EVRY suunnittelee Samlinkin ostamista vahvistaakseen asemaansa Suomen pankkimarkkinoilla

(Oslo/Helsinki, 29. maaliskuuta 2017) EVRY on solminut aiesopimuksen ja neuvottelee yksinoikeudella Suomen johtavan pankkien IT-järjestelmätoimittajan Oy Samlink Ab:n osakekannan ostamisesta. Neuvottelujen kohteena on myös  Samlinkin noin 50 asiakaspankin valinta uudesta peruspankkijärjestelmästä, jonka toimittaja EVRY olisi. Voimien yhdistäminen tukee sekä EVRYn että Samlinkin tavoitteita laajentaa markkina-asemaansa Suomessa.

Digitalisaatio, asiakaskäyttäytymisen nopeat muutokset ja lisääntyvä toiminnan sääntely muuttavat pankkien toimintaympäristöä. Pankeilla on tarve kiihdyttää pankkijärjestelmien modernisointia ja saada markkinoille nopeammin käyttäjäystävällisiä pankkipalveluita. Gartnerin arvioiden mukaan pankkien IT-palveluiden ja ohjelmistojen markkina Suomessa kasvaa keskimäärin 5,9 prosentilla vuodessa. Markkina-arvo 2016 oli 627 miljoonaa euroa ja arvio vuodelle 2020 on 798 miljoonaa euroa. Yhdessä EVRYllä ja Samlinkilla olisi vahvempi asema tarjota EVRYn markkinoiden johtavia ratkaisuja tällä nopeasti kasvavalla markkinalla. Kumppanoituminen Samlinkin kanssa tarjoaisi EVRYlle vahvan, 370 henkilön fintech-asiantuntijajoukon, jolla on syvää osaamista suomalaisia pankkeja palvelevista IT-ratkaisuista.

“Olemme arvioineet peruspankkijärjestelmän vaihtoehtoja huolellisesti kilpailuasemamme vahvistamiseksi. Arvioimme kaikkien johtavien teknologiatoimittajien ratkaisut ja totesimme EVRYn olevan meille erinomainen vaihtoehto. Samalla olemme arvioineet Samlinkin strategisia vaihtoehtoja ja todenneet kumppanoitumisen EVRYn kanssa olevan hyvä vaihtoehto tästä eteenpäin. EVRYn ja Samlinkin yhdistyminen toisi hyötyä kaikille asiakkaille pohjoismaisella tasolla laajempien volyymien ja kustannusten jaon myötä. Pankit pystyisivät luomaan parempaa asiakaskokemusta innovatiivisen yhteistyökumppanin kanssa, jolla on myös strategista palvelumuotoilukyvykkyyttä”, Samlinkin hallituksen puheenjohtaja Pasi Kämäri sanoo.

”Meidän tavoitteemme on luoda digitalisaatiosta kilpailukykyä asiakkaillemme tuottamalla tarkoituksenmukaisia, asiakaslähtöisiä ja kilpailukykyisiä ratkaisuja. Samlinkilla on vahvat asiakassuhteet ja suomalaisen pankkimarkkinan erittäin hyvä tuntemus. Yhteistyö Samlinkin kanssa vahvistaisi EVRYn asemaa Pohjoismaiden johtavana peruspankkijärjestelmätoimittajana. Lisäksi vahvistaisimme jalansijaamme Suomessa, joka on meille hyvin houkutteleva markkina-alue”, EVRYn toimitusjohtaja Björn Ivroth kertoo.

Asiakaskeskeisiä ratkaisuja

EVRY ja Samlink ovat molemmat sitoutuneita tarjoamaan laadukkaita palveluita ja edistyneitä digitaalisia ratkaisuja sekä nykyisille että uusille asiakkaille. Asiakaskeskeinen peruspankkiratkaisu mahdollistaa pankeille nopeamman reagoinnin muutoksiin ja uusien lisäarvopalveluiden ketterämmän tuomisen markkinoille.

”EVRYllä on laaja kokemus liiketoimintakriittisten IT-järjestelmien tuotannosta, kehittämisestä ja ylläpidosta. Yhdessä pystyisimme tarjoamaan suomalaisille pankeille toimialan johtavia ratkaisuja mm. peruspankkipalveluiden ja maksamisen palveluiden alueilla.  Yhteinen toimialaosaamisemme mahdollistaisi asiakassuhteidemme edelleen kehittämisen suomalaisella pankkimarkkinalla. Yhteistyön tuloksena syntyy entistä asiakaskeskeisempiä ja kustannustehokkaampia ratkaisuja”, Samlinkin toimitusjohtaja Pentti Unkuri kommentoi.

”EVRYn uusi peruspankkijärjestelmä ja pitkäkestoiset sopimukset monien pohjoismaisten pankkien kanssa luovat vakaan pohjan, josta myös suomalaiset pankit voivat hyötyä. Tämä investointi Suomeen vahvistaisi asemaamme Pohjoismaissa, missä meillä olisi yli 200 pankkia asiakkaanamme ja 1600 työntekijää, joilla on vankkaa osaamista niin teknologiasta kuin pankki- ja rahoitustoimialasta”, Financial Services -yksikön johtaja Wiljar Nesse EVRYstä kertoo.

Aiesopimuksesta

EVRY on solminut aiesopimuksen Oy Samlink Ab:n kanssa ja käy yksinoikeudella neuvotteluja koko osakekannan ostamisesta. Lopullinen sopimus on ehdollinen ja vaatii kilpailuviranomaisen hyväksynnän. Samlinkin tällä hetkellä omistaa 50 pankkia ja sen suurimmat osakkeenomistajat ovat Säästöpankkiryhmä, Aktia Pankki Oyj, Oma Säästöpankki Oyj, Handelsbanken Suomi, Posti Oyj ja POP Pankki -ryhmä. Aiesopimus ei koske Samlinkin tytäryhtiöitä Paikallispankkien PP-Laskenta Oy:tä ja Project-IT Oy:tä.

Björn Ivroth, CEO EVRY, Tel: +47 06500
Geir Remman, VP Corporate Communications, EVRY, Puh. +47 970 550 17
Pasi Kämäri, Hallituksen puheenjohtaja, Samlink, Puh. +358 500 688 222

EVRY EVRY on yksi Pohjoismaiden johtavista IT-alan yrityksistä ja sillä on vahva paikallinen ja alueellinen edustus 50:llä paikkakunnalla Pohjoismaissa. EVRY rakentaa tulevaisuuden tietoyhteiskuntaa osaamisella, IT-ratkaisuilla ja teknologialla. Yhtiö tuottaa arvoa sekä asiakkailleen että ympäröivälle yhteiskunnalle. EVRY yhdistää syvällisen toimialatuntemuksen ja teknologisen asiantuntijuuden paikalliseen toimitusmalliin ja kansainväliseen vahvuuteen. Yhtiö on sitoutunut näyttämään, että pohjoismaisia asiakkaita palvellaan parhaiten pohjoismaisen, paikallista liiketoimintaympäristöä ymmärtävän palveluntarjoajan toimesta. EVRYllä on noin 8 900 työntekijää ja yhtiön liikevaihto vuonna 2016 oli noin 1 326 miljoonaa euroa. www.evry.com