Finpro vahvistaa tukeaan suomalaiselle meriteollisuudelle Ranskassa

Finpro varmistaa suomalaisten meriteollisuusyritysten osuutta Oasis 3 -risteilijän rakennustöistä avaamalla kesällä 2013 projektitoimiston Ranskaan STX:n Saint-Nazairen telakan yhteyteen. Projektitoimiston asiantuntijat auttavat suomalaisyrityksiä täyttämään Ranskan lainsäädännön ja telakan alihankkijoille asettamat velvoitteet.

Finpron määräaikainen projektitoimisto perustetaan työ- ja elinkeinoministeriön rahoituksella.

– Finpron arvion mukaan suomalaisyrityksillä on mahdollisuus saada tilauksia yli 100 miljoonan euron edestä STX:n Saint-Nazairen telakalla rakennettavan Oasis 3 -risteilijän rakennustöistä. Kevään aikana Finpro on järjestänyt suomalaisyrityksille tapaamisia telakan ostoista päättävien tahojen kanssa. Tarjoamalla käytännön apua haluamme varmistaa, että suomalaiset pk-yritykset ja suomalainen osaaminen ovat mukana projekteissa ja yritykset saavat vietyä kaupat maaliin, toteaa Finpron toimitusjohtaja Kari Häyrinen.

Lainsäädännön velvoitteet

Ranskalaisen telakan toimintatavat poikkeavat suomalaisista muun muassa lainsäädännön, projektin suunnittelun, raportoinnin ja aikataulujen seurannan osalta. Telakan alihankkijoiden toimintaa valvotaan tarkasti ja on tärkeää, että yritykset täyttävät Ranskan työsuojeluviranomaisten vaatimukset jo ennen tarkastuksia.

– Ranskan telakan kanssa pitkään yhteistyötä tehnyt paikallinen tiimimme auttaa suomalaisyrityksiä neuvotteluissa ja täyttämään Ranskan työlainsäädännön ja työturvallisuuden vaatimukset. Suomesta on mukana yrityksiä, jotka eivät aiemmin ole osallistuneet projekteihin Ranskan telakalla ja ne tarvitsevat konkreettista apua saadakseen toiminnan käynnistettyä, sanoo Finpron meriteollisuusprojekteista vastaava seniorikonsultti Ulla Lainio.

– Konsultoimme yrityksiä yhteydenpidossa telakan projektiorganisaatiolle ja raportoinnissa telakan projektinseurantajärjestelmään. Tarvittaessa teemme koko operatiivisen hallinnon suomalaisyritykselle,
jolloin suomalaisyrityksen ei tarvitse perustaa paikan päälle omaa hallintoelintään, Lainio jatkaa.

Finpron projektitoimisto tarjoaa suomalaisyrityksille apuaan myös rekrytointeihin ja yritystoiminnan käynnistämiseen liittyen Ranskassa.

Yhteystiedot:
Ulla Lainio, seniorikonsultti, Finpro, 020 469 5357, ulla.lainio@finpro.fi
Outi Torniainen, viestintä- ja markkinointijohtaja, Finpro, 040 5121 375, outi.torniainen@finpro.fi

Finpro on kansallinen suomalaisyritysten vientiä ja kansainvälistymistä edistävä ja ulkomaisia investointeja Suomeen hankkiva organisaatio. Finpro edistää asiakkaidensa kansainvälistä kasvua ja menestystä auttamalla niitä olemaan oikeilla markkinoilla oikeaan aikaan kilpailukykyisillä tuotteilla, palveluilla ja konsepteilla.

Finpro verkostoituu asiakkaidensa ja yhteistyökumppaneidensa hyödyksi paikallisesti ja kansainvälisesti. 400 asiantuntijaamme työskentelee 69 toimipisteessä lähes 50 eri maassa. Yrityksille tehtävien toimeksiantojen lisäksi Finpro hallinnoi merkittäviä kansainvälisiä hankkeita kuten puhtaan teknologian Cleantech Finland ja Future Learning Finland. www.finpro.fi