HP:n uuden sukupolven ProLiant-palvelintuoteperhe voi tuoda miljoonasäästöt konesaleihin

Maailman suurin teknologiayhtiö Hewlett-Packard (HP) on julkistanut tänään alan omavaraisimman palvelintuoteperheen, HP ProLiant Generation 8:n. Palvelinten älykäs automaatioteknologia poistaa valtaosan konesaleissa käsin tehtävistä työvaiheista ja voi tuoda asiakkaalle miljoonasäästöt. Gen8-palvelinten taustalla on HP:n konesalitoimintojen automatisointiin ja tehokkuuden parantamiseen keskittyvä Voyager-projekti.

”Konesalikulujen holtiton nousu on kestämätön ilmiö, ja on luonnollista, että yritykset odottavat meidän puuttuvan tilanteeseen”, sanoo HP:n yritysasiakkaiden palvelin-, tallennus- ja verkkoliiketoiminnan johtaja Jani Vahvanen. ”Tarjoamme lääkkeeksi älykästä teknologiaa, joka käytännössä huolehtii itse itsestään ja vapauttaa it-osaston kädet hyödyllisempään työhön.”

Voyager-projekti on kaikkiaan 300 miljoonan dollarin arvoinen kehityshanke, joka muuttaa ratkaisevasti palvelinkoneiden roolia konesalissa eri toimintoja automatisoimalla. Se on poikinut tähän mennessä yli 900 patenttihakemusta sekä uuden, yhdentyneen it-infrastruktuurin ratkaisuihin tarkoitetun HP ProActive Insight -järjestelmäarkkitehtuurin. Projekti kuuluu HP:n palvelintoiminnan uudistamissuunnitelmaan, jonka edellisissä vaiheissa keskityttiin vähän sähköä kuluttaviin palvelinkoneisiin sekä liiketoimintakriittisiin palvelimiin.

Konesalien taakkana ovat perinteisesti niiden korkeat käyttökustannukset. Tyypillinen, noin 1 000 neliömetrin konesali vaatii kolmen vuoden aikana keskimäärin 24 miljoonan dollarin edestä käsin hoidettavia hallintatoimenpiteitä. Kolmen vuoden energia- ja tilakustannukset puolestaan voivat nousta jopa 29 miljoonaan dollariin.[1] Lisäksi tuntuvia kuluja koituu suunnittelemattomista käyttökatkoksista, jotka maksavat yrityksille keskimäärin noin 10 miljoonaa dollaria tunnilta.

HP ProLiant Gen8 -palvelinten automatisointi puuttuu juuri näihin ongelmiin. Automatisoinnin ansiosta valtaosa hallintatoimenpiteistä hoituu joko täysin itsenäisesti tai huomattavasti aiempaa nopeammin, jolloin työn tehokkuus paranee. Vastaavasti laitteiden energiatehokkuus paranee merkittävästi palvelinten virrankulutusta, työkuormitusta ja lämpötiladataa tarkkailevalla HP 3-D Sea of Sensors -teknologialla. Käyttökatkosten ehkäisyä ja niistä palautumista taas auttavat 1600:aa eri mittapistettä itsenäisesti seuraavat HP Active Health- ja HP Insight Online -analyysityökalut.

Käyttökokemus uudelle tasolle

HP ProLiant Gen8 -palvelinten automaatio perustuu ProActive Insight -järjestelmäarkkitehtuurin laitteisiin ja ohjelmistoihin, jotka tuottavat jatkuvasti tietoa muun muassa palvelinten toiminnasta ja virrankulutuksesta. Automaation avulla esimerkiksi järjestelmäpäivitysten asennus onnistuu kolme kertaa aiempaa nopeammin ja päivityksistä aiheutuvat käyttökatkokset lyhenevät 93 prosenttia.[2]

Gen8-palvelimia on testattu yli sadassa aidossa konesaliympäristössä, ja niiden suunnittelussa on toteutettu yli 150 asiakkaiden toivomaa ja ehdottamaa ominaisuutta. Niistä tärkeimpiä ovat työtehoa parantava automaatio, työkuormien optimointi, energiankulutuksen automaattinen optimointi sekä proaktiiviset tukipalvelut.

Saatavuus

Laitteiden myynti HP:n ja kanavakumppaneiden kautta alkaa maaliskuussa. Tuoteperhe kattaa HP ProLiant ML -tornipalvelimet sekä HP ProLiant DL -räkkipalvelimet. Valikoimaan kuuluvat myös pilvikäyttöön soveltuvat HP ProLiant BL -korttipalvelimet ja huippuskaalautuvat HP ProLiant SL -järjestelmät.

Mediayhteydet: Taina Kaitala, puh. 050 372 3406,
etunimi.sukunimi@hp.com
Kuvatiedustelut:
hp@pohjoisranta.fi

HP
HP luo teknologiaa, joka tarjoaa uusia mahdollisuuksia ihmisille, yrityksille, julkiselle hallinnolle ja yhteiskunnalle. Maailman suurimpana teknologiayhtiönä HP tarjoaa kokonaisuuden, joka kattaa
tulostuksen, henkilökohtaisen tietojenkäsittelyn, ohjelmistot, palvelut ja it-infrastruktuurin asiakkaiden ongelmien ratkaisemiseen. Lisätietoja HP:stä (NYSE: HPQ) löytyy osoitteista www.hp.com ja www.hp.fi.

HP’s premier client event, HP DISCOVER, takes place June 4-7 in Las Vegas.

[1] HP estimate based on Gartner IT metrics: IT Staffing Levels, Sustaining IT Shared Services and Cloud Computing 2011 and Gartner Data Center Demographics and Sizing 2010.
[2] Based on internal testing with a fully online firmware and system software update with HP SUM 5.0 vs HP SUM 4.2.