Hewlett-Packard Oy tavoittelee Piispankallion toimitalolleen Gold-tason LEED-sertifiointia ensimmäisten joukossa Suomessa

Hewlett-Packard Oy on hakenut LEED (Leadership in Energy and Environmental Design) -sertifiointia Espoon Piispankalliossa sijaitsevalle toimitalolleen. Sertifiointi on ensimmäisiä olemassa olevalle kiinteistölle haettavia Suomessa. HP:n tavoitteena on saada Gold-tason sertifiointi, joka on LEED-luokituksen toiseksi korkein taso.

”Toimitalon LEED-sertifiointi tukee yritys- ja ympäristövastuun kokonaisvaltaisia tavoitteitamme”, sanoo toimitusjohtaja Mika Sarhimaa Suomen HP:lta. ”WWF:n Green Office -sertifiointi meillä on ollut vuodesta 2006 ja LEED on luonteva jatko kestävän kehityksen toiminnallemme Suomessa”. HP:n yhteistyökumppanina LEED-sertifointiprojektissa on HP:lle kiinteistöpalvelut toimittava ISS Palvelut. Palvelutuottajalla on merkittävä rooli kiinteistön LEED-ympäristökriteerien täyttämisessä. ISS toimittaa HP:lle kaikki kiinteistöön liittyvät tekniset ja huoltopalvelut sekä ravintola- ja toimistopalvelut. LEED-sertifikaatti tarjoaa yrityksille valmiin mallin ympäristövaikutusten torjuntaan kiinteistöissä. Käytännössä sen hakemisen edellytyksenä on kaikkien kiinteistöön liittyvien tukipalveluiden ympäristötehokkuus, ja palveluiden käsitteleminen kokonaisuutena. ”Olemme ylpeitä voidessamme ensimmäisenä Suomessa tarjota LEED-ympäristöluokittelun mukaisesti tuotettuja kiinteistöpalveluita. LEED tarjoaa meille uuden konkreettisen tavan paitsi torjua oman toimintamme ympäristövaikutuksia myös edistää asiakkaidemme ympäristötavoitteiden saavuttamista, kommentoi projektipäällikkö Anna Anttila ISS Palveluista.” Rakennukset ovat suurin Suomen energiankulutuksen aiheuttaja. Suomen energiankulutuksesta 44 % aiheutuu rakentamisesta ja rakennusten energiankulutuksesta. Uudisrakentamisessa hyödynnetään jo paljolti uusimpia energiatehokkuutta edistäviä innovaatioita, mutta yhden vuoden rakennustuotanto on kuitenkin vuodesta riippuen vain 1,5–2,0 % suhteessa koko rakennuskantaan. ”Kiinteistön elinkaaren kokonaisenergiankulutuksesta noin 80–95 % muodostuu käytön aikaisesta energiankulutuksesta”, toteaa tekniikan tohtori Anna-Liisa Lindholm Teknillisestä korkeakoulusta. ”Kiinteistön käytönaikaiset toimenpiteet kuten rakennusten energiankulutuksen vähentäminen on tehokkain keino vaikuttaa ilmastonmuutokseen”, Lindholm muistuttaa. Teknillisen korkeakoulun Kiinteistöliiketoiminnan tutkimustiimin yksi keskeisistä tutkimuksen teema-alueista on ympäristötehokkuus kiinteistöliiketoiminnassa ja LEED -ympäristöluokituksella on nähty olevan suurin markkinaimu ja potentiaali tässä liiketoimintaympäristössä. LEED EB (LEED for Existing Buildings) on yrityksille työkalu olemassa olevien rakennusten ja toimitilapalveluprosessien ympäristötehokkuuden varmistamiseksi. ”LEED on kehitetty amerikkalaisista lähtökohdista, meidän roolimme on tutkimustiedon ja markkinatuntemuksen kautta olla mukana kehittämässä LEED:iä Suomen olosuhteisiin ja toimintaympäristöön sopivaksi. ISS:n ja HP:n yhteistyö ympäristötehokkuuden kehittämiseksi on hyvä esimerkki uudenlaisista arvoketjulähtöisistä malleista, joita kaivataan meidän alalle enemmänkin”, Lindholm toteaa. HP:n Piispankallion kiinteistö on valmistunut 1984 ja sitä on laajennettu vuonna 1990. Rakennustilavuus 70 000 m3 ja bruttoala 16 300 m2. Kiinteistöä on peruskorjattu vuosien mittaan. ”Parhaillaan on tekeillä keskusjäähdytyslaitteiston uusimistyö, joka valmistuu tammi-helmikuussa”, kertoo kiinteistöstä vastaava HP Global Real Estate Country Manager Jani Winter. ”Jäähdytysremontin yhteydessä järjestelmä varustetaan vapaajäähdytystoiminteella, jolla rakennuksen jäähdytyksessä hyödynnetään ulkoilman viileyttä. Tällä on arvioitu olevan 260 MWh säästövaikutus vuodessa energiankulutukseen”, Winter toteaa. Toimistoympäristö on remontoitu lähes kokonaan vuosien 2002–2006 välillä vastaamaan mobiilityöskentelyä, jossa työpisteitä ei ole varattu yksittäisille henkilöille, vaan ne ovat organisaation yhteiskäytössä. Mobiilityö on ympäristöystävällistä, sillä se johtaa tehokkaaseen tilankäyttöön ja pienentää tätä kautta hiilidioksidipäästöjä. LEED-sertifiointi on yksi maailman tunnetuimmista ja nopeimmin yleistyvä rakennusten ympäristöluokitus, joka tähtää rakentamisen ja rakennuksen käytön ympäristövaikutusten vähentämiseen erityisesti energiankulutusta sekä CO2-päästöjä vähentämällä. LEED-ympäristöluokituksia myöntää ja niiden käyttöä valvoo riippumaton ulkoinen Green Building Certificate Institute (GBCI), joka toimii yleishyödyllisen U.S. Green Building Council (USGBC) -järjestön alaisuudessa. Finnish Green Building Council on perusteilla, mutta toistaiseksi suomalaiset yritykset asioivat suoraan pohjois-amerikkalaisten järjestöjen kanssa.