venäläisten matkailijoiden määrä on laskenut maan taloustilanteen, heikon valuuttakurssin ja matkustusrajoitusten takia.

− Venäläiset ovat edelleen suurin matkailijaryhmä Suomessa. Vaikka varsinaisesta elpymisestä ei voidakaan vielä puhua, rohkaisevia merkkejä on kuitenkin ilmassa ensimmäistä kertaa kahteen vuoteen, Wakonen toteaa.

Wakosen mukaan saksalaisten kiinnostus Suomesta lomakohteena on kasvanut merkittävästi viimeisen kymmenen vuoden aikana, mutta kilpailu muiden Pohjoismaiden kanssa on kovaa.

− Kasvanut kiinnostus tarjoaa mahdollisuuden lisätä merkittävästi matkailua Saksasta Suomeen, etenkin pidentämällä saksalaisten suosimaa kesäsesonkia kesäkuusta lokakuuhun saakka. Saksalaisia matkailijoita houkuttelee Suomeen etenkin revontulien kaltaiset unohtumattomat kokemukset. Aikaisin syksyllä alkava revontulisesonki onkin hyvä mahdollisuus kasvattaa alkusyksyn matkojen myyntiä. Alkavalle talvikaudelle odotamme vähintään 25 prosentin kasvua saksalaisten matkailijoiden määrässä uusien reittilentojen ansiosta, Wakonen kertoo.

Suomen vetovoimaa matkakohteena ovat lisänneet viime aikoina maailman suurimman verkkokauppayhtiön Alibaban matkailubrändi Alitripin julkistus tuoda ensi vuonna Rovaniemen seudulle kymmeniä tuhansia uusia kiinalaisia matkailijoita sekä matkailujätti Lonely Planetin Suomelle myöntämä tunnustus maailman kolmanneksi parhaana matkakohteena vuodelle 2017.

Katarina Wakonen, tutkimuspäällikkö, Visit Finland, Finpro, p. 029 46 95681, katarina.wakonen@finpro.fi
Hetta Huittinen, viestintäpäällikkö, Finpro, p. 040 033 9597, hetta.huittinen@finpro.fi

Visit Finland vastaa valtakunnallisena matkailualan asiantuntijana ja aktiivisena toimijana ulkomailta Suomeen suuntautuvan matkailun edistämisestä. Visit Finland tukee alan yrityksiä ja yritysryhmiä kansainvälisille markkinoille tarkoitettujen matkailupalvelujen kehittämisessä ja markkinoinnissa. Ulkomaisten matkailijoiden Suomeen tuoma vientiin rinnastettava matkailutulo oli yli 4 miljardia euroa vuonna 2014. Visit Finland on osa Finpro Oy:tä. www.visitfinland.fi

Finpro auttaa suomalaisia pk-yrityksiä kansainvälistymään, hankkii Suomeen lisää ulkomaisia investointeja ja kasvattaa ulkomaisten matkailijoiden virtaa Suomeen. Finpron muodostavat Export Finland, Visit Finland ja Invest in Finland. Finpro on julkinen toimija, jonka 240 asiantuntijaa toimii 37 vientikeskuksessa 31 maassa ja 6 aluetoimistossa Suomessa. www.finpro.fi