Gartner: SAP maailman BI-markkinajohtaja

SAP on liiketoimintatiedonhallinnan, eli Business Intelligencen globaali markkinajohtaja miltei neljänneksen markkinaosuudella. Tulos selviää tutkimusyhtiö Gartnerin tuoreesta tutkimuksesta.

Gartnerin toteuttama tutkimus käsittää Business Intelligence -markkinoiden osalta BI-alustat, CPM-paketit, analyysisovellukset sekä suorituskyvyn hallinnan. Kokonaismarkkinassa SAP on isoin 23 prosentin markkinaosuudellaan.

”Business Analytics -ratkaisumme auttavat ihmisiä, tiimejä ja kokonaisia organisaatioita toimimaan älykkäämmin”, toteaa SAP:n Business Analytics-johtaja Steve Lucas. ”On hienoa saada tunnustus markkinajohtajuudesta Gartnerilta, alan johtavalta tutkimusyritykseltä. Uskon, että suorituksemme osoittaa miten SAP nähdään luotettavana liikekumppanina. Emme ainoastaan tuo innovatiivisia teknologioita markkinoille, mutta myös autamme asiakkaita hyödyntämään niitä liiketoiminnallisissa haasteissaan. Autamme heitä saattamaan reaaliaikaista tietoa mihin tahansa laitteeseen, luomaan ketteryyttä arvoketjujen välillä ja mahdollistamaan asioita, jotka olivat aiemmin mahdottomia.”

BI-markkinat kasvussa

Vaikka IT-hankinnat kokonaisuudessaan eivät juuri kasvaneet laman takia vuonna 2009, BI-markkinoilla kasvua tapahtui 4,2 prosenttia, toteaa Gartnerin raportti. Vuoden 2010 aikana toteutetut elvytyspaketit, makrotalouden kohentuminen ja uudet tuotejulkistukset vaikuttivat kulutuksen kasvuun. Tämän tuloksena BI-sovellusten myynti kasvoi 13,4 prosenttia vuonna 2010. Business Intelligencen kulutus on kasvanut usean vuoden ajan ja se tulee jatkossakin pysymään keskeisessä asemassa organisaatioiden tietotarpeisiin liittyvissä aloitteissa.

Gartnerin mukaan Business Intelligencen kokonaismarkkinoiden arvo kasvoi 10,5 miljardiin dollariin vuonna 2010, osoittaen 13,4 prosentin kasvua vuodesta 2009.

Marika Auramo
Country Sales Manager
SAP Finland Oy

SAP

SAP on maailman johtava liiketoimintaratkaisujen* toimittaja. SAP tarjoaa sovelluksia ja palveluita, joiden avulla kaikenkokoiset yritykset yli 25 toimialalla voivat menestyä paremmin. SAP:llä on yli 109 000 asiakasta yli 120 maassa. SAP on listattu useissa eri pörsseissä, muun muassa Frankfurtin ja New Yorkin pörsseissä. Lisätietoja www.sap.com/finland

*SAP määrittelee liiketoimintaratkaisuihin kuuluviksi toiminnanohjausjärjestelmät ja niihin liittyvät sovellukset.

SAP