Joululahjaksi rahaa vai herkkukori? Yrityslahjan laatu vaikuttaa verotukseen

Joulun alla lahjojen antaminen on jälleen ajankohtaista yritysmaailmassakin.  Työntekijöille ja yhteistyökumppaneille annettavissa lahjoissa on kuitenkin verotuksellisia eroja. Mitä lahjoja valitessa kannattaa pitää mielessä?

Joulun lähestyessä useimmissa yrityksissä on tapana muistaa työntekijöitä joululahjalla. Tyypillisiä henkilökunnalle annettavia lahjoja ovat esimerkiksi herkkukorit ja lahjakortit. Asiakkaille tai yhteistyökumppaneille annettavat joulumuistamiset saattavat puolestaan vaihdella avaimenperästä viskipulloon.

-        Verotukseen vaikuttaa se, annetaanko lahja työntekijälle vai yhteistyökumppanille. Henkilökunnan joululahjat ovat yrityksen tuloverotuksessa kokonaan vähennyskelpoisia, kun taas yhteistyökumppaneiden ja asiakkaiden kohdalla vähennyskelpoisuus riippuu lahjan koosta ja laadusta, kiteyttää taloushallinnon palveluihin erikoistuneen Accountorin yrityslakimies Anton Meriluoto.

Massalahja vai yksilöllisesti mietitty muistaminen?

Yhteistyökumppaneille tai asiakkaille annettavissa lahjoissa olennaista on erotella, onko kyseessä mainoslahja vai edustuslahja. Mainoslahjoiksi lasketaan arvoltaan vähäiset massalahjat, kuten avaimenperät, joihin on painettu yrityksen logo.

-        Mainoslahjan tunnusmerkkinä on vähäisen arvon lisäksi se, että se annetaan samanaikaisesti ja samanlaisena usealle eri vastaanottajalle. Mainoslahja voi olla esimerkiksi yrityksen oma tuote, Meriluoto selventää.

Edustuslahjana puolestaan pidetään yksilöidympiä lahjoja, jotka on hankittu lahjan saaja huomioiden.

-        Viskipullot tai vastaavat lasketaan edustuslahjoiksi. Joululahjoina jaetut mainoslahjat tulevat yritykselle edustuslahjoja halvemmaksi, sillä ne ovat tuloverotuksessa kokonaan vähennyskelpoisia. Edustuslahjat ovat tuloverotuksessa vain osittain vähennyskelpoisia ja ALV:n osalta kokonaan vähennyskelvottomia, vertaa Meriluoto.

Maksimisummana satanen

Verottaja näkee työnantajan työntekijöilleen antamat lahjat ja palkkiot lähtökohtaisesti ansiotulona, jolloin lahjan saaja joutuu maksamaan saamastaan lahjasta ansiotuloveroa. Merkkipäivän kunniaksi annettua lahjaa tai muuta kaikkien työntekijöiden saamaa vähäistä lahjaa ei kuitenkaan lasketa ansiotuloksi.

-        Työntekijöiden joululahjoja pidetään yleensä vähäisinä lahjoina, joita ei erikseen veroteta. Kun lahjakäytäntö koskee koko henkilökuntaa eikä lahjan arvo ylitä sataa euroa, ei verottaja näe tätä verotettavana tulona, kertoo Meriluoto.

Työntekijöille annettava veroton joululahja ei saa olla rahaa tai rahaan verrattavaa tuloa. Laki näkee esimerkiksi osakkeen helposti rahaksi muutettavana lahjana, joten se lasketaan veronalaiseksi tuloksi.

-        Käytännössä työntekijöille annettavan joululahjan tulee olla esine tai lahjakortti, jolla saa jonkin tietyn esineen. Lahjakortti, jolla saatavaa esinettä ei ole yksilöity, on verottajan silmissä verotettavaa tuloa, muistuttaa Meriluoto.

Yrityslakimies Anton Meriluoto, anton.meriluoto@accountor.fi, puh. +358 (0) 44 410 3404

Accountor – asiantuntija lähellä sinua.  Accountor on Pohjois-Euroopan johtava talous- ja palkkahallintopalvelujen osaaja, joka palvelee yli 100 000 asiakasyritystään yli 2300 asiantuntijan voimin seitsemässä eri maassa. Suomessa Accountorilla on yli tuhat talousalan osaajaa ja liki 30 erikokoista toimistoa ympäri maan – toimimme paikallisesti siellä, missä asiakkaammekin ovat. Accountor on suomalainen Avainlippu-yritys. www.accountor.fi