HC TPS ja Terveystalo jatkavat yhteistyötä

Terveystalo ja HC TPS ovat sopineet kolme vuotta kestäneen yhteistyön jatkamisesta. Terveystalo vastaa TPS:n miesten ja A-nuorten edustusjoukkueen monipuolisesta urheiluterveydenhuollosta ja pitää joukkueen pelikuntoisena myös kolmen seuraavan kauden ajan.

Nyt tehty sopimus kattaa kaudet 2013–2016 ja on jatkoa kolmivuotiselle yhteistyölle.

– Halusimme jatkaa sopimusta puhtaasti siitä syystä, että kaikki on toiminut edellisinä kausina erittäin hyvin. Terveystalo Sport- palvelut ovat osoittautuneet toimivaksi ja niitä on kehitetty onnistuneesti. Totesimme sen voittamattomaksi paketiksi, HC TPS Oy:n toimitusjohtaja Niklas Österlund toteaa.

– Meille tärkeintä on pitää TPS:n urheilijat pelikunnossa ja antaa koko tiimille mahdollisuus onnistumiseen niin, että ainakaan terveyspuolesta tulokset eivät ole kiinni, Lounais-Suomen aluejohtaja Samuli Salanterä Terveystalosta kertoo.

Sopimuksen piiriin kuuluvat TPS:n miesten edustusjoukkue ja A-nuorten edustusjoukkue. Terveystalon puolelta yhteistyöhön osallistuvat nimetyt joukkueen ja lajin tuntevat urheilulääkärit.

– TPS:n kotipeleissä paikalla on useimmiten kaksi lääkäriä, mikä on hyvä asia, jos omien ohella vierailevan joukkueen pelaajat tarvitsevat hoitoa. Vieraspeleissä joukkue voi tukeutua isäntäjoukkueen lääkäriin, joka varsin usein on Terveystalossa töissä. Terveystalon valtakunnallisuudesta on näissä tapauksissa hyötyä, sillä tieto eri toimipisteiden välillä liikkuu nopeasti ja pääsemme tietoihin käsiksi myös kotipaikkakunnalla, Salanterä esittää.

Turussa pelaajien hoidosta vastaavat ensisijaisesti Terveystalo Aninkaisten ja Terveystalo Pulssin toimipisteet. Yksiköissä hoituvat niin erikoislääkäripalvelut, kuvantamiset, leikkaukset kuin laboratoriopalvelut.

– Kiivaassa pelitahdissa pelaajien on välttämätöntä saada tarvittavat tutkimukset sekä spesialistitasoiset hoitokonsultaatiot yhden katon alta. Esimerkiksi valtaosa vammojen vaatimista leikkauksista voidaan hoitaa omana työnä. Se antaa urheilijalle paitsi fyysisen, myös henkisen tuen ja turvallisuudentunteen, mikä on välttämätöntä kovassa kilpailussa, TPS:n lääkärinä vuodesta 1983 toiminut, kirurgian erikoislääkäri Juhani Ikonen Terveystalo Turku Aninkaisesta toteaa.

Urheilukoordinaattorin tavoittaa viikon jokaisena päivänä

Nimettyjen joukkuelääkärien lisäksi joukkueen terveydestä huolehtii oma urheilukoordinaattori. Hän tuntee seuran ja voi tehdä hoitoon ohjauksen nopeasti, esimerkiksi varata kentällä loukkaantuneelle pelaajalle ajan magneettikuvaukseen heti seuraavalle päivälle.

– Yhteyshenkilömme vastaa aina puhelimeen, oli kellonaika tai viikonpäivä mikä tahansa. Asiat hoituvat hänen kauttaan joustavasti saman tien. Tämä on nähty esimerkiksi pelaajien lääkärintarkastusten järjestämisessä, sillä sen on tapahduttavat juuri silloin, kun tarve on, Österlund sanoo.

Urheiluseurakoordinaattori on myös joka toinen viikko tavattavissa hallilla treenien yhteydessä.

– Treeneissä urheiluseurakoordinaattorilta on helppo kysyä esimerkiksi ravinnosta tai pienempien vammojen hoidosta ja ennaltaehkäisystä. Tavoitteena on pitää tiimi kaikin puolin pelikuntoisena, joten panostamme kokonaisvaltaiseen urheiluterveyteen ja ennaltaehkäisyyn pelkän sairaan- tai vammojenhoidon sijaan, Salanterä summaa.

HC TPS Oy, toimitusjohtaja Niklas Österlund, p. 040-7398555, niklas.osterlund@tps.fi
Terveystalo Turku, aluejohtaja Samuli Salanterä, p. 044-5055005, samuli.salantera@terveystalo.com

Terveystalo konsernipalvelut, asiakkuuspäällikkö, Sport, Mika Kivinen, p. 0400-462199, mika.kivinen@terveystalo.com

Terveystalo on Suomen suurin terveyspalveluyritys. Yhtiö tarjoaa monipuolisia terveys-, työterveys-, sairaanhoito- ja tutkimuspalveluja lähes 150 toimipaikassa eri puolilla Suomea. Terveystalon asiakkaita ovat yksityishenkilöt, yritykset ja yhteisöt, vakuutusyhtiöt sekä julkinen sektori. Terveystalo työllistää valtakunnallisesti lähes 7 000 terveydenhuollon ammattilaista. Vuonna 2011 Terveystalo investoi suomalaisten terveyspalvelujen kehittämiseen 118 miljoonaa euroa. www.terveystalo.com