Japanilaiset hakevat suomalaista osaamista ikääntymiseen

Suomi on japanilaisille edelleen vanhuspalveluiden mallimaa. Iäkkäiden asumisen kasvavat investoinnit Japanissa tarjoavat suomalaisyrityksille liiketoimintamahdollisuuksia useilta toimialoilta. Kymmenvuotinen hyvinvointialojen yhteistyö maiden välillä sai jatkoa maanantaina 24.11. allekirjoitetun uuden sopimuksen myötä.

Japanilainen Sendain kaupunki, Finpro, THL, BusinessOulu ja Laurea allekirjoittivat maanantaina 24.11.2014 sopimuksen ikääntyvän väestön ja hyvinvointialojen yhteistyöstä, joka edistää yritysten liiketoimintaa ja tutkimusyhteistyötä.

Yhteistyösopimus on lajissaan ainoa Japanissa, eikä muilla mailla ole vastaavia. Sopimuksen myötä olemme onnistuneet luomaan Japaniin ainutlaatuisen verkoston, joka edesauttaa suomalaisyritysten pääsyä Japanin vaikeille markkinoille, kertoo Finnish Wellbeing Center WBC:n tutkimus- ja kehitysjohtaja Juha Korpinen Finprosta.

Ensimmäinen suomalaista vanhus- ja hyvinvointipalveluiden osaamista markkinoiva hyvinvointikeskus, Finnish Wellbeing Center, avattiin vuonna 2004 Sendaihin. Sen jälkeen Japaniin on rakennettu yhteensä viisi FWBC-hyvinvointikeskusta Japaniin Aganon ja Saijon kaupunkeihin sekä Tokioon.

Tavoitteena on lisätä maiden välistä yhteistyötä hyvinvointi- ja ICT-aloilla sekä rakentamisen parissa. Sendaista pyritään kehittämään portti suomalaisille ja eurooppalaisille yrityksille laajemmin Japanin ja Aasian markkinoille. Samalla tavoin Suomesta voisi tulla japanilaisyrityksille portti Eurooppaan, sanoo yhteistyösopimuksen allekirjoittanut Sendain pormestari Emiko Okuyama.

Hyvinvointikeskusten lisäksi kymmenvuotinen yhteistyö on lisännyt maiden välistä tutkimusyhteistyötä ja avannut suomalaisille pk-yrityksille uutta liiketoimintaa. Yhteistyön tuloksena Japanissa myydään esimerkiksi Dammenbergin suklaata, Variante-keittiöitä, Martelan huonekaluja, HUR- kuntoutuslaitteita, Valkeen valokuulokkeita, Väinö Korpinen Oy:n Gaius kylpyhuoneratkaisuja ja Mawell myy Eurooppaan WinCeph-nimistä Sendaissa kehitettyä ohjelmistoa.

Japanin markkinat avautuvat hitaasti yrityksille

Japanin julkisten sosiaalipalveluiden korvausjärjestelmän muutos ensi vuoden alussa avaa uusia ovia suomalaisille pk-yrityksille. Japaniin rakennetaan muutoksen vauhdittamana satoja uusia palvelutaloja, sekä senioritaloja, jotka tarjoavat eritasoista palvelua asukkailleen.

Japanilaiset hakevat Suomesta oppia hoivapalveluiden järjestämiseen. Suomessa on pitkät perusteet vanhusten tuetulle asumiselle, jossa kannustetaan ja tuetaan vanhuksia omatoimiseen elämään. Japanissa vallitseva auttamismentaliteetti taas saattaa olla jopa haitaksi ikääntyvälle ja passivoida esimerkiksi palvelutalojen asukkaita, Korpinen kertoo.

Korpisen mukaan japanilaisyritykset etsivät parhaillaan konkreettisia ratkaisuja suomalaisilta muun muassa palvelutalojen rakentamiseen, asumisen turvallisuusratkaisuihin, vanhusten ergonomisiin sisustusratkaisuihin ja esimerkiksi kadonneiden dementiapotilaiden paikantamiseen liittyen. Japanin 127 miljoonan ihmisen vanheneva väestö on yksi maailman suurimmista, mutta myös vaikeimmista markkinoista.

Japanilaiset ovat hyvin kiinnostuneita suomalaisesta osaamisesta. Suomalaisten on kuitenkin usein vaikea ymmärtää, miten hitaasti asiat Japanissa etenevät. Lähtökohtaisesti markkinointia pitää Japanissa tehdä usean vuoden ajan ja ostajiin pitää tutustua kunnolla, ennen kuin asiat etenevät, Korpinen sanoo.

Yhteystiedot:
Juha Korpinen, Director, Finpro Ry, Head of the Sendai – Finland Wellbeing Center, R&D Unit, juha.korpinen(a)finpro.fi, puh. +358 400 40 3355 +81-90-2664 9063
Eero Toivainen, seniorikonsultti, Finpro, eero.toivainen(a)finpro.fi, puh. +358 40 343 3379
Outi Torniainen, viestintä- ja markkinointijohtaja, Finpro, outi.torniainen(a)finpro.fi, puh. +358 40 512 1375

Finpro auttaa suomalaisia pk-yrityksiä kansainvälistymään, hankkii Suomeen lisää ulkomaisia investointeja ja kasvattaa ulkomaisten matkailijoiden virtaa Suomeen. Tehtävämme on tuoda kasvua Suomeen. Visit Finlandin integroitumisen myötä Finprossa työskentelee noin 200 asiantuntijaa noin 50 toimipisteessä 40 eri maassa. Suomessa Finprolla on toimipiste yhdeksällä paikkakunnalla. Finpro hallinnoi merkittäviä kansallisia hankkeita kuten puhtaan teknologian Cleantech Finland, Future Learning Finland ja FinlandCare. Finpron muodostavat Export Finland, Visit Finland ja Invest in Finland. Olemme keskeinen toimija Team Finland -verkostossa. www.finpro.fi

Finpro – kasvua Suomeen