Kasvu edellyttää jalkatyötä

Kansainvälinen kasvu edellyttää perusteellista valmistautumista ja paljon jalkatyötä. Team Finland- kiertue keräsi Seinäjoelle kymmeniä yrittäjiä jakamaan kokemuksia kasvusta ja kansainvälistymisestä.

Julkisia yrityspalveluita tarjoavien Team Finland –toimijoiden Finnveran, Finpron, Tekesin ja ulkoasiainministeriön valtakunnallinen Rohkeutta on! -kiertue veti Seinäjoelle kymmeniä pohjalaisia yrittäjiä ja yritysjohtajia. Valtakunnallisen kiertueen tavoitteena on rohkaista yrityksiä hakemaan kasvua.

Joka kymmenes suomalainen pk-yritys ilmoittaa olevansa voimakkaasti kasvuhakuinen, mutta todellisuudessa kasvuyritykset ovat harvassa. Työ- ja elinkeinoministeriön tilastojen mukaan ajanjaksolla 2009-2013 kasvuyrityksiksi luokiteltavia yrityksiä oli Etelä-Pohjanmaalla 17 ja Pohjanmaalla 35. TEM:n Yrityskatsauksen mukaan kasvuyritysten määrä on kuitenkin valtakunnallisesti kasvussa, ja ne työllistävät reilut 100 000 henkilöä.

Valmistaudu ja kierrä

Seinäjoen tilaisuuden pääpuhuja, Rabbit Films Oy:n toimitusjohtaja Jarno Laasala kertoi Duudsonit-televisiosarjan syntyvaiheista ja maailmanvalloituksesta. Alusta pitäen kansainvälisille markkinoille suunnattua televisiosarjan formaattia rakennettiin harkiten ja maailmalle lähdettiin vasta kymmenennellä konseptilla.

”Kansainvälistä bisnestä ei voi tehdä Suomesta käsin. Yrityksen tulee olla siellä, missä asioista päätetään”, Laasala neuvoi.

Seinäjoen Rohkeutta on! -tilaisuudessa kuultiin kolmen paikallisen yrittäjän kasvukokemuksia paneelissa, jonka juonsi Yle Pohjanmaan toimituksen päällikkö Anssi Leppänen. Paneeliin osallistuivat toimitusjohtajat Jukka Kapela Telog Oy:stä, Mikko Rotola-Pukkila P. Rotola-Pukkila Oy:stä ja Juhani Pohjus Mäkelä Alu Oy:stä.

Juhani Pohjus korosti huolellisen valmistautumisen ja markkinatutkimuksen merkitystä kansainvälistymisessä. Kun Mäkelä Alu lähti hakemaan markkinoita Saksasta, sillä oli haarukoituna 600 mahdollista kontaktia. Kovan jalkatyön jälkeen yritys sai 10 tilausta. Pohjus muistutti myös, että lähimarkkinoitakaan ei kannata aliarvioida. Mäkelä Alu saa liikevaihdostaan jo viisi prosenttia Viron markkinoilta.

Pitkäjänteistä työtä

Rohkeutta on! –kiertueella Team Finland -organisaatioiden edustajat kertovat palveluistaan kasvuun ja kansainvälistymiseen – mm. maksuttomista neuvontapalveluista, innovaatiorahoituksesta ja lainoista – mutta myös kuuntelevat yritysten toiveita ja kokemuksia.

”Saimme Seinäjoelta jälleen vahvistusta ajatukselle, että kansainvälinen liiketoiminta onnistuu vain pitkäjänteisellä paikallisella työllä. Pelkkä vierailu kohdemaassa kuukausien välein ei riitä. Kumppanit tulee etsiä sekä myynti- ja liiketoimintaosaajat pitää palkata kohdemaasta”, sanoo tilaisuudessa esiintynyt Tekesin nuorista yrityksistä vastaava johtaja Jukka Häyrynen.

Team Finlandin kiertue jatkuu syksyn ajan yhteensä 14 paikkakunnalla. Yritykset voivat testata omia kasvuideoitaan Team Finlandin asiantuntijoiden vetämillä sparrausklinikoilla. Perjantaina 7.11. kiertue on Porissa.

Tekes: johtaja Ulla Hiekkanen-Mäkelä, ulla.hiekkanen-makela[at]tekes.fi, 050 5577706

Finpro: viestintä- ja markkinointijohtaja Outi Torniainen, outi.torniainen[at]finpro.fi, 040 512 1375

Finnvera: viestintäjohtaja Tarja Svartström, tarja.svartstrom[at]finnvera.fi, 040 826 2006

Team Finland -viestintäpäällikkö Mari-Kaisa Brander, mari-kaisa.brander[at]vnk.fi, 029 516 0192