HP:n tutkimus: Sovellusten räjähtänyt määrä organisaatioiden huolena Noin kuusi prosenttia it-budjeteista menee hukkaan

HP:n julkistama tutkimus [1] osoittaa, että eurooppalaisilta organisaatioilta kuluu turhien sovellusten ylläpitoon valtava määrä resursseja, jotka voisi käyttää tuottavampaan työhön. Puolet tutkimukseen vastanneista tietohallintojohtajista kertoi, että sovellusympäristöjen modernisointi estetään riskien pelossa. Pohjoismaista tutkimuksessa oli mukana 100 yritystä.

Coleman Parkes Researchin HP:lle tekemän tutkimuksen mukaan jo 74 prosenttia eurooppalaisista tietohallintojohtajista pitää organisaatiossaan käytettävien sovellusten kasvanutta määrää merkittävänä ongelmana. Lähes kaikki vastaajat olivat sitä mieltä, että sovellusten tehokas hallinta on yrityksille kriittinen menestystekijä, mutta tämä on yhä haastavampaa ja kalliimpaa sovellusympäristöjen monimutkaistuessa.

Tutkimuksen mukaan jo 15 prosenttia organisaatioiden käyttämistä sovelluksista jää osittain hyödyntämättä eikä tuo todellisia liiketoimintahyötyjä. Tällaiset sovellukset aiheuttavat organisaatioille huomattavia ja tarpeettomia kustannuksia – noin kuusi prosenttia it-budjeteista tuhlaantuukin käytännössä turhien sovellusten ylläpitoon. Länsi-Euroopan it-budjetteihin suhteutettuna tämä tarkoittaa yli 16 miljardia dollaria [2].

”Sama tilanne on nähty myös Suomessa. Keskeinen kysymys tuntuu olevan resurssipula tällaisten kompleksisten projektien läpivientiin. Riskien minimoimiseksi ja metodologian puuttuessa projekti muodostuu melko raskaaksi ja vaatii siten runsaasti resursseja”, sanoo Ulkoistus- ja konsultointiliiketoimintayksikön johtaja Yrjö Lehtonen HP:lta.

HP tarjoaa asiakkailleen useita työkaluja ja palveluita sovellusympäristöjen modernisointiin. Tunnistamalla sovellusten todellisen arvon HP:n Applications Value Ration (AVR) avulla organisaatiot voivat vapauttaa arvokkaita resursseja liiketoimintansa kehittämiseen.

Mediayhteydet: Taina Kaitala, puh. 050 372 3406, etunimi.sukunimi@hp.com

HP
HP luo teknologiaa, joka tarjoaa uusia mahdollisuuksia ihmisille, yrityksille, julkiselle hallinnolle ja yhteiskunnalle. Maailman suurimpana teknologiayrityksenä HP tarjoaa kokonaisuuden, joka kattaa tulostuksen, henkilökohtaisen tietojenkäsittelyn, ohjelmistot, palvelut ja it-infrastruktuurin järjestelmät asiakkaiden ongelmien ratkaisemiseen. Lisätietoja HP:sta (NYSE: HPQ) löytyy osoitteista www.hp.com ja www.hp.fi.

[1] “HP 2010 Application Management Survey,” Coleman Parkes Research Ltd., October 2010. 500 CIOs or IT Directors in companies with more than 1,000 employees were polled in July 2010 by Coleman Parkes Research Limited, the independent market research firm.  Companies in the UK (100); France (100); Italy (100); The Nordics (100) and Germany (100) took part with the following industry groups being polled: Financial Services, Manufacturing, Utilities/Telecommunications, Public Sector

[2] Based on IDC Worldwide Enterprise Blackbook, Q2 2010 published July 2010 the total enterprise  IT spend for large and small businesses in 2010 is estimated to be $288,212  million in Western Europe.