Helsinki sijoittui Euroopan 33 parhaan kansainvälisen ostosmatkailukaupungin joukkoon

Tiedot selviävät rahoituspalveluyhtiö Global Bluen sponsoroimasta ja Economist Intelligence Unit -tutkimuslaitoksen lanseeraamasta Globe Shopper City Index – Europe -tutkimuksesta.

Helsinki sijoittui Euroopan parhaiden ostoskaupunkien joukkoon Globe Shopper City Index – Europe -indeksissä, joka on Economist Intelligence Unit (EIU) -tutkimuslaitoksen uusi ohjelma. Ohjelmaa sponsoroi Global Blue, joka on kansainvälisen kaupan ja kulutuksen asiantuntija.

Helsinki menestyi parhaiten kulttuuri- ja ilmastokategoriassa. Kategorian tulosta paransi yksinkertaiset viisumisäädökset, joissa kaupunki saavutti ensimmäisen sijan. Sijoitusta laskivat alhaiset pisteet myymäläkategoriassa, sillä Helsingin myymälätarjonnassa on suhteellisen vähän kansainvälisiä brändejä.

EIU:n Globe Shopper City Index – Europe -indeksi mittasi 33 eurooppalaisen suurkaupungin houkuttelevuutta kansainväliselle ostosmatkailulle. Jokaiselle kaupungille annettiin pisteitä 38 kriteerin mukaan, jotka ryhmiteltiin viiteen kategoriaan: myymälät, kohtuuhintaisuus, mukavuus, hotellit ja liikenneyhteydet sekä kulttuuri ja ilmasto.

"Globe Shopper City Index – Europe -tutkimus on merkittävä askel Global Bluen pyrkimyksessä tulla suosikkibrändiksi kaikessa, mikä liittyy kansainväliseen kauppaan ja kuluttamiseen ympäri maailmaa", Global Bluen toimitusjohtaja Per Setterberg totesi. "Indeksi auttaa jälleenmyyjiä ja brändejä tekemään parempia liiketoimintaan liittyviä päätöksiä, kun taas verkossa oleva Globe Shopper City Index auttaa matkailijoita löytämään ihanteellisen ostoskaupungin omien henkilökohtaisten prioriteettiensa mukaan.”

Kommentoidessaan tutkimusta Economic Intelligence Unitin Global Product Director Alasdair Ross sanoi: "Globe Shopper City Index – Europe osoittaa, millä kaupungeilla on parhaat edellytykset hyödyntää Euroopan mainetta ostoskohteena kansainvälisten kuluttajien ja matkailijoiden keskuudessa. Tulokset paljastavat, että mukavuuden, saatavuuden ja hinnan välinen oikea tasapaino on tärkeää kansainväliselle ostosmatkailulle."

Globe Shopper City Index – Europe -kokonaistulokset

Alla on lueteltu 33 kaupungin kokonaistulokset. Jokaisen viiden kategorian täydellinen luettelo on saatavilla osoitteessa www.globeshopperindex.eiu.com

Kaikki pisteet asteikolla 0–100, jolla 100 = paras ostosympäristö.

Kokonaispisteet
1 Lontoo 67.3 12 Wien 59.1 23 Bratislava 52.3
=2 Madrid 67.1 13 Istanbul 58.4 =24 Sofia 52.2
=2 Barcelona 67.1 14 Dublin 57.6 =24 Bukarest 52.2
4 Pariisi 65.5 15 Bryssel 56.8 26 Edinburgh 51.5
5 Rooma 62.9 16 Ateena 56.2 27 Kiova 51.4
6 Berliini 62.3 17 München 55.5 28 Varsova 50.9
7 Lissabon 61.6 18 Kööpenhamina 54.1 29 Pietari 49.1
8 Amsterdam 61.3 19 Moskova 53.9 30 Helsinki 48.2
9 Praha 59.7 =20 Tukholma 53.4 31 Belgrad 43.6
10 Budapest 59.6 =20 Hampuri 53.4 32 Oslo 43.1
11 Milano 59.3 22 Lyon 53.3 33 Geneve 41

Löydä ihanteellinen ostoskaupunki verkossa

Shoppailijat ympäri maailmaa voivat selvittää, mikä on ihanteellisin ostoskaupunki heidän omien mieltymystensä perusteella. Globe Shopper City Index -indeksiin voi tutustua osoitteessa globeshopperindex.eiu.com. Kuuluivatpa shoppailijat sitten Explorers, Perfect Planners tai Cool Hunters -ryhmiin, Globe Shopper City Index -indeksi pystyy ohjaamaan heidät oikeaan paikkaan. Lisäksi he voivat jakaa omat tuloksensa ystävien ja perheen kanssa Facebookissa ja Twitterissä.

Yhteystiedot toimituksille / haastattelupyynnöt:

Viestintätoimisto Pohjoisranta Oy, Antti Routto antti.routto@pohjoisranta.fi 050-374 1040

Globe Shopper City Index – Europe -tutkimusmenetelmä

Globe Shopper City Index - Europe -indeksi mittaa Euroopan 33 suurkaupungin houkuttelevuutta kansainväliselle ostosmatkailulle. Kaupungin indeksitulos koostuu 38 kriteeristä, jotka on ryhmitelty viiteen kategoriaan. Kategoriat kattavat myymälät, kohtuuhintaisuuden, mukavuuden, hotellit ja liikenneyhteydet sekä kulttuurin ja ilmaston. Kriteerit arvosteltiin määrällisesti (esim. vuosittainen matkustajalentojen määrä) tai laadullisesti (esim. hinnan tinkimisen todennäköisyys eri myymälöissä).

Jokaisella kaupungilla on keskimääräinen kategoriakohtainen tulos. Kaikkien viiden kategorian pisteistä laskettiin keskiarvo, joka on indeksin kokonaistulos. Kriteeripisteet muunnettiin indeksipisteiksi, jotka ovat 0–100. EIU kehitti kaikki kriteerit ja kategoriat itsenäisesti. Kaikkia kategorioita painotettiin yhtä paljon indeksissä.

Indeksin kaupungit valittiin kävijämäärän ja taloudellisen merkityksen mukaan sekä maantieteellinen erilaisuus huomioiden. Kaupungit valittiin Euroopan maista, joiden BKT on suurempi kuin 50 miljardia euroa ja joissa on enemmän kuin yksi taloudellisesti merkittävä kaupunki.

Tietoja EIU:sta

Economist Intelligence Unit auttaa yritysjohtajia valmistautumaan kaikkiin mahdollisuuksiin, jotta he voivat toimia itsevarmasti tehdessään strategisia päätöksiä. Olemme tunnettuja palvelujemme globaalista kattavuudesta ja parhaiden analyytikkojen käyttämisestä markkinoiden, maiden ja toimialojen tutkimisessa vertaansa vailla olevalla asiantuntemuksella. Tinkimättömyys, perusteellisuus ja täsmällinen kommunikointi kuvastavat kaikkea tekemistämme. Olemme erittäin tarkkoja jokaisesta EIU-brändin analyysistä, tutkielmasta, ennusteesta ja kommentista. Maineemme luotettavana liiketoimintatietojen analysoijana on toimintatavastamme riippuvainen. Selkeytä ajatteluasi ja näe mahdollisuudet paremmin EIU:n liiketoimintatietojen hallinnalla. Se on varmin tapa valmistautua hyödyntämään edessäsi olevat tilaisuudet.

Tietoja Global Bluesta

Global Blue on rahoituspalveluyhtiö, joka tekee kauppiaiden ja ulkomaisten asiakkaiden väliset myyntitapahtumat entistä helpommiksi ja palkitsevimmiksi kaikille osapuolille. Global Blue on kehittänyt Tax Free Shopping -konseptin 30 vuotta sitten. Yhtiön nykyinen laaja palveluvalikoima auttaa kuluttajia ostamaan järkevästi ulkomailla ja kauppiaita ja pankkeja kasvattamaan tuottoaan kannattavilla matkailijamarkkinoilla.

Global Blue toimii yli 270 000 suositun myymälän, ostosbrändin ja hotellin kanssa yli 40 maassa. Global Blue palvelee yli 60 000 matkailijaa päivittäin. Yhtiön tavoitteena on tulla kansainvälisen ostamisen johtotähdeksi kautta maailman.

Global Bluen pääkonttori sijaitsee Sveitsin Nyonissa, lähellä Geneveä. Lisätietoja Global Bluesta löytyy osoitteesta www.global-blue.com/corporate