Intian turvallisuussektorille suuntaa suomalaisyrityksiä

Maailman suurin turvallisuusratkaisujen maahantuoja Intia modernisoi puolustussektoriaan vauhdilla. Puolustusmarkkinoiden kaksinumeroiset kasvuluvut avaavat mahdollisuuksia erityisesti suomalaisyritysten ICT-osaamiselle. Kasvun taustalla ovat uudet uhat, kuten kybersota ja terrorismi sekä naapurimaiden varustautuminen.

Osana yhteiskunnan modernisointia Intia investoi puolustussektoriinsa. Vuoteen 2020 asti ulottuvan puolustussektorin modernisoimisbudjetin suuruus on noin 80 miljardia euroa. Vuosina 2007–2011 Intian puolustusalan markkinat kasvoivat jopa 75 prosenttia.

-          Intia on tällä hetkellä maailman suurin turvallisuuteen liittyvien ratkaisujen maahantuoja. Suomalaisyritysten suurimmat mahdollisuudet löytyvät nimenomaan modernin yhteiskunnan turvaamisessa ja huoltovarmuuteen liittyvissä ratkaisuissa, joissa suomalainen osaaminen on hyvin korkealaatuista. Esimerkiksi tietoyhteiskunnan suojaamiseen liittyvät ratkaisut ovat kysyttäjä, kertoo Finpron aluemyyntipäällikkö Seppo Keränen.

Intian tietoyhteiskunnan nopea kehittyminen on luonut markkinat suomalaisille ICT-yrityksille. Turvallisuusalalla Intiassa puhututtavat erityisesti etätunnistukseen tarkoitetun RFID-teknologian logistiikkaan avaamat uudet mahdollisuudet. Toisaalta myös mittauslaitteet ja ohjausjärjestelmäratkaisut ovat haluttuja nykyisten ratkaisujen modernisoimiseksi.

Intian turvallisuudessa yhä enemmän yksityisiä toimijoita

-          Turvallisuussektori on aina sensitiivinen alue, ja vaikka kyse olisikin yleisestä huoltovarmuuden varmistamisesta ja siviilien turvaamisesta, niin kauppaa tehdään mieluummin puolueettoman suomalaisen edustajan kanssa kuin esimerkiksi jonkun kilpailijamaan edustajan kanssa, Keränen kommentoi.

Intian rannikolla sijaitsevat öljy- ja kaasulaitokset haluavat turvata toimintaympäristönsä myös mahdollisilta onnettomuuksilta ja suomalaisilla on tähän hyvää tietotaitoa. Vuoristossa puolestaan kaivataan suomalaisten kylmien olojen ratkaisuja, aina poliisien lämpimistä vaatteista valvontajärjestelmiin.

-          Trendi on, että turvallisuuteen liittyvät hankinnat siirtyvät yhä enenevissä määrin yksityissektorille yritysten väliseksi kaupanteoksi, ja tämä tarkoittaa yhä nopeampaa päätöksentekoprosessia, kuvailee Keränen.

-          Suomalaisyritysten kannattaa tutkia yhteistyömahdollisuuksia jo paikalla olevien länsimaalaisten tai paikallisten yritysten kanssa, mutta myös ilman niitä voi tulla markkinoille. Meillä on jo paljon onnistumisia turvallisuusalalla toimivien suomalaisyritysten kanssa Intiasta, päättää Anand Sethi, Indo-Finnish Business Forumin puheenjohtaja.

Lisätietoja

Seppo Keränen, aluemyyntipäällikkö, Intia, Lähi-itä ja Afrikka, Finpro, puh. +358 20 4695 792, seppo.keranen(a)finpro.fi
Outi Torniainen, viestintä- ja markkinointijohtaja, Finpro, puh. + 358 40 5121 375, outi.torniainen(a)finpro.fi
Anand Sethi, puheenjohtaja, Indo-Finnish Business Forum, puh. +91 11 2614 0346, anand_sethi(a)vsnl.com