IKEA mukana tuomassa onnellisen kodin maalaria Turkuun

Ruotsalaisen perheidyllin ja taiteen ikoni Carl Larsson (1853–1919) osasi vangita kansankodin leppeän sunnuntaitunnelman. IKEA tukee syyskuussa Turun taidemuseossa avautuvaa Carl Larssonin Unelmia harmoniasta -näyttelyä. Samalla IKEA myös sisustaa taidemuseon kahvilan omilla Larsson-henkisillä tuotteillaan.

”Carl Larssonin työt ovat olennainen osa Ruotsia ja tärkeä inspiraation lähde koko IKEA-ketjulle. IKEAn juuret ovat versoneet samasta mullasta ja vaalimme samoja arvoja”, sanoo Mona Keskitalo, IKEA Suomen lehdistövastaava.

Larssonin innoittajina toimivat taiteilijavaimo Karin, lapset ja koti Taalainmaalla Sundbornissa. Larssonin teoksissa näkyvät paitsi hänen ihanteensa – valoisuus, kepeys ja iloisuus – myös hänen rakkautensa kodin arkeen ja esteettiseen ympäristöön.

”Harvoin näyttelyn aihe ja yhteistyökumppanit sopivat näin hyvin yhteen. IKEA sekä jakaa Larssonin ihanteet että jatkaa hänen perintöään”, sanoo Turun taidemuseon johtaja Kari Immonen.

Syyskuun 16. päivä avautuva näyttely on osa Turku 2011 -säätiön virallista kulttuuripääkaupunkivuoden ohjelmaa, ja se koostuu Larssonin keskeisestä tuotannosta. Näyttelyyn on kerätty yksityisistä ja julkisista kokoelmista yli sata teosta, jotka kattavat Larssonin koko uran.

”Tämä on kansainvälisestikin katsoen erittäin merkittävä Larsson-näyttely. Ilman IKEAn antamaa tukea moni asia näyttelyssä olisi jäänyt tekemättä”, Immonen sanoo.

Hyväntekeväisyyttä ja kahvihetkiä

Osana näyttelyä Turun taidemuseon Café Victor saa ylleen IKEA-tuotteista muodostuvan Carl Larsson -ilmeen. Lisäksi Raision tavarataloon rakennetaan Carl Larsson -henkisiä huoneita mm. INGOLF- ja LINNARP-huonekaluja käyttäen.

”Larssoneiden sisutuksessa haluttiin välttää hierarkioita ja korostaa koko perheen yhteisiä hetkiä. Tämä mielessä olemme koonneet sisustusratkaisuja, jotka ovat toimivia ja käytännöllisiä, mutta samalla myös taiteellisia, ilmavia ja persoonallisia”, Keskitalo kertoo.

IKEA ulottaa Larssonin lämminhenkisyyden myös vielä askelen pidemmälle. Museokaupan IKEA-tuotteista saatava tuotto lahjoitetaan kokonaisuudessaan hyväntekeväisyyteen.

Carl Larssonin Unelmia harmoniasta -näyttely on esillä Turun taidemuseossa 16.9.2011–8.1.2012. Kahvila on avoinna museon aukioloaikoina.

www.turuntaidemuseo.fi

Mona Keskitalo, Public Relations, IKEA Oy, puh. 044 291 3555, mona.keskitalo@ikea.com

Kari Immonen, museonjohtaja, Turun taidemuseo, puh. 044 312 2256, kari.immonen@turuntaidemuseo.fi

IKEA-konsernin tavarataloja on 28 maassa kaiken kaikkiaan 280. Tavaratalot tarjoavat kaiken kodinsisustamiseen tarvittavan saman katon alta. Viime vuonna IKEA-tavarataloissa kävi 660 miljoonaa asiakasta. Konserni työllistää 127 000 työntekijää. Uutta IKEA-kuvastoa 2010 painettiin yhteensä 195 miljoonaa kappaletta 35 eri versiona 29 kielellä. Suomessa on neljä IKEA-tavarataloa: Espoossa, Vantaalla, Raisiossa ja Tampereella. Seuraava IKEA-tavaratalo avataan Kuopioon kesällä 2012. IKEA Oy valittiin Suomen parhaaksi työpaikaksi Great Place to Work –listauksessa.