HP:lta uusia supertietokoneita tiede- ja tutkimuskäyttöön

HP suurin supertietokonetoimittaja niin liikevaihdolla kuin yksikkötoimituksinkin mitattuna vuoden ensimmäisellä neljänneksellä

HP julkistaa tänään yhteistyösopimuksen italialaisen öljy- ja kaasuyhtiö Enin ja Hampurin yliopiston kanssa. Sekä Eni että Hampurin yliopisto ovat ottaneet käyttöönsä HP ProLiant -palvelimia vauhdittamaan tärkeää energiaan sekä astrofysiikkaan liittyvää tutkimustyötä ja keksintöjä.

ProLiant-palvelinteknologian avulla korkean suorituskyvyn eli supertietokonetasoinen laskenta on kyetty tuomaan viimeisten kymmenen vuoden aikana aiempaa huomattavasti laajemman asiakaskunnan saataville – myös entistä energiatehokkaampana. Laskentatehoa pääsevät nyt hyödyntämään niin pienet laboratoriot ja tutkimusyksiköt kuin suuryrityksetkin.

Tutkimusyhtiö IDC:n mukaan HP on globaali markkinajohtaja supertietokoneissa niin liikevaihdolla kuin yksikkötoimituksinkin mitattuna. Luvut ovat tämän vuoden tammi–maaliskuulta (1).

Suuryritykset sekä tiede- ja koulutuslaitokset, kuten Eni ja Hampurin yliopisto, käyttävät HP ProLiant -palvelimia osana HP:n Yhdentyneen it-infrastruktuurin kokonaisuutta. Järjestelmiensä laskentatehoa nostamalla yritykset saavat konkreettisia tutkimustuloksia aiempaa nopeammin ja edullisemmin. Tehon lisäys ei kuitenkaan kasvata järjestelmän ympäristölle aiheuttamaa kuormitusta tai energiankulutusta.

Edistystä energiavarantojen kartoitukseen, astrofysiikkaan ja ilmastotutkimukseen

Italian suurin teollisuusyhtiö Eni toimii yli 70 maassa ja on myös yksi maailman suurimmista öljy- ja kaasuyhtiöistä. Yhtiö halusi vahvistaa raakaöljyn ja maakaasun etsimiseen tarvittavaa seismisen datan prosessointikykyään. Eni on ottanut tätä tarkoitusta varten käyttöönsä yli 1000 HP ProLiant SL390 G7 -palvelinta kattavan palvelinklusterin.

Hampurin yliopisto valitsi HP:n kumppanikseen tehostamaan astrofysiikan ja ilmaston tutkimusta tietojenkäsittelykeskuksessaan. Yliopisto nosti järjestelmiensä laskentatehoa ottamalla käyttöön kahden HP ProLiant s6500 -alustan päälle rakennetun kahdeksan HP ProLiant SL390 G7 2U -palvelimen klusterin.

Lisätietoja järeistä laskentaratkaisuista on saatavilla osoitteessa www.hp.com/go/hpc.

Mediayhteydet: Taina Kaitala, puh. 050 372 3406, etunimi.sukunimi@hp.com

Kuvatiedustelut: hp@pohjoisranta.fi

HP
HP luo teknologiaa, joka tarjoaa uusia mahdollisuuksia ihmisille, yrityksille, julkiselle hallinnolle ja yhteiskunnalle. Maailman suurimpana teknologiayrityksenä HP tarjoaa kokonaisuuden, joka kattaa tulostuksen, henkilökohtaisen tietojenkäsittelyn, ohjelmistot, palvelut ja it-infrastruktuurin. Pilvipalveluiden ja liitettävyyden avulla HP mahdollistaa saumattomat, turvalliset ja päivittäiseen elinympäristöön liittyvät kokemukset verkottuneessa maailmassa. Lisätietoja HP:sta (NYSE: HPQ) löytyy osoitteista www.hp.com ja www.hp.fi.

(1) IDC Quarterly Worldwide Technical Server Tracker Report, kesäkuu 2011