IKEA Kuopion peruskivi muuraukseen

Kuopion Matkukseen kesällä 2012 avattavan IKEA-tavaratalon peruskivi muurataan tänään. Suomen viidennen IKEA-tavaratalon peruskiven muuraustilaisuutta on todistamassa myös IKEA-konsernin isä Ingvar Kamprad.

”Peruskiven muuraustilaisuus konkretisoi projektin. Ingvar Kampradin vierailu tuo tilaisuuteen myös oman erityisen ja erittäin mukavan lisänsä”, sanoo IKEA Kuopion tavaratalojohtaja Anna Valkjärvi.

Uuden tavaratalon anturoista on valettu jo kolmasosa. Myös liikennejärjestelyt Matkuksen alueelle ovat edenneet ja ensimmäiset tiet ovat valmiita.

”Maltamme tuskin odottaa ensi vuotta, jolloin pääsemme juhlistamaan avajaisia ja käynnistämään Kuopion tavaratalon toiminnan”, Valkjärvi sanoo.

Rekrytointiprosessi hyvässä vauhdissa

IKEA Kuopion tavaratalo tulee valmistumisensa jälkeen työllistämään 250 henkeä. Keväällä käynnistynyt rekrytointiprosessi onkin jo hyvässä vauhdissa.

”Aloitimme rekrytoinnit johtoryhmästä ja etenemme esimiesten kautta henkilöstöön”, Valkjärvi kertoo.

”Prosessi on edennyt hyvin ja uskallanpa sanoa, että Kuopion tavaratalon henkilöstö tulee koostumaan todellisista ammattilaisista”, Valkjärvi kehaisee.

Piakkoin rekrytoinneille avautuvat esimiespaikkojen lisäksi sisustus- ja henkilöstöosaston työntekijöiden paikat.

”Sisustusosastolle toivomme löytävämme luovia alan ammattilaisia”, Valkjärvi vinkkaa.

IKEA Kuopio

• IKEA-tavaratalo ja kauppakeskus rakennetaan saman katon alle.
  • Rakennusurakoitsijana toimii Peab.
  • Maanrakennustyöt alkoivat helmikuussa 2011 ja IKEA-tavaratalo valmistuu kesällä 2012.
  • Tavaratalon koko tulee olemaan noin 33 600 m2, ja muille liikkeille on tilaa noin 45 000 m2. Parkkipaikkoja tulee noin 3 000 kappaletta.
  • IKEA-tavaratalon valikoimiin kuuluu 8 500 erilaista tuotetta. Ravintolaan on luvassa 600 asiakaspaikkaa, ja sujuvan asioinnin puolestaan takaavat 10 kassaa sekä 20 itsepalvelukassaa.
  • Muiden IKEA-tavaratalojen tapaan myös Kuopion tavarataloon rakennetaan lasten leikkihuone Småland sekä ruotsalaisia ruokatuotteita myyvä Swedish Food Market.
  • Kauppakeskukseen odotetaan vuodessa yli 5 miljoonaa kävijää.

IKEA Kuopion tavaratalojohtaja Anna Valkjärvi, puh. 040 451 4154, anna.valkjarvi@ikea.com
IKEA Suomi lehdistövastaava Mona Keskitalo, puh. 044 291 3555, mona.keskitalo@ikea.com

IKEA-konsernin tavarataloja on 28 maassa kaiken kaikkiaan 280. Tavaratalot tarjoavat kaiken kodinsisustamiseen tarvittavan saman katon alta. Viime vuonna IKEA-tavarataloissa kävi 660 miljoonaa asiakasta. Konserni työllistää 127 000 työntekijää. Uutta IKEA-kuvastoa 2010 painettiin yhteensä 195 miljoonaa kappaletta 35 eri versiona 29 kielellä. Suomessa on neljä IKEA-tavarataloa: Espoossa, Vantaalla, Raisiossa ja Tampereella. Seuraava IKEA-tavaratalo avataan Kuopioon kesällä 2012. IKEA Oy valittiin Suomen parhaaksi työpaikaksi Great Place to Work –listauksessa.