IBX osti Portumin ja ilmoitti 38 prosentin kasvusta vuoden 2006 alkupuoliskolla

Euroopan johtava sähköisten kaupankäyntiratkaisujen tarjoaja IBX vahvisti asemiaan Keski-Euroopassa ostamalla Saksan johtavan verkkopohjaisten hankintaratkaisujen tarjoajan Portumin. Portumin erityisosaaminen ja vahvat asiakassuhteet avaavat IBX:lle pääsyn Euroopan uusille avainmarkkinoille. Yritysosto on osa IBX:n pitkän aikavälin laajentumisstrategiaa ja lisää omalta osaltaan IBX:n vahvaa kasvua. Vuoden 2006 puoliväliin mennessä IBX:n liikevaihto kasvoi Portum-kauppaa lukuun ottamatta 38 prosentilla 116,2 miljoonaan Ruotsin kruunuun (84,3).

IBX:n vuoden 2006 alkupuoliskoa leimasi nopea kasvu, jota vauhdittivat uudet sopimukset strategisesti merkittävien asiakkaiden kanssa. Viime vuonna hankittu, saksalainen sähköisen hankinnan palveluntarjoaja trimondo GmbH on onnistuneesti integroitu IBX:ään. Saksan johtava verkkopohjaisten hankintaratkaisujen tarjoaja Portum on IBX:n toinen strateginen hankinta Keski-Euroopassa ja sen myötä IBX vahvistaa asemiaan Euroopan markkinoilla entisestään. Hankinnan yhteydessä Portumin entisistä omistajista, Siemensistä ja Fiadorista, tulee IBX:n uusia osakkeenomistajia. – Jatkuva kasvu kaikilla markkinoilla on ollut tunnusomaista vuoden 2006 ensimmäiselle kuudelle kuukaudelle. Nyt Saksassa tehtävän toisen strategisen hankinnan tarkoitus on tehostaa toimintakykyämme Keski-Euroopassa. Pidämme erityisen tärkeänä Portumin ainutlaatuista osaamista ja resursseja sekä asiakaskuntaa, johon kuuluu Euroopan nimekkäimpiä yrityksiä. Portumin huipputasoinen sähköinen huutokauppa täydentää merkittävästi nykyistä tuotevalikoimaamme. Tämän hankinnan ansiosta pystymme jatkamaan laajentumistamme tärkeille markkina-alueille, kertoo IBX:n toimitusjohtaja Hans Ahlinder. Portumilla on kaiken kaikkiaan 33 työntekijää pääasiassa Frankfurtissa. Portumin oston myötä IBX saa jalansijaa kahdella tärkeällä markkina-alueella, Espanjassa ja Ranskassa, joissa Portumilla on tällä hetkellä toimipaikat ja merkittäviä asiakassuhteita. Portum mukaan luettuna IBX:n vuoden 2006 pro forma -kokonaisliikevaihdoksi arvioidaan noin 30 miljoonaa euroa. – Siirrymme mielellämme kiinteäksi osaksi IBX:ää. Nyt kykenemme tarjoamaan asiakkaillemme kattavia hankinta-, osto- ja maksuratkaisuja sekä hyödyntämään IBX:n syvällistä osaamista ostamisen alalla. Osana Euroopan johtavaa ostoratkaisujen tarjoajaa pystymme helpommin tarjoamaan asiakkaillemme lisäarvoa entistä enemmän, luonnehtii Portum AG:n toimitusjohtaja Peter Hirsekorn. IBX julkisti myös ensimmäisten kuuden kuukauden tuloksen. Liikevaihto kasvoi 38 prosentilla 116,2 miljoonaan Ruotsin kruunuun (84,3). Kun ostettujen yritysten tuloja ei lasketa mukaan, liikevaihto kasvoi 30 prosentilla 94,0 miljoonaan Ruotsin kruunuun (72,4). Puhdas liikevoitto ennen poistoja oli 7,9 miljoonaa Ruotsin kruunua (7,8) ja tulot ennen veroja olivat -2,6 miljoonaa Ruotsin kruunua (0,9). – Kasvamme markkinoita nopeammin ja käytämme jatkossakin kassavirtaa parhaisiin tuotteisiin ja osaamiseen tehtäviin investointeihin uusilla markkina-alueilla. trimondo GmbH:n hankkiminen oli menestys, ja organisaation integrointi on saatu jo lähes päätökseen. Integroinnin kertaluonteiset kustannukset katetaan täysin viimeisen 12 kuukauden tuloslaskelmassa. Loppuvuoden ajan keskitymme kehittämään uusia ja nykyisiä asiakassuhteitamme, integroimaan Portumin organisaatiorakenteeseen sekä luomaan toimintoja uusille maantieteellisille markkina-alueille, kuvailee Hans Ahlinder. Lisätietoja: Hans Ahlinder, toimitusjohtaja, IBX, puhelin: +46 7 0513 6579, sähköposti: hans.ahlinder@ibx.se Peter Lageson, markkinointijohtaja, IBX, puhelin: +46 7 0375 5105, sähköposti: peter.lageson@ibx.se Torbjörn Enström, talousjohtaja, IBX, puhelin: +46 8 5030 4223, sähköposti: torbjorn.enstrom@ibx.se Peter Hirsekorn, toimitusjohtaja, Portum AG, puhelin: +49 93 999 0, sähköposti: Peter.Hirsekorn@portum.com IBX lyhyesti IBX on Euroopan johtava hankintatoiminnan ratkaisujen ja palvelujen tarjoaja. Yritys auttaa suuria ja keskisuuria organisaatioita tehostamaan ostoprosessejaan, hankintojaan sekä laskutustoimintojaan luodakseen toimivamman hankintaprosessin ja saavuttaakseen mittavia kustannussäästöjä. IBX:n palvelu- ja ratkaisuvalikoimaan kuuluvat: IBX Strategy, IBX Source, IBX Procure, IBX Pay sekä IBX Supplier Network. IBX:n asiakkaita ovat muun muassa Skanska, Ikea, Kuopion seudun hankintatoimi, Lufthansa, Ericsson, Deutsche Post World Net, Volvo Group, Novo Nordisk, SEB, Norjan valtio, M-Real ja Arla Foods. www.ibxeurope.com Tietoja Portumista Portum tarjoaa yrityksille ja markkinapaikoille strategisia hankinta- ja ostoprosesseja yksinkertaistavia ja tukevia verkkopohjaisia ohjelmistoja. Online-neuvottelujen, online-tarjouspyyntöjen ja toimittajien hallinnan työkalut helpottavat yhteistyötä, viestintää ja tiedonhallintaa ostajien ja toimittajien välillä. Vuoden 2000 helmikuussa toteutetun ensimmäisen transaktion jälkeen yrityksen liikevaihto on ollut yli 8,1 miljardia euroa, ja säästöjä on kertynyt noin 16 prosenttia. Portumin asiakkaihin kuuluvat Siemens, Deutsche Telekom, Tchibo, TOTAL, Linde, Vodafone, BMW, Caja Madrid ja RWE. www.portum.com