Kahdeksan myyttiä autohuollosta

Auton huollattaminen on useimmille vain välttämätön paha, mutta Euroopan vanhin autokanta pitää Suomessa huolen siitä, että huolloille on tarvetta. Lisäksi auton huoltokulut voivat olla jopa 40 prosenttia auton elinkaaren aikaisista kuluista. Näistä syistä autohuoltoala on otollinen maaperä harhaluuloille ja väärille uskomuksille. Suomen suurin autokorjaamoketju Autoasi keräsi autohuoltoalan yleisimmät myytit.

Myytti: Nykyautot ovat niin turvallisia ja kestäviä, että autohuollosta ei tarvitse huolehtia.

Vaikka autojen turvallisuus on kehittynyt harppauksin, autossa on samat kuluvat osat kuin aikaisemmin. Kriittisimmät huollossa tarkistettavat kohteet ovat jarrut, alustan kunto, nestevuodot, vauriot ja muut kulumat.

Myytti: Huolloksi riittää pelkkä öljynvaihto.

Määräaikaishuolto on paljon muutakin kuin pelkkä öljynvaihto. Lain- ja autonvalmistajan määrittämien tarkastuskohteiden läpikäyminen on välttämätöntä, jotta auto on turvallinen ajaa. Näitä tarkastuskohteita on autosta riippuen 10–50. Autoilijan on mahdotonta huomata ratin takaa, jos vaikkapa joku tärkeä osa on kulunut. Ääriolosuhteissa, kuten esimerkiksi äkkijarrutustilanteesta, tällainen auto on hengenvaarallinen liikenteessä. Tarkastuksella pyritään varmistamaan, että auto pysyy ajokunnossa seuraavaan huoltoon saakka, ja ennakoivalla korjauksella ja havainnoinnilla vältetään rikkoutumiset.

Myytti: Vain valtuutettu merkkihuolto voi tehdä määräaikaishuollon, jotta auton takuu ja arvo säilyy.

Vuonna 2002 EU:ssa säädettiin ryhmäpoikkeusasetus, jonka mukaan auton omistaja saa vapaasti päättää, missä huollattaa autonsa ilman takuun raukeamista. Silti vuonna 2009 TNS-gallupin tekemän tutkimuksen mukaan 40 prosenttia vastaajista luuli auton takuun pysyvän voimassa vain, jos auto oli huollettu merkkihuollossa.

Myytti: Vain autonvalmistajan alkuperäisillä varaosilla takaat, että osat ovat laadukkaita.

Autonvalmistajan ja varaosavalmistajan osat useimmissa tapauksissa valmistetaan samalla tehdaslinjalla ja samojen määräysten mukaisesti, jolloin ainoa ero osien välillä on valmistajan oma tuotemerkki. Huollattaja maksaa siis pelkästä logosta. Noin 80 prosenttia kaikista niin merkkiliikkeiden kuin riippumattomien korjaamoiden varaosista on varaosavalmistajien, ei autonvalmistajien valmistamia.

Myytti: Autonhuollon hinta on mahdotonta antaa etukäteen.

Ammattitaitoisissa korjaamoissa on huoltolaskuri, jolla on mahdollista antaa hyvinkin tarkka hinta-arvio ennen työtä. Jos työn edetessä työn laajuuteen tulee muutostarpeita, niistä on neuvoteltava aina asiakkaan kanssa. Ellet saa tarkkaa hinta-arviota, paina kaasua ja aja seuraavaan korjaamoon.

Myytti: Kun kilpailu vapautunut, takuuhuollon voi suorittaa kuka tahansa.

Autoilijalla on oikeus käyttää haluamaansa korjaamoa huoltotoimenpiteisiin, mutta korjaamon ja sen työvälineiden on kyettävä täyttämään autonvalmistajan ja lainsäädännön vaatimukset. Nykyautoja ohjaavat poikkeuksetta tietokoneohjelmistot, jotka monimutkaistuvat jatkuvasti. Alan ammattilaisella täytyy siis olla tarvittavat apuvälineet ja osaaminen tulkita tätä kokonaisuutta. Maahantuojan tai autovalmistajan maksama takuukorjaus suoritetaan maksajan määrittelemässä toimipisteessä.

Myytti: Paras laatu ja osaaminen löytyvät aina merkkiliikkeestä.

Korjaamon osaaminen perustuu asentajien saamaan koulutukseen ja riippumattomat korjaamoketjut kouluttavat asentajansa kattavasti. Lisäksi luotettavissa ja vakavasti otettavissa korjaamoissa on nykyaikaiset välineet, kuten esimerkiksi diagnostiikkatietokone, jolla osaava asentaja tulkitsee auton ajotietokoneen tietoja.

Myytti: Riippumaton korjaamo on aina merkkiliikettä edullisempi.

Merkkihuolto ei kaikissa tapauksissa ole kalliimpi vaihtoehto. Huollon hinta riippuu käytetyiden varaosien ja työn hinnasta. Tärkeintä kaikissa huoltamoissa on hinnoittelun läpinäkyvyys, jotta asiakas tietää täsmälleen, mistä hän maksaa. Autoasi-korjaamot ovat lähteneet taistelemaan piilohinnoittelua vastaan. Jotkut toimijat tarjoavat kuluttajalle minimihinnan, jonka päälle korjaamo tietää tulevan lisätöitä. Nämä työt myydään työn ollessa käynnissä. Esimerkiksi jakohihnan vaihto myydään ensiksi siten, että tarjous sisältää hihnan, laakerin ja työt. Tämän jälkeen lisätyönä myydään vesipumpunvaihto, joka tulee aina vaihtaa. Ota siis selvää, mitä merkkiliikkeen työ sisältää ja vertaa sitä Autoasi-korjaamon tarjoukseen.

Tuomas Mustakallio, ketjupäällikkö Autoasi
tuomas.mustakallio@autoasi.fi
puh: 010 569 4402

Autoasi on vuonna 2005 perustettu suomalainen autokorjaamoketju. Ketjuun kuuluu yli 240 itsenäistä korjaamoa ja 45 paikallisesti toimivaa varaosatukkua. Se on Suomen suurin autokorjaamoketju ja sillä on toimipisteitä 121 eri paikkakunnalla. Autoasi kuuluu Tampereella 1901 perustettuun Mercantile-konserniin, joka on korjaamotoiminnan lisäksi keskittynyt moottoriajoneuvojen varaosien ja lisävarusteiden jakeluun Suomessa, Virossa ja Venäjällä.