HP julkistaa ohjelmisto-ohjattujen verkkojen sovelluskaupan

Hewlett-Packard (HP) käynnistää markkinoiden ensimmäisen yrityksille suunnatun ohjelmisto-ohjattujen verkkojen (Software-Defined Network, SDN) sovelluskaupan ja tarjoaa samalla työkalut sovelluskehittäjille. HP SDN App Store ja HP SDN Developer Kit avaavat HP:n yhteistyökumppaneille uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Asiakkaille puolestaan tarjotaan yksinkertainen kanava SDN-sovellusten hankkimiseen ja käyttöönottoon.

Verkkojen käyttöönotot vaativat perinteisellä kaavalla toteutettuina paljon manuaalista työtä ja ylläpitoa, mikä voi viivyttää sovellusten käyttöönottoa jopa kuukausilla. Ohjelmisto-ohjatut eli SDN-verkot automatisoivat verkon käyttöönottoa ja toimintaa, siinä missä suljettu, perinteinen teknologia vaikeuttaa innovointia, yhteensopivuutta ja sovellusmarkkinoiden kehitystä. HP vastaa tähän haasteeseen SDN-sovelluskaupalla ja avoimella sovelluskehitysalustalla.

HP SDN Developer Kit tarjoaa HP AllianceOne -yhteistyökumppaneille sekä muille ohjelmistonkehittäjille kattavat työkalut, infrastruktuurin ja tukipalvelut SDN-sovellusten kehittämiseen, testaamiseen ja validointiin.

HP SDN App Store avaa sovelluskehittäjille kauppapaikan SDN-sovellusten myymiseen sekä kokonaan uuden liiketoimintamallin verkkopalveluiden toimittamiseen ja käyttöönottoon. Valmiit sovellukset ovat haettavissa ja ostettavissa sovelluskaupasta suoraan asiakkaiden SDN-hallinta-alustoille vaivattomasti muutamalla klikkauksella. Kaupassa tullaan myymään HP:n omia, yhdessä kumppanien kanssa kehitettyjä sekä kumppanien ja SDN-yhteisön itse laatimia sovelluksia. Kaikki myytävät sovellukset ovat HP:n erikseen yrityskäyttöön hyväksymiä, eli kauppa ja sovellukset ovat ostajalle turvallisia. Se ei myöskään edellytä sovelluskehittäjiltä erillisiä investointeja omaan kauppa-alustaan tai -infrastruktuuriin.

”Ohjelmisto-ohjattu verkkoteknologia avaa valtavia kehitysmahdollisuuksia koko verkkotoimialalle. HP:lla on nyt tarjottavanaan markkinoiden kattavin SDN-tuotevalikoima, sovelluskauppa sekä kehitystyökalut sovellusvalmistajille, joiden avulla yritykset pystyvät virittämään verkkoratkaisunsa vastaamaan yksilöllisiä tarpeitaan”, kertoo HP:n verkkoliiketoiminnasta Suomessa vastaava johtaja Mikko Eerola.

HP:n Teknologiapalvelut-yksikkö tuottaa asiakkaille uusia SDN-ratkaisujen rakentamista ja pystyttämistä avustavia suunnittelu-, käyttöönotto- ja tukipalveluita. Käytännönläheinen palvelukokonaisuus auttaa ohjelmisto-ohjattuun verkkoon siirtyviä yrityksiä löytämään organisaationsa tarpeisiin parhaiten sopivan ratkaisumallin.

Palveluiden lisäksi HP aloittaa kaksi SDN-ratkaisuihin kytkeytyvää koulutusohjelmaa. HP SDN Learning Journey ja HP SDN Certification varmistavat, että yrityksen it-henkilöstöllä on riittävät valmiudet työskennellä SDN-ympäristöissä, joiden rakenne, ohjelmointi ja hallinta poikkeavat olennaisesti perinteisistä verkkoympäristöistä. Koulutukset ovat osa HP ExpertOne -ohjelmaa.

Saatavuus

HP SDN App Store tulee saataville vuoden 2014 alkupuoliskolla ja HP SDN Developer Kit marraskuussa 2013. SDN Learning Journey -koulutusohjelma on jo käynnissä, ja sertifiointiohjelma alkaa joulukuussa 2013.

Lisätietoja HP:n verkkoratkaisuista on saatavilla osoitteessa www.hp.com/go/networking.

Mediayhteydet: Taina Kaitala, puh. 050 372 3406, etunimi.sukunimi@hp.com
Kuvatiedustelut: hp-pbm@bm.com

HP
HP luo teknologiaa, joka tarjoaa uusia mahdollisuuksia ihmisille, yrityksille, julkiselle sektorille ja yhteiskunnalle. Yritys tarjoaa alan laajimman kokonaisuuden, joka kattaa tulostuksenhenkilökohtaisen tietojenkäsittelynohjelmistotpalvelut ja it-infrastruktuurin asiakkaiden ongelmien ratkaisemiseen. HP toimittaa ratkaisuja asiakkaiden mutkikkaimpienkin haasteiden ratkomiseen eri puolilla maailmaa. Lisätietoja HP:stä (NYSE: HPQ) löytyy osoitteista www.hp.com ja www.hp.fi.

HP’s premier EMEA client event, HP Discover, takes place December 10-12 in Barcelona.