• Pohjoisranta BCW Oy/

Hajautettu ja digitaalinen sanomalehtipainaminen on ilmastoystävällisempi tapa painaa lehtiä. Swiss Post kehittää kestäviä ratkaisuja julkaisijoille.

Swiss Post käyttää hajautettua digitaalista sanomalehtipainoteknologiaa, joka auttaa suojaamaan ympäristöä ja käyttämään resursseja tehokkaammin. Kahta sveitsiläistä päivälehteä tuotetaan paikallisesti loma-kohteissa. Swiss Postin panos ympäristönsuojeluun on arvokas, sillä resursseja vievää lentorahtia ei tarvita.  Innovatiivinen ratkaisu säästää myös julkaisijoiden lähetyskustannuksia.

Neue Zürcher Zeitung -lehden kansainvälinen painos on saatavilla Maltalla ja Kyproksella samana päivänä kuin se painetaan Sveitsissä. Myös Ringier Groupin julkaisema päivälehti Blick painetaan päivittäin Kyproksella, josta se jaellaan suoraan paikallisiin lehtikioskeihin, hotelleihin ja kauppoihin. ”Tämä on uusi ja ympäristölle ystävällinen ratkaisu. Hajautettu ja digitaalinen prosessi mahdollistaa sanomalehtien paikallisen tuotannon niiden oikeana julkaisupäivänä”, sanoo Swiss Post International Scandinavian toimitusjohtaja Thomas Sjölin. ”Suomalaiset julkaisijat voivat toimittaa lehtensä nopeasti ja ympäristöystävällisesti suomalaisten suosimiin lomakohteisiin Swiss Postin ratkaisuilla.”

Kuin kotimaassa painettu

Swiss Post hallinnoi koko prosessia julkaisijoiden puolesta. Prosessi kattaa painotuotteen koko matkan painovalmiista PDF-tiedostosta painokoneisiin aina lehtien jakeluun ja laskutukseen asti. ”Julkaisijat voivat keskittyä täysin ydintoimintoihinsa ja kehittää uusia, ulkomaisia markkinoita”, Sjölin sanoo. Julkaisut painetaan paikallisesti neliväripainolla. ”Lomalaisille lehdet näyttävät ja tuntuvat aivan samalta kuin kotimaassakin.”

Ympäristöystävällinen ratkaisu kausibusinekseen

Ympäristöystävällinen ratkaisu on erityisen mielenkiintoinen suomalaisille julkaisijoille ja muille toimijoille, joilla on pieni paikallinen kohdeyleisö tai markkina. Tällaisilla kohdemarkkinoilla painos voi olla 1 000 lehden luokkaa. Hajautettu paino mahdollistaa paikallisten markkinoiden kehittämisen ilman merkittäviä lisäkustannuksia, saavuttaa uusia lukijoita ja lisää julkaisujen tunnettuutta. ”Julkaisun tilaajille ratkaisumme on houkutteleva, sillä he voivat saada lehtensä myös lomalla ollessaan ilman, että siitä aiheutuu merkittäviä kuljetuspäästöjä”, Sjölin sanoo. Sveitsissä ulkomaiset julkaisijat voivat vastaavasti tuottaa pieniä paikallisia painoksia käyttämällä hyväksi Swiss Postin viimeisintä teknologiaa. Tuorein numero on samana päivänä tarjolla paikasta riippumatta.

Yhteystiedot:
Eeva Ahotupa, Viestintätoimisto Pohjoisranta, eeva.ahotupa@pohjoisranta.fi, 050 388 1106