HP:n verkkoratkaisut tukemaan CERNin tieteellistä tutkimusta

Maailman suurimpiin ja arvostetuimpiin tutkimuskeskuksiin kuuluva CERN Sveitsissä on valinnut HP Networkingin toimittajakseen. Tavoitteena on parantaa entisestään verkkoinfrastruktuurin suorituskykyä, luotettavuutta ja tietoturvaa.

CERNin tutkimusyhteisöön kuuluu yli 10 000 tiedemiestä ja insinööriä, joiden pitää pystyä jakamaan suuria datamääriä nopeasti ja turvallisesti sekä CERNin sisällä että ympäri maailmaa. HP:n verkkoratkaisut auttavat tutkimuskeskusta vastaamaan räjähdysmäisesti kasvaneen datamäärän tuomiin haasteisiin. Kampusverkko on suunniteltu niin, että se varmistaa mahdollisimman tehokkaan tiedonsiirron eri toimipaikkojen välillä. Tämän tukemiseksi CERNissä on päätetty ottaa käyttöön pakettivälitteinen IPv6-verkkoprotokolla (Internet Protocol Version 6).

“Tarvitsimme luotettavan ja turvallisen verkkoinfrastruktuurin, joka tukee IPv6-protokollan nopeaa tietoliikennettä sekä uusien sovellusten tehokasta jakamista”, kertoo it-johtaja Jean-Michel Jouanigot CERNistä. “HP tarjosi meille viisivuotisen suunnitelman, joka vastasi kriteereitämme ja kasvutavoitteitamme. HP on vahva kumppani, joka haluaa kehittää edistyksellistä teknologiaa tutkimuksen ja tuotekehityksen avulla – aivan niin kuin mekin.”

CERNin toimipaikat Geneven alueella hyödyntävät jatkossa HP:n E-sarjan kytkimiä, joiden avulla organisaatio voi siirtyä IPv6:n käyttöön helposti ja kustannustehokkaasti. CERNissä sijaitsee muun muassa maailman suurin hiukkaskiihdytin LHC.

HP ja CERN ovat tehneet jo pitkään tutkimus- ja kehitystyötä edistyneiden verkkoteknologioiden parissa. Esimerkiksi 2007 aloitettu CINBAD-projekti (CERN Investigation of Network Behaviour and Anomaly Detection) perustuu HP:n verkkoteknologiaan.

Mediayhteydet: Taina Kaitala, puh. 050 372 3406, etunimi.sukunimi@hp.com

HP
HP luo teknologiaa, joka tarjoaa uusia mahdollisuuksia ihmisille, yrityksille, julkiselle hallinnolle ja yhteiskunnalle. Maailman suurimpana teknologiayrityksenä HP tarjoaa kokonaisuuden, joka kattaa tulostuksen, henkilökohtaisen tietojenkäsittelyn, ohjelmistot, palvelut ja it-infrastruktuurin järjestelmät asiakkaiden ongelmien ratkaisemiseen. Lisätietoja HP:sta (NYSE: HPQ) löytyy osoitteista www.hp.com ja www.hp.fi