Förbättringsarbetet på Borgå bro slutförs fredagen den 3 februari 2012

Förbättringsarbetet på bron på Mannerheimsgatan i Borgå har framskridit i rask takt och projektet slutförs tre månader tidigare än planerat.

”Alla arbeten både på bron och landfästet som stör trafiken och fotgängarna kan slutföras senast fredagen den 3 februari. Mindre målnings- och städarbeten görs ännu efter att snön har smält”, berättar projektchef Timo Karhumäki vid Nylands ELY-central.

Enligt de ursprungliga planerna skulle projektet vara klart i sin helhet i juni 2012. Man beslutade att tidigarelägga arbetena eftersom stadens invånare och företagare önskade att entreprenaden skulle vara slutförd före sommarsäsongens början. Nu kunde arbetet slutföras till och med tre månader tidigare än det redan tidigarelagda tidsschemat.

”Vintern gjorde sitt intåg först i början av detta år och därför framskred arbetet i glädjande rask takt”, konstaterar Karhumäki.

En fungerande, säker och snyggare bro

Under projektet reparerades bron, det östra landfästet och tunneln. Brolocket i betong förnyades och brons konstruktioner förbättrades. Brons räcken, belysning och stålytor målades och de synliga betongytorna ytbelades.

”Efter förbättringsprojektet smälter Borgå bro in i området vid ån och i stadsbilden. Målet var att bron skulle vara välfungerande med tanke på trafiken, säker och snyggare än tidigare", berättar Karhumäki.

Entreprenör är Peab Infra Oy och beställare är Nylands ELY-central. Totalkostnaderna för byggnadsarbetet uppgick till cirka 2 miljoner euro, varav Borgå stads andel är cirka 650 000 euro.

Mer information:
Projektchef Timo Karhumäki, Nylands ELY-central, tfn 040 554 5823