Ex-paraurheilija Ronja Pahaoja mukana Lionel Messin Unelmajoukkueessa – taustalla halu auttaa näkövammaisia

Tekoälyyn pohjautuvia apuvälineitä näkövammaisille, heikkonäköisille ja lukihäiriöisille valmistava israelilainen OrCam Technologies on kiinnittänyt jalkapalloilija Lionel Messin lähettilääkseen. Paralympiatasolla pituushypyssä kilpaillut Ronja Pahaoja kuuluu OrCam Technologiesin ja Messin kokoamaan kansainväliseen unelmajoukkueeseen. Joukkueen jäsenien on tarkoitus tavata henkilökohtaisesti Lionel Messi osana yhteistyökuviota.

Tekoälypohjaisiin näkövammaisten apuvälineratkaisuihin erikoistunut OrCam Technologies on kiinnittänyt jalkapalloseura F.C. Barcelonan supertähti Lionel Messin lähettilääkseen. Yhteistyön tavoitteena on lisätä tietoisuutta näkövammaisten ja heikkonäköisten kohtaamista haasteista.

OrCam Technologies ja Messi ovat koonneet israelilaisyhtiön laitteiden käyttäjistä kansainvälisen OrCam Technologiesin Unelmajoukkueen. Unelmajoukkueen jäsenien on tarkoitus päästä tapaamaan argentiinalaistähteä osana yhteistyökuviota. Ensimmäiset jäsenet tapasivat Messin alkuvuodesta, juuri ennen koronapandemian laukeamista.

Vuodesta 2018 OrCam MyEye -lukulaitetta käyttänyt Ronja Pahaoja valikoitui Suomesta OrCam Technologiesin ja Messin Unelmajoukkueeseen. Pahaoja ei ole vielä päässyt tapaamaan Messiä koronapandemian takia.

Suomea Rion paralympialaisissa edustanut Pahaoja on innoissaan päästessään mukaan argentiinalaistähden Unelmajoukkueeseen.

- Tämä on minulle loistava mahdollisuus päästä vaikuttamaan itselleni tärkeän asian puolesta. Apuvälineet mahdollistavat näkövammaisille itsenäisemmän elämän ja paremmat edellytykset osallistua työelämään. On mahtavaa, että Lionel Messin kaltainen globaali urheilutähti on mukanamme levittämässä tätä tärkeää sanomaa ympäri maailman, Pahaoja kertoo.

OrCam MyEye – silmälasisankoihin kiinnitettävä lukulaite

OrCam MyEye on silmälasisankoihin kiinnittyvä sormenkokoinen lukulaite, joka tunnistaa tekstiä eri etäisyyksiltä. Laitteen erikoisominaisuus on sormin kohdistettava tekstintunnistus. Käyttäjä voi kohdistaa sormensa luettavan tekstin alapuolelle, jolloin laite tunnistaa tekstin sormen yläpuolelta ja välittää sen äänimuodossa käyttäjälleen. Laitteessa on myös ominaisuudet kasvojen, värien ja setelien tunnistamiselle.

Sadat näkövammaiset ja heikkonäköiset käyttävät OrCam Technologiesin lukulaitteita Suomessa. Israelilaisyhtiön lukulaitteita maahantuovat kotimaiset apuvälinemyymälät Näköpiste Polar Print Oy sekä Aviris.

Kela voi tukea näkövammaisia tai heikkonäköisiä apuvälinehankinnoissa, mikäli opinnoista tai työtehtävistä ei selviä ilman erityisiä apuvälineitä.

Antti Katajakunnas, Area Sales Manager, Finland & Norway
antti.katajakunnas@orcam.com

OrCam Technologies

OrCamin perustivat vuonna 2010 professori Amnon Shashua ja herra Ziv Aviram, jotka olivat mukana perustamassa kameratekniikkaan perustuvia Mobileye-turvaratkaisuja vahinkojen pienentämiseksi liikenteessä. Alkuperäinen OrCam MyEye -lukulaite tuotiin markkinoille 2015, ja seuraavan sukupolven OrCam MyEye 2.0 vuonna 2017. OrCam MyEye -lukulaite tarjoaa tekoälyyn pohjautuvaa keinonäköä uraauurtavalla, silmälaseihin puettavalla tekniikalla, joka helpottaa sokeiden, näkövammaisten ja lukemisvaikeuksista kärsivien elämää. OrCam-laitteen teknologia mahdollistaa näkövammaisten aiempaa itsenäisemmän pärjäämisen työelämässä asettamatta liian suuria vaatimuksia työympäristön soveltamiselle näkörajoitteen mukaan. Näkövammainen henkilö voi saada OrCam-laitteen Kelalta tai keskussairaalasta.