Eurooppalaiselle paperiteollisuudelle yhteinen hankintajärjestelmä

Paperi- ja sellualan koko Euroopan kattava sähköinen hankintajärjestelmä, PPConnect toteutetaan monen vuoden kehitystyön tuloksena. PPConnect lisää tehokkuutta ja luo alalle standardisoituja yhteys-, viestintä- ja sisällönhallintaratkaisuja. Alan toimittajien liittäminen yhteiseen verkostoon nopeuttaa hankinnan muutosprosessia ja kannustaa toimittajia tukemaan yksittäisten paperiyhtiöiden sähköisen hankinnan projekteja. Vuoden 2000 lokakuussa alkaneeseen kehitystyöhön ja neuvotteluihin osallistui yhteensä 16 eurooppalaista paperi- ja sellualan yritystä.

PPConnect on nyt valmis, ja se on otettu käyttöön jo kolmessa ensimmäisessä jäsenyrityksessä. Kun ratkaisua on käytetty muutaman kuukauden ajan, järjestetään seuraava PPConnect-neuvottelukokous, jossa paperi- ja sellualan yritykset pääsevät esittelemään järjestelmän toteutusta ja vaihtamaan käytännön kokemuksia ensimmäistä kertaa. Tämän kokouksen jälkeen myös muiden paperi- ja sellualan yritysten odotetaan liittyvän PPConnect-verkostoon ja käynnistävän omia sähköisen hankinnan käyttöönottoprojektejaan. IBX ja cc-hubwoo on valittu paperi- ja selluyhtiöiden sähköisen hankinnan palveluntarjoajiksi ja kasvattamaan toimittajaverkostoa PPConnect-konseptin toteutusvaiheessa. M-real, Stora Enso ja UPM-Kymmene ovat jo allekirjoittaneet pitkäaikaisen kumppanuussopimuksen IBX:n ja cc-hubwoo:n kanssa sähköisen hankintajärjestelmän käyttöönottamiseksi. ”Olemme ylpeitä siitä, että olemme nyt edenneet näin pitkälle. Tämän yhteisaloitteen avulla pystymme ottamaan yrityksissämme ja koko alalla käyttöön tehokkaamman hankintaprosessin. IBX ja cc-hubwoo ovat kaksi Euroopan johtavaa palveluntarjoajaa ja uskomme niiden pystyvän palvelemaan meitä kaikkialla Euroopassa”, selittää Risto Pyhältö, M-realin konsernihankinnan johtaja. M-real, Stora Enso ja UPM-Kymmene ensimmäisiä asiakkaita IBX ja cc-hubwoo ovat sitoutuneet tarjoamaan sähköisen hankinnan palveluja paperialalle yhteistyössä. Kumppanuussopimus allekirjoitettiin marraskuussa 2004, ja ensimmäiset asiakkaat – M-real, Stora Enso ja UPM-Kymmene – ovat jo ottaneet järjestelmän käyttöönsä. IBX ja cc-hubwoo tulevat tarjoamaan sähköisen hankinnan palveluja ja yhteyden jo olemassa olevaan toimittajaverkostoon, sekä huolehtimaan uusien toimittajien lisäämisestä verkkoon. “Olemme erittäin tyytyväisiä M-realin, Stora Enson ja UPM-Kymmenen meitä kohtaan osoittamaan luottamukseen. Meillä on mittava kokemus sähköisen hankinnan projekteista. Tämä sopimus on osoitus kyvyistämme ja tarjoaa meille suurenmoisen mahdollisuuden luoda yhteinen ratkaisu koko eurooppalaiselle paperiteollisuudelle. Odotamme innolla yhteistyötä cc-hubwoo:n kanssa. Yhdistämällä yritysten voimavarat IBX ja cc-hubwoo pystyvät tarjoamaan ratkaisun, joka vastaa paperialan tarpeita sekä palvelujen että maantieteellisen kattavuuden suhteen,” kertoo IBX:n toimitusjohtaja Hans Ahlinder. “Sekä cc-hubwoo että IBX tarjoavat laadukkaita hankintatoiminnan palveluja ja ratkaisuja. Tämä yhteistyökumppanuus tarjoaa meille mahdollisuuden hyödyntää osaamistamme toimittajien rekrytoinnissa Euroopassa”, kertoo Christian Rast, cc-hubwoo:n johtokunnan jäsen. Paperialan yritysten liikevaihto on yli 30 miljardia euroa ja tämä asiakkuus luo meille uusia kasvunäkymiä. Yhdysvalloissa solmitun Trade-Ranger-yrityskaupan ja Euroopassa IBX:n kanssa käynnistetyn yhteistyön ansiosta cc-hubwoo pystyy palvelemaan paperialaa myös maailmanlaajuisesti.” Lisätietoa: Ari-Matti Purhonen, toimitusjohtaja, IBX Suomi, puh: 050 995 5995, sähköposti: ari-matti.purhonen@ibx.fi Peter Lageson, markkinointijohtaja, IBX, puh. +46-70 37 55 105, sähköposti: peter.lageson@ibx.se Hans Ahlinder, toimitusjohtaja, IBX, puh. +46 70 513 65 79, sähköposti: hans.ahlinder@ibx.se Risto Pyhältö, konsernihankinnan johtaja, M-real, puh. 0500 624 914, sähköposti: risto.pyhalto@m-real.com Christian Rast, johtokunnan jäsen, cc-hubwoo, puh. +49 228 619 5400, sähköposti: e-mail: crast@cc-hubwoo.com IBX (www.ibxeurope.com): IBX on Euroopan johtava tehokkaan hankintatoimen mahdollistavia palveluja ja ratkaisuja tarjoava yritys. IBX auttaa suuria ja keskikokoisia yrityksiä uudistamaan toimittajien valintaan, hankintatoimeen ja laskutukseen liittyviä toimintojaan, minkä ansiosta yritysten varainkäytön hallinta tehostuu nopeasti ja saavutetaan mittavia säästöjä. IBX:n tarjoamiin palveluihin ja ratkaisuihin kuuluvat IBX Strategy, IBX Source, IBX Procure, IBX Pay ja IBX Supplier Network. IBX:n asiakkaita ovat mm. Deutsche Post World Net, DHL, Ericsson, Lufthansa, Skanska, Volvo Trucks, Renault Trucks, Mack Trucks, Novo Nordisk, SEB, Norwegian State, Arla Foods ja Bang & Olufsen. cc-hubwoo (www.cc-hubwoo.com): cc-hubwoo (HUBWOO - ISIN: FR0004052561) on Euroopan ensimmäinen suuryrityksiä palveleva, ei-tuotannollisten hankintapalvelujen tarjoaja. Yli 40 cc-hubwoo:n asiakkaista on Euroopan suurinten yritysten joukossa (Total, BASF, EDF, Michelin, Thomson, Bayer, Henkel, St Gobain, Volkswagen, Degussa, Alcatel, Snecma, Crédit Agricole, Danone jne.) ja cc-hubwoo:n toimittajaverkostoon kuuluu yli 9 000 yritystä 44 maassa. Yrityksen pro forma -myynti oli 22 miljoonaa euroa vuonna 2003 ja cc-hubwoo onkin Euroopan markkinajohtaja sekä yksi tärkeimmistä toimijoista maailmanlaajuisesti.