Investointi työhyvinvointiin lisää tuottavuutta

Henkilöstön työhyvinvointi näkyy koko yrityksen tuottavuudessa ja työntekijöiden terveydessä. Työhyvinvointiin ja terveyteen investoimalla voidaan saavuttaa vuositasolla merkittäviä säästöjä. Tekemättömän työn kustannukset ovat vuositasolla jopa 4,5 miljardia euroa. Terveystalo Tuottavuus on yrityksille ja organisaatioille kehitetty palvelukokonaisuus tuottavuuden mittaamiseen, analysointiin, systemaattiseen kehittämiseen sekä työhyvinvoinnin johtamiseen.

Työhyvinvoinnilla on kiistaton merkitys työtehokkuuteen ja työssä jaksamiseen. Hyvinvoiva työntekijä viihtyy työssään, on luova ja tehokas. ”Strategisen hyvinvoinnin tila Suomessa 2012” -tutkimuksen mukaan yritykset eivät kuitenkaan panosta henkilöstönsä työhyvinvointiin riittävästi. Myös työhyvinvoinnin kohdentamisessa ja johtamisessa on kehitettävää. Yli puolet suomalaisista yrityksistä pitää työterveyteen ja työhyvinvointiin liittyviä panostuksia vain kuluna.

Todellisuudessa työhyvinvointiin panostamalla voitaisiin saavuttaa merkittäviä taloudellisia hyötyjä. Työterveyslaitoksen arvioiden mukaan tekemättömän työn kustannukset ovat 2–14 % suomalaisten yritysten palkkakustannuksista, joka tarkoittaa vuositasolla jopa 4,5 miljardin euroa.

”Henkilöstön hyvinvoinnilla ja tuottavuudella on selkeä yhteys, ja kun yhteys oivalletaan, voidaan alkaa kehittää organisaation tuottavuutta. Terveystalon uuden palvelun kautta tuottavuutta pystytään sekä mittaamaan että kehittämään nyt tehokkaammin ja systemaattisemmin kuin ennen”, liiketoimintajohtaja Pasi Papunen Terveystalo Työtulevaisuuspalveluista kertoo.

Terveystalo Tuottavuus -palvelu muodostuu Terveystalo Tuottavuusanalyysistä ja Työhyvinvointi- ja tuottavuusohjelmasta. Tuottavuusanalyysissä tuottavuuteen vaikuttavat tekijät tunnistetaan ja analysoidaan vasten liiketoiminnan tunnuslukuja. Yksi keskeisistä työkaluista on Tuottavuuden tuloskortti. Se antaa kattavan yhteenvedon yrityksen tai organisaation tuottavuuden nykytilasta. Tuottavuusohjelman johtamistyökalut puolestaan auttavat yrityksiä työhyvinvoinnin johtamisessa ja toteuttamissa systemaattisesti läpi organisaation sekä seuraamaan saavutettuja tuloksia.

”Työsairaanhoidosta ollaan ottamassa harppaus hyvinvoinnin johtamiseen ja sen avulla parempaan tuottavuuteen. Sairauspoissaoloprosentin rinnalle tulee nostaa terveysprosentti ja toiminnallisesti panostetaan yksilötason lisäksi muun muassa työyhteisön toimivuuteen ja esimiesten osaamiseen” työhyvinvoinnin tutkimus- ja kehitysjohtaja Ossi Aura Terveystalosta toteaa.

Aktiivisella työkyvyn ja työhyvinvoinnin johtamisella voidaan saavuttaa merkittävien kustannussäästöjen lisäksi jopa 5–15 %:n tuottavuuden kehittyminen toimialasta riippuen.

”Tästä syystä työyhteisön hyvinvoinnin pitää kuulua johdon agendalle”, korostaa Aura. ”Näin varmistetaan myös usein varsin erillisten toimintojen parempi koordinointi ja erityisesti kokonaisvaltainen vaikuttavuuden mittaaminen. Tuomme siis modernin knowledge managementin metodiikan yritysten käyttöön työterveydessä”, Aura jatkaa.

Parhaillaan Terveystalolla on menossa usean asiakasyrityksen kanssa työhyvinvoinnin ja tuottavuuden kehittämistyö, jossa hyödynnetään tuottavuusanalyysia.

Taustatietoa

Lisätietoa:

Pasi Papunen, liiketoimintajohtaja, Terveystalo Työtulevaisuuspalvelut, puh. 040 501 , pasi.papunen@terveystalo.com
Ossi Aura, työhyvinvoinnin tutkimus- ja kehitysjohtaja, Terveystalo, puh. 0500 606102, ossi.aura@terveystalo.com
Jenni Rantanen, viestintäpäällikkö, Terveystalo, puh. 030 63 31758, jenni.rantanen@terveystalo.com

Terveystalo on Suomen suurin terveyspalveluyritys. Yhtiö tarjoaa monipuolisia terveys-, työterveys-, sairaanhoito- ja tutkimuspalveluja lähes 150 toimipaikassa eri puolilla Suomea. Terveystalon asiakkaita ovat yksityishenkilöt, yritykset ja yhteisöt, vakuutusyhtiöt sekä julkinen sektori. Terveystalo työllistää valtakunnallisesti lähes 6 500 terveydenhuollon ammattilaista. Vuonna 2012 Terveystalo investoi suomalaisten terveyspalvelujen kehittämiseen yli 27 miljoonaa euroa. www.terveystalo.com