Esteettinen kirurgia kiinnostaa suomalaisia

Esteettinen kirurgia ei ole vain ammattikauniiden tai julkkisten juttu. Suomessa plastiikkakirurgian vastaanotolla näkyy koko kansan kirjo koulutuksesta tai tulotasosta riippumatta.

– Noin yhdeksän kymmenestä esteettiseen plastiikkakirurgiaan tulevista potilaista on naisia, mutta myös miesten kiinnostus on kasvanut. Hoitoihin hakeutuvat ovat usein täyttäneet 50 vuotta, ja tulijoita on jokaisesta kansanryhmästä, kertoo plastiikkakirurgian ja ortopedian erikoislääkäri Hannu Kuokkanen.

Kuokkasen mukaan suomalaisnaisille tehdään eniten muun muassa otsankohotuksia, rintojen muokkauksia ja vartalon muotoiluja. Miehille tehdään usein kaulankohotuksia tai rasvaimuja.

– Silmäluomien korjausleikkaukset ovat yleisiä sekä miehillä että naisilla, sillä roikkuvien silmäluomien ongelmat korostuvat iän myötä. Niiden korjaaminen on kuitenkin suhteellisen pieni leikkaus, joka ei ole kovin kallis, joten toimenpide on suuren joukon ulottuvissa, Kuokkanen sanoo.

Toinen esteettiseen kirurgiaan hakeutuva ryhmä on synnyttäneet naiset, joiden lapsiluku on tullut täyteen. Menneet raskaudet ovat saattaneet venyttää vatsapeitteitä niin, että vatsa näyttää odottavan äidin pyöreältä kummulta.

– Lisäksi ilman viiltoja tehtävät toimenpiteet, kuten erilaiset täyteainehoidot, ovat suosittuja. Esimerkiksi rasvainjektio, jossa rasvaa siirretään muualta kehosta vaikkapa kasvojen alueelle, on nopea toimenpide, Kuokkanen kertoo.

Kuokkanen painottaa, että leikkauksesta ei saa päättää kiireessä. Mikäli vastaanotolle hakeutunut potilas on kuitenkin tietoinen riskeistä ja suhtautuu toimenpiteeseen realistisesti, voi leikkaus järjestyä nopeastikin. Kun lääkärin ja potilaan näkemykset leikkaustarpeesta kohtaavat, järjestelyt ovat sujuvat ja yksinkertaiset.

– Pahimmillaan oma keho voi eristää ihmisen sosiaalisesti vaikka siitä syystä, että ei voi ottaa paitaa pois. Osa ihmisistä kantaa virheensä ja osa kokee, että kirurgiasta on merkittävää apua. Teemme hyvin usein tavallisten ihmisten korjaavaa kirurgiaa, Kuokkanen sanoo.

Hannu Kuokkanen puhuu esteettisestä kirurgiasta Lahden Naistenpäivät 2011 –messuilla 25.9. klo 14.30. Hän on tavattavissa Terveystalon messuosastolla Cg5 heti luennon jälkeen.

Yleisiä esteettisen kirurgian toimenpiteitä:

· Abdominoplastialla tarkoitetaan vatsan alueen plastiikkakirurgiaa. Keskivartaloon voi jäädä löysää ihoa laihdutuksen jälkeen, ja synnyttäneillä naisilla pystysuorat vatsalihakset voivat venyä kauas keskiviivasta aiheuttaen pömpöttävän vatsan.

· Rintojen implanttisuurennuksella voidaan tavoitella ylipäätään suurempien rintojen lisäksi myös kooltaan symmetrisiä rintoja tai rintojen epämuodostumien poistumista.

· Rintojen pienentäminen, reduktioplastia on tavallisin lääketieteellisillä perusteilla tehtävä leikkaus, johon tullaan usein työterveyslääkärin lähetteellä. Leikkaus vähentää nopeasti niska-hartiavaivoja.

· Rintarekonstruktiolla tarkoitetaan rintasyöpäleikkauksen johdosta uudelleen rakennettavaa rintaa. Toimenpiteet on keskitetty yliopistollisiin ja keskussairaaloihin, mutta Terveystalolla on valmius niiden tekemiseen.

· Torsoplastialla tarkoitetaan koko vartalon muutosleikkausta. Useita leikkauksia vaativa toimenpide voi tulla eteen esimerkiksi voimakkaan laihduttamisen jälkeen. Esimerkiksi lihavuusleikkauksessa käyneellä paino on voinut pudota sata kiloa, mutta venynyt nahka on jäänyt lähelle entisiä mittojaan.

· Silmäluomiplastialla korjataan yleisimmin roikkuvia yläluomia, jotka vaivaavat etenkin iän karttuessa. Yhä useammin alaluomiplastiaan yhdistetään kasvojen kohotus ja yläluomiplastiaan ihoa silottava rasvansiirto kasvojen juonteisiin. Toimenpiteillä ei tavoitella televisiotähtimäistä kireyttä, vaan piirteiden palauttamista.

· Kasvojen alueella tehdään nenän korjauksia ja korvaleikkauksia, minkä lisäksi myös erilaiset kasvovammat edellyttävät usein plastiikkakirurgin asiantuntemusta. Luomia poistetaan Terveystalossa niin sanotuilla pattipoliklinikoilla, joissa luomenpoistoon voi päästä arvioinnin jälkeen jopa samalla käynnillä.

· Kaikki toimenpiteet eivät edellytä leikkausta. Injektiohoidoista tunnetuin on Botox, jota käytetään esteettisessä kirurgiassa menestyksekkäästi kasvojen juonteiden silottamiseen, mutta sairaanhoitona myös liikahikoilun, migreenin, tensiopäänsäryn ja erilaisten lihasjännitysten helpottamiseksi. Myös erilaisia täyteaineita voidaan pistää injektiona.

Terveystalo on mukana Lahden Naistenpäivät 2011 messuilla (messuosasto Cg5). Terveystalon asiantuntijoista tilaisuudessa puhuvat lisäksi myös naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri Tiina Posa aiheesta Naisen elämänkaari – Ehkäisystä vaihdevuosiin (24.9. klo 14.30 ja 25.9. klo 11.30) sekä ortopedian, traumatologian ja kirurgian erikoislääkäri Juha Pekka Kaukonen aiheesta Naisen osteoporoosiriski ja osteoporoosin ehkäisy (24.9. kello 11.30).

Terveystalo on Suomen suurin terveyspalveluyritys. Yhtiö tarjoaa monipuolisia terveys-, työterveys-, sairaanhoito- ja tutkimuspalveluja lähes 150 toimipaikassa eri puolilla Suomea. Terveystalon asiakkaita ovat yksityishenkilöt, yritykset ja yhteisöt, vakuutusyhtiöt sekä julkinen sektori. Terveystalo työllistää valtakunnallisesti lähes 5000 terveydenhuollon ammattilaista. www.terveystalo.com