Esa ”Tiki” Tikkanen: Muuttaisin Liigan playoffs-järjestelmää – Tappara pystyy kaatamaan Kärpät

Jääkiekkolegenda Esa ”Tiki” Tikkanen arvioi Liigan välieräparit peliyhtiö Unibetin haastattelussa. Tiki ehdottaa muutosta Liigan playoffs-järjestelmään, ja povaa Tapparalle finaalipaikkaa.

Välierien alla on puhuttu Lauri Marjamäestä ja tuomareihin ”vaikuttamisesta”, muun muassa Tappara-valmentaja Jussi Tapolan toimesta. Esa Tikkasen mielestä tuomarit eivät suosi Kärppiä.

– Tämä nyt on tätä playoffs-psyykkaamista ja asetelmien luontia. Marjamäki osaa hommansa, ja tuomareiden puhutteluhan on hyvä taktiikka saada joukkue hetkeksi huilaamaan. Mutta onko sillä vaikutusta vihellyksiin? En usko. Ei joukkueilla voi olla eri linja näin tarkkaan seuratuissa peleissä.

– Mutta se on kurinpidosta sanottava, että Ilkka Pikkaraisen ja Patrik Moision Kärpät-sarjassa saamat ottelurangaistukset olivat liian kovia. Näiden herrojen poissaolo antoi Kärppien tähdille lisää tilaa pelata.

Tikkanen on sitä mieltä, että Suomessakin voitaisiin siirtyä playoffs-sarjoissa NHL-tyyliseen 2-2-1-1-1-malliin.

– Kotietu ei ole loppujen lopuksi Liigassa kovin iso. Häviät ensimmäisen pelin kotona, ja yhtäkkiä etu on heti vierasjoukkueella. Kyllä mä muuttaisin Suomessakin järjestelmän niin, että ensimmäiset kaksi peliä paremmin sijoittuneen kotona, seuraavat kaksi huonommin sijoittuneen kotona ja loput yksi kerrallaan. Runkosarjamenestyksen merkitys nousisi, ja fanitkin saisivat kaksi peräkkäistä kotipeliä tiiviiseen tahtiin, Tiki linjaa.

”Finaaliin HIFK ja Tappara”

HIFK ja Kärpät lähtevät välieriin suosikkeina. Tikkanen odottaa molemmista sarjoista tiukkoja.

– JYP oli SaiPaa vastaan vahva. Koko ajan askeleen edellä. IFK:hon verrattuna JYPillä on erittäin tarkka puolustus, ja laitan siitä pienen edun Jyväskylään. Maalivahdeista Tuomas Tarkilla on kokemusetu Ville Hussoon nähden, mutta kokonaisuudessaan maalivahtipeli menee tasan. Hyökkäyksessä IFK:lla on enemmän ratkaisijoita, mutta kärkipelaajien eli etunenässä Teemu Ramstedtin, Tomas Zaborskyn ja Joonas Raskin on vielä nostettava tasoaan ja käytettävä maalipaikat tehokkaammin.

– Kaikki paineet ovat edelleen IFK:lla. Ainakin kuuteen peliin mennään. Tulee erittäin tiukka sarja, mutta jos ennuste pitää, IFK:n pitäisi mennä mun papereissa jatkoon, Tiki uskoo.

Tikkasen mielestä Tapparan pieni etu Kärppiä vastaan syntyy leveästä rintamasta ja kovasta meiningistä.

– Tapparalla on laajempi materiaali kuin viime vuonna, ja ratkaisijoita löytyy kaikista ketjuista. Jos virettä katsotaan, Tappara on Kärppiä edellä. Ei Kärpätkään silti yhden ketjun varassa ole. Vaikka liideri Sebastian Aho ja Jesse Puljujärvi pitävätkin upeasti Kärppiä kasassa, niin uskon, että siellä ovat kokeneet pelaajat nyt askeleen parempia. Mansessa on kuitenkin kova meininki päällä ja valtava nälkä kolmen finaalitappion jälkeen, viiden Stanley Cupin voittaja povaa Unibetille.

– Ei kaukana ole, että ollaan taas game sevenissä. Ei selvää etua kummallakaan, mutta veikkaan, että nyt on viimein Tapparan vuoro kaataa Kärpät, Tikkanen aavistelee.

Lisätietoja: Antti Tikka, antti.tikka@unibet.com

Unibet on vuonna 1997 perustettu online-pelejä tarjoava NASDAQ OMX Nordic Exchange -pörssiin Tukholmassa listattu yhtiö. Unibet on yksi Euroopan suurimmista yksityisistä online-peliyhtiöistä ja tarjoaa palveluita 21 kielellä. Tällä hetkellä Unibetilla on 10 miljoonaa asiakasta yli sadassa maassa. Unibet kuuluu Euroopan suurimpien rahapeli- ja vedonlyöntiyhteisöjen etujärjestöön (EGBA, European Gaming and Betting Association). Unibet on eCOGRA:n (e-Commerce Online Gambling Regulationand Assurance) auditoima ja sertifioima vastuullinen toimija.