Finpro vahvistaa otettaan Aasian markkinoista

Finpro vahvistaa läsnäoloaan maailman suurimmilla markkinoilla Intiassa ja Kiinassa. Ilpo Sarikka on nimitetty Finpron Intian alueen johtajaksi ja Jari Hietala Finpron Aasian alueen johtajaksi 1.9.2009 alkaen.

- Suomalaisyritykset ovat viimeisen 15 vuoden aikana saavuttaneet hyvän jalansijan Kiinassa, kun Intiaan pk-yritykset ovat vasta tulossa. Miljardin kuluttajan markkinoina Kiina ja Intia ovat liiketoimintaympäristöltään ja kulttuureiltaan hyvin erilaisia, vaikka ne usein rinnastetaan toisiinsa. Tosin yritysten haasteet molemmissa maissa ovat hyvin samankaltaisia. Kiina on pitkään ollut keskusjohtoinen maa, kun taas maailman suurimmassa demokratiassa Intiassa markkinat toimivat hieman eri tavalla, Finpron Intian alueen johtaja Ilpo Sarikka kertoo. - Intiassa ja Kiinassa kasvuluvut ovat huimia ja mahdollisuuksia on sen mukaisesti lähes kaikilla toimialoilla. Molemmissa maissa haasteena on liiketoimintaympäristön ymmärtäminen, markkinoille pääsy ja siellä toimiminen. Näissä maissa kyllä pärjää, kun kotiläksyt on tehty huolella, mutta pikavoittoja ei kannata odottaa. Yhteistyön kehittäminen pitkällä tähtäimellä on tärkeää, Finpron Aasian alueen johtaja Jari Hietala jatkaa. Finpro on toiminut Intiassa ja Kiinassa jo parikymmentä vuotta. Intiassa toimistoja on New Delhissä, Mumbaissa ja Chennaissa. Kiinassa toimintaa on Pekingissä, Guangzhoussa, Hong Kongissa ja Shanghaissa, jossa järjestetään maailmannäyttely ensi vuonna. Sekä Intiaan että Kiinaan harkitaan myös projektitoimistojen perustamista Finpron palvelujen kovan kysynnän vuoksi. - Projektitoimistojen perustaminen riippuu paljon rahoituksesta, mutta selkeää kysyntää niille on. Tavoitteena on lisätä yhteistyötä Aasian alueen toimistojen välillä ja kasvattaa suomalaisyrityksille tarjottavia palveluja tulevaisuudessa. Pyrimme tuomaan yrityksille ennakoivaa tietoa markkinoilta ja avata liiketoimintamahdollisuuksia, jotta suomalaisyritykset voisivat menestyä entistä paremmin kansainvälisillä markkinoilla, Finpron globaalista verkostosta vastaava Jukka Salo sanoo. Sekä Sarikka että Hietala ovat jo pitkään toimineet Aasian alueella. Ilpo Sarikka siirtyi Intiaan Kiinasta ja Hietala on puolestaan työskennellyt Finpron Kaakkois-Aasian liiketoiminnan johtajana Bangkokissa.