Ikea-tavaratalon ja kauppakeskuksen rakentaminen alkaa Kuopiossa

Kesällä 2012 Kuopion Matkukseen avattava kauppakeskus on Suomen ensimmäinen laatuaan: IKEA-tavaratalo ja kauppakeskus liikkeineen löytyvät saman katon alta. Rakennustyöt aloitetaan loka-marraskuun vaihteessa 2010 ja kauppakeskuksen avajaisia vietetään 2012.

Kuopion Matkukseen avattava IKEA-tavaratalo tulee olemaan pinta-alaltaan noin 33 600 neliömetriä.
Kauppakeskuksen pinta-ala on 45 000 neliömetriä. Kaksikerroksiset tilat jakautuvat noin 90 urheilu-, vapaa-ajan-, kodinsisustus ja muotimyymälän sekä ravintoloiden ja kahviloiden kesken.

Kuopion kauppakeskuksen rakennuttaa Ikano Retail Centres, joka on IKEA:n ja Ikanon yhteisesti omistama yritys. Ikano Retail Centers rakentaa Kuopioon rakennettavan kauppakeskuksen kaltaisia kauppapaikkoja, joista hyötyvät asiakkaat, kauppiaat ja koko talousalue. Uusi tavaratalo palvelee Itä-Suomen lisäksi myös Kainuuta ja Keski-Suomea.

-    IKEA-tavaratalo avautuu kesällä 2012. Maanrakennustyöt alkavat loka-marraskuun vaihteessa ja varsinaiset rakennustyöt päästään aloittamaan keväällä 2011. Kauppakeskuksen rakentamisaikataulu on puoli vuotta pidempi kuin IKEAn, joten kauppakeskus avataan syksyllä 2012, kertoo IKEA Suomen kiinteistöjohtaja Peik Enbom.

IKEA luo uusia työpaikkoja

IKEA Kuopio-tavaratalo tulee työllistämään noin 250 henkeä. IKEA aloittaa rekrytointinsa 2011. Rekrytointi aloitetaan tavaratalon johdosta. Henkilökuntaa tullaan hakemaan hyvin monipuolisiin tehtäviin ravintolasta, myyntiin ja sisutukseen, henkilöstöhallintoon ja kiinteistöhuoltoon, logistiikkaan sekä IT-palveluihin. IKEA hakee rekrytoinneissaan eri alojen osaajia erilaisista taustoista. Yrityksen arvomaailman lisäksi innostus kodin sisustukseen ja asiakaspalveluun ovat tärkeässä asemassa työntekijöitä palkattaessa.

-    Myös Kuopioon rakennettava kauppakeskus luo uusia työpaikkoja. Se tulee työllistämään yli 500 henkeä, sanoo Jan Kristensson, Ikano Retail Centresin toimitusjohtaja.

IKEA-tavaratalon valikoimiin kuuluu 8 500 erilaista tuotetta. Ravintolaan on luvassa 650 asiakaspaikkaa, ja sujuvan asioinnin puolestaan takaavat 12 kassaa sekä 24 itsepalvelukassaa. Muiden IKEA-tavaratalojen tapaan myös Kuopion tavarataloon rakennetaan lasten leikkihuone Småland sekä ruotsalaisia ruokatuotteita myyvä Swedish Food Market. IKEA tarjoaa laajan valikoiman hyvin suunniteltuja kodinsisustuotteita niin edulliseen hintaan, että mahdollisimman monella on varaa ostaa niitä.

IKEA Kuopio

•    IKEA-tavaratalo ja kauppakeskus rakennetaan saman katon alle
•    Kauppakeskukseen odotetaan vuodessa yli 5 miljoonaa kävijää.
•    Maanrakennustyöt alkavat loka-marraskuussa 2010 ja rakennustyöt keväällä 2011
•    Tavaratalon koko noin 33 600 neliömetriä ja muille liikkeille on noin 35 000 neliömetriä tilaa
•    Parkkipaikkoja alueelle tulee noin 3000 kpl.
•    IKEA-tavaratalo kesällä 2012 ja kauppakeskus noin puoli vuotta myöhemmin

IKEA Suomen kiinteistöjohtaja Peik Enbom, puh. 040 900 5805, peik.enbom@ikea.com
Lehdistövastaava Mona Keskitalo, IKEA Oy, puh. (09) 3482 9561, mona.keskitalo@ikea.com
Ikano Retail Centres, toimitusjohtaja, Jan Kristensson, +46-705 31 95 90, jan.kristensson@ikano.se

IKEA-konsernin tavarataloja on 38 maassa kaiken kaikkiaan 341. Tavaratalot tarjoavat kaiken kodinsisustamiseen tarvittavan saman katon alta. Viime vuonna IKEA-tavarataloissa kävi 660 miljoonaa asiakasta. Konserni työllistää 130 000 työntekijää. Uutta IKEA-kuvastoa 2010 painettiin yhteensä 195 miljoonaa kappaletta 35 eri versiona 28 kielellä. Suomessa on neljä IKEA-tavarataloa: Espoossa, Vantaalla, Raisiossa ja Tampereella.