Esa Tikkanen: ”Molemmilla mestarisuosikeilla kysymysmerkkinsä”

Esa ”Tiki” Tikkanen arvio Unibetille Liigan puolivälieräparit. Tikkasen katse kiinnittyy IFK:n keskushyökkääjiin ja Kärppien maalivahteihin.

HIFK-Pelicans:

Ennakko sarjasta: Hyvä sarja tulee. Maaleja, mustelmia, taistelua – tästä ei puutu mitään. HIFK on iso ennakkosuosikki, mutta pleijareissa mikään ei oo ennakkoon selvää, ja kyllä Pelicans pystyy vähän kiusaamaan. KalPa saa syyttää itseään kun ei ollut valmis ottamaan mustelmia lahtelaisia vastaan sääleissä, mutta en usko, että IFK sortuu samaan. Molempien syytä pysyä boksista pois.

Ratkaiseva kysymys: IFK:n suurin kysymysmerkki on sentteriosasto. Hyökkäys on leveä, mutta pystyvätkö tähdet, etunenässä Teemu Ramstedt, pelaamaan samalla tavalla kuin runkosarjassa kun tila vähenee ja peli kovenee? Kun sarjoja ja mestaruuksia ratkotaan, katseet kääntyvät näihin miehiin ja silloin pitää vastata huutoon.

Tikin tuomio: HIFK jatkaa 4–1 tai 4-2

Kärpät-TPS

Ennakko sarjasta: Puhuin TPS:n kohdalla kokemuksesta ennen säälipleijareita, ja kyllä sen tärkeys taas nähtiin. Sitä on vaikea selittää, kuinka iso merkitys sillä on kaikkiin pelaajiin kopissa ja kentällä, että sulla on Tomi Kallion, Petteri Nummelinin ja Eric Perrinin kaltaisia konkareita. Erittäin positiivinen asia TPS:lle oli myös se, että pelasivat Vaasassa hyvin. Mutta nyt vastus on 10 kertaa kovempi, ja Kärppien riveistä löytyy vielä kokeneempia voittajia. Mika Pyörälä, Esa Pirnes, Lasse Kukkonen – siinä on Marjamäen Laten aika helppo laittaa näitä miehiä ratkaisuhetkillä kentälle.

Ratkaiseva kysymys: Kärpät lähtee mestarina playoffseihin, ja on ehkä se vahvin suosikki taas kerran. Oululaisten kysymysmerkki on kuitenkin maalivahtiosasto. Siellä on pari täysin kääntämätöntä korttia, ja räpylä voi yhtäkkiä täristä ihan eri tavalla. Meneekö Marjamäki selvällä ykkösveskarilla vai jakavatko pelit? Eikä Teemu Lassilakaan rehellisyyden nimissä varsinaisesti loistanut Sportia vastaan, molemmissa peleissä meni helpot.

Tikin tuomio: Moni on sanonut, että Kärppien alavireinen hyökkäys on jo liikaa Sebastian Ahon harteilla, mutta kyllä sieltä vanhat konkarit taas nousee. Sarja menee 4–2 Kärpille.

Tappara-Lukko

Ennakko sarjasta:
Taas saatiin nämä jengit vastakkain. Mikäs sen hienompaa, upeeta taistelua luvassa. Mun papereissa Tappara on kokonaisuutena parempi joukkue kuin vuosi sitten. Materiaali on laajempi. Lukon etuna on sarjan paras ylivoimapeli ja maalivahti Ryan Zapolski. Tapparan Tomi Karhuselta vaaditaan iso sarja.

Ratkaiseva kysymys: Mitä tekee Patrik Laine playoffseissa? On selvää, että Kristian Kuusela tarvitsee apuja maalintekoon, ja odotan Laineelta isoa kevättä. Samoin Jani Lajuselta ja Veli-Matti Savinaiselta.

Tikin tuomio: Risto Dufvan viimeinen vuosi, ja Raumalla elätellään taas isoja toiveita. Lukko on ollut lähellä niin usein, mutta aina pari jengiä on ollut kovempia. Niin käy nytkin. Kyllä kova Tappara tämän vie, 4-2

JYP-SaiPa

Ennakko sarjasta: Tämä on mulle ehkä kuitenkin se mielenkiintoisin sarja. Kumpikaan ei ole selkeä voittajasuosikki. JYP ei ole täysin vakuuttanut, ja SaiPa on todellinen kiusantekijä. JYP pelaa ilman Eric Perriniä, ja katseet kääntyvät varsinkin Jani Tuppuraiseen, Anssi Löfmaniin ja Janne Taviin. SaiPa on tehnyt kovia satsauksia, ja kyllä siellä alkaa jo menestyspaineitakin olla.

Ratkaiseva kysymys
: Moni sanoo, että pohjoisamerikkalaiset on aina kovia playoffs-pelaajia, mutta ei se niin mene. Yhtä lailla ne voi kadota kuvasta kuin itäblokin miehet. SaiPan David McIntyrellä ja Chad Raulla on valtavan iso rooli, ja nyt pitää onnistua. SaiPan onneksi ei ole miesten ensimmäinen kevät täällä. JYPin kohdalla mua kiinnostaa maalivahdit: pelaako Tuomas Tarkki vai Veini Vehviläinen, ja tarttuuko kiekko?

Tikin tuomio
: Ainoa sarja, joka menee game seveniin. Sen jälkeen kovemmat jätkät voittaa.

Lisätiedot: Antti Tikka, antti.tikka(at)unibet.com

Unibet on vuonna 1997 perustettu online-pelejä tarjoava NASDAQ OMX Nordic Exchange -pörssiin Tukholmassa listattu yhtiö. Unibet on yksi Euroopan suurimmista yksityisistä online-peliyhtiöistä ja tarjoaa palveluita 22 kielellä. Unibet tarjoaa myös B2B-vedonlyöntipalveluja Kambi Sport Solutionsin kautta. Tällä hetkellä Unibetilla yli 10 miljoonaa asiakasta yli sadassa maassa. Unibet kuuluu jäsenenä Euroopan suurimpien rahapeli- ja vedonlyöntiyhteisöjen etujärjestöön (EGBA, European Gaming and Betting Association). Unibet on eCOGRA:n (e-Commerce Online Gambling Regulationand Assurance) auditoima ja sertifioima vastuullinen toimija.