iLOQ keräsi 2 miljoonaa kansainvälistymisen vauhdittamiseen

Nopeasti kasvanut iLOQ jatkaa hurjaa kasvuaan. Elektromekaanisia lukitusjärjestelmiä kehittävä oululainen kasvuyritys keräsi omistajiltaan kaksi miljoonaa euroa maaliskuun lopussa 2013. Rahoitus turvaa riittävät panostukset Keski-Euroopan lukkomarkkinoille murtautumiseen.

iLOQ on kasvanut kolmen viime vuoden aikana noin 80 prosenttia vuodessa. Juuri päättynyt rahoituskierros toi iLOQille kaksi miljoonaa euroa. Rahoittajina toimivat iLOQin nykyiset omistajat. Pääomistajia ovat Sievi Capital Oyj sekä yrityksen toimitusjohtaja Mika Pukari.

”Vuonna 2012 kasvatimme liikevaihtoa 4,4 miljoonasta 7,8 miljoonaan, joten viime vuoden kasvuprosentti oli lähes 80 prosenttia. Kasvusta huolimatta iLOQ on taloudellisesti erittäin hyvässä kunnossa ja omistajat uskovat vahvasti yhtiöön. Omavaraisuusasteemme on noin 50 prosenttia, kun tyypillisesti teknologiafirman omavaraisuusaste on huomattavasti pienempi”, kertoo iLOQin toimitusjohtaja Mika Pukari.

iLOQ suuntaa voimakkaasti vientimarkkinoille; kasvua tulee etenkin Keski-Euroopasta. Kuluvana vuonna iLOQin myynti- ja markkinointipanostukset ovat yrityksen historiassa ensi kertaa suuremmat kuin tuotekehityspanostukset. Keskeiset vientimaat ovat Ruotsi, Saksa ja Hollanti, joissa iLOQilla on omat myyntitoimistot.

”Olemme muutamassa vuodessa ottaneet noin 10 prosentin markkinaosuuden Suomessa. Pohjoismaiden ohella haemme nyt vahvaa kasvua Keski-Euroopasta, jonka merkitys tulee olemaan keskeinen 50–70 miljoonan liikevaihtotavoitteen saavuttamisessa vuonna 2017. Nyt päättynyt rahoituskierros turvaa kasvumme Euroopassa", iloitsee Pukari.

Pohjois-Suomen kovin kasvaja mullistaa lukitusalan

iLOQ on maailman ensimmäinen digitaalinen lukitusjärjestelmä, joka kehittää tarvitsemansa sähköenergian avaimen työntöliikkeestä. Digitaalisessa lukitusjärjestelmässä on lukuisia etuja perinteisiin mekaanisiin järjestelmiin verrattuna muun muassa sarjoitukseen, lukitusjärjestelmän ylläpitoon, kustannuksiin sekä ympäristöystävällisyyteen liittyen.

”Esimerkiksi sairaaloissa, kouluissa ja lentoasemilla perinteinen mekaaninen lukitus ei enää ole järkevä vaihtoehto. Seuraavaksi elektromekaaniset lukot yleistyvät asuinkiinteistöissä, joissa asukkaiden vaihtuvuus on suurta”, toteaa Pukari.

iLOQ on saanut Inno-Suomi palkinnon sekä useita kansainvälisiä tunnustuksia innovatiivisista lukitusjärjestelmistään. Viime vuonna iLOQ sijoittui Deloitten Technology Rising Stars -listauksessa viidennelle sijalle. Tänä vuonna iLOQ valittiin Oulun seudun kuntien 100 tekoa -ohjelmaan, jonka tavoitteena on edistää alueen elinkeinoelämää nostamalla esiin esimerkillisiä tekoja ja yrityksiä. Kauppalehti palkitsi iLOQin 24.4.2013 Pohjois-Suomen kovimmaksi kasvajaksi lehden Kasvajat-sarjassa.

iLOQ

• Tekee elektromekaanisia lukitusjärjestelmiä
  • Perustettu 2003
  • Toimitusjohtaja Mika Pukari
  • Työllistää 32 henkeä
  • iLOQin omistavat Sievi Capital Oyj 23 %, Mika Pukari 21 %, avainhenkilöt ja hallituksen jäsenet; kaikkiaan noin 30 omistajaa
  • Kaikkiaan yhtiöön on sijoitettu noin 11 miljoonaa euroa. Sievi Capital Oyj tuli yrityksen omistajaksi vuonna 2010.
  • Viime vuonna iLOQ-konsernin liikevaihto oli 7.8 miljoonaa euroa. Vuoden 2017 liikevaihtotavoite on 50–70 miljoonaa euroa. iLOQin avaimia on käytössä jo satojatuhansia.

Lisätiedot: toimitusjohtaja Mika Pukari, puh. 040 3170 211 www.iLOQ.com

iLOQ Oy kehittää, valmistaa ja markkinoi innovatiivisia korkean turvallisuustason elektronisia lukitusratkaisuja, jotka tarjoavat ylivoimaisia etuja avainten sarjoitukseen, lukitusjärjestelmän ylläpitoon sekä elinkaarikustannuksiin. iLOQ-tiimissä yhdistyy vankka kokemus turvallisuusalalta syvälliseen ohjelmisto- ja elektromekaniikan osaamiseen. www.iLOQ.com/