HP julkisti tilivuoden 2011 kolmannen neljänneksen tuloksensa sekä yhtymään liittyviä muutoksia

Maailman suurin teknologiayhtiö HP julkisti myöhään eilen illalla Suomen aikaa taloudelliset lukunsa 31.7.2011 päättyneeltä tilivuoden 2011 kolmannelta neljännekseltä ja kertoi erillisillä tiedotteilla yhtymään liittyvistä muutoksista.

HP on esitellyt suunnitelman, jonka mukaisesti se aikoo tehostaa maaliskuussa esiteltyä strategiaansa. Nyt julkistetun suunnitelman mukaisesti HP aikoo:

• siirtyä tuottavampiin ja katteiden voimakkaampaa kasvua tukeviin tuoteryhmiin,
  • terävöittää strategisia painopistealueitaan eli panostustaan pilvipalveluihin, ratkaisuihin ja ohjelmistoihin sekä keskittyä erityisesti yritysten ja julkishallinnon palvelemiseen, sekä
  • panostaa innovointiin tehostaakseen kilpailijoista erottautumista.

HP:n hallitus on antanut valtuutuksen kartoittaa vaihtoehtoisia strategioita yhtiön pc-laitteista vastaavalle liiketoimintayksikölle (PSG, Personal Systems Group). HP harkitsee useita eri vaihtoehtoja, joihin saattaa kuulua muiden muassa PSG:n osittainen tai kokonainen eriyttäminen HP:sta. Lisätietoja aiheesta annetaan erillisessä tiedotteessa.

HP lakkauttaa webOS-laitteisiin, erityisesti HP TouchPadiin ja webOS-puhelimiin, liittyvän liiketoiminnan laitteiden jäätyä jälkeen yhtiön sisäisistä ja kaupallisista tavoitteista. Yhtiö tutkii edelleen mahdollisuuksia webOS-ohjelmiston arvon optimoimiseksi.

Lisäksi HP ilmoitti ostavansa brittiläisen ohjelmistoyritys Autonomy Corporationin kauppahintaan 42,11 dollaria/osake. Autonomyn ohjelmistoja käytetään laajalti erilaisissa liiketoimintakriittisissä suuryritysjärjestelmissä. Yritysosto vahvistaa HP:n valmiutta tarjota strategiansa mukaisesti yritysten muuttuviin tarpeisiin erilaisia pilvipalveluihin perustuvia ratkaisuja ja ohjelmistoja. Lisätietoja yritysostosta on erillisessä tiedotteessa.

”Keskitymme parantamaan suorituskykyä kaikessa liiketoiminnassamme”, kertoo HP:n pääjohtaja Léo Apotheker. ”HP tekee rohkeita muutoksia yhtiön johtoaseman eteen kehittyvällä informaatioalalla. Nyt julkistettu suunnitelma mahdollistaa arvon tuottamisen osakkeenomistajille pitkällä aikavälillä, kun keskitämme toimintaamme. Näin toimintakykymme paranee, pystymme panostamaan innovointiin ja parempikatteiseen tuotevalikoimaan.”

Tilivuoden 2011 kolmannen neljänneksen tulos

HP:n liikevaihto Q3:n aikana oli 31,2 miljardia dollaria eli 1 % enemmän kuin vastaavana ajanjaksona vuosi sitten. Valuutan arvon muutokset huomioiden liikevaihto oli 2 % pienempi kuin vuosi sitten.

Tilivuoden kolmannen neljänneksen aikana yhtymän osakekohtainen tulos (GAAP) kasvoi 24 % viime vuoden 0,75 dollarista 0,93 dollariin. GAAP-korjaamaton osakekohtainen tulos kasvoi viime vuoden 1,08 dollarista 1,10 dollariin eli 2 %.

”Tulevaisuuden näkymissämme heijastuvat samat haasteet, joita kohtaamme kaikessa liiketoiminnassamme”, sanoo HP:n talousjohtaja Cathie Lesjak. ”Näihin haasteisiin vastaaminen vie aikaa, mutta käynnissä olevan muutosprosessin myötä HP:sta kehittyy entistä fokusoituneempi ja virtaviivaisempi yhtiö.”

Kolmannen neljänneksen liikevaihto Euroopan, Lähi-idän ja Afrikan (EMEA) alueella oli 11 miljardia dollaria ja säilyi näin muuttumattomana vuoden takaiseen tilanteeseen nähden. Myös Pohjois- ja Etelä-Amerikan liikevaihto (14,1 miljardia dollaria) pysyi samana kuin vuosi sitten. Aasian ja Tyynenmeren alueen liikevaihto kasvoi viime vuoteen nähden 9 %, 6,1 miljardiin dollariin.

Yritysjärjestelmät-yksikön palvelin-, tallennus- ja verkkoliiketoiminnan liikevaihto kasvoi viime vuodesta 7 %, palveluiden 4 % ja ohjelmistojen 20 %. Kuvankäsittely ja tulostus -ryhmän liikevaihto laski viime vuoteen nähden yhden prosentin ja pc-ryhmän liikevaihto 3 %.

HP arvioi tilivuoden viimeisen neljänneksen liikevaihdon olevan 32,1 ja 32,5 miljardin dollarin väliltä. Koko tilivuoden 2011 liikevaihdon HP odottaa asettuvan 127,2 ja 127,6 miljardin dollarin välille.

Tulostiedote on saatavilla kokonaisuudessaan englanninkielisenä osoitteessa http://www.hp.com/hpinfo/newsroom/press/2011/110818xa.html.

Tulosjulkistuksen tallennettu webcast löytyy osoitteesta http://www.hp.com/investor/2011q3webcast.

Mediayhteydet: Taina Kaitala, puh. 050 372 3406,
etunimi.sukunimi@hp.com

Kuvatiedustelut: hp@pohjoisranta.fi

HP