Kasvu ei ole kiinni rahoituksen puutteesta

Hyville ideoille löytyy rahoitusta, jos liiketoimintasuunnitelma on kunnossa ja tiimissä on sopivaa osaamista. Näin arvioivat Turussa maanantaina järjestetyn Rohkeutta on! -tilaisuuden panelistit. Valtakunnallinen kiertue esittelee Team Finlandin palveluita kasvuhakuisille pk-yrityksille ja jakaa kasvuyrittäjien kokemuksia.

Joka kymmenes suomalainen pk-yritys ilmoittaa olevansa voimakkaasti kasvuhakuinen, mutta todellisuudessa kasvuyritykset ovat harvassa. Nyt yrityksiä halutaan rohkaista hakemaan kasvua ja kansainvälisyyttä valtakunnallisella Rohkeutta on! -kiertueella. Mukana kiertueella ovat Finnvera, Finpro, Tekes ja ulkoasiainministeriö.

Turun tilaisuuden pääpuhujana esiintynyt Oilon Oy:n hallituksen puheenjohtaja ja Team Finland –ohjausryhmän jäsen Päivi Leiwo korosti kasvun merkitystä yritykselle. On kuitenkin hyväksyttävä, että kasvu tapahtuu eri toimialoilla eri tavoin.

”Kasvu on elinkelpoisuuden ainoa tae. Riskinotto on tärkeää, mutta se ei saa olla sellaista, joka uhkaa koko yrityksen tulevaisuutta. Me olemme kasvaneet harkitusti kiiruhtaen ja orgaanisesti. Kasvun rajana ovat olleet henkilöresurssien rajallisuus”, Leiwo sanoi.

”Rohkea kontrolloi pelkoa”

Työ- ja elinkeinoministeriön tuoreen Yrityskatsauksen mukaan kasvuyritysten määrä on kasvussa. Eniten kasvuyrityksiä on Uudellamaalla, jossa myös kasvuyritysten henkilöstö ja liikevaihto kasvoivat eniten vuosina 2009–2012. Varsinais-Suomen vahvoja toimialoja ovat mm. meriteollisuus, bioteknologia ja diagnostiikka.

Turun Rohkeutta on! -tilaisuudessa kuultiin alueellisten yrittäjien kokemuksia kasvusta neljän yritysjohtajan paneelissa, jonka moderoi Turun Sanomien vastaava päätoimittaja Kari Vainio.

”Rohkea ei ole se, joka ei pelkää vaan se, joka kontrolloi pelkoa”, sanoi analyyttisiä mittalaitteita valmistavan Hidex Oy:n toimitusjohtaja Ville Haaslahti. Hänen mukaansa yrityksen tulee olla valmis ottamaan riskejä – ja silloin tarvitaan julkisten toimijoiden riskinjakoa.

”Meillä olisi jäänyt monta asiaa tekemättä ilman Team Finland –toimijoiden tukea. Tietyissä vaiheissa niiden mukana olo on ollut välttämätöntä”, Haaslahti sanoi.

Rahoitusta ja neuvoja

Team Finlandin kasvuhakuisille yrityksille suunnattu kiertue jatkuu koko syksyn yhteensä 14 paikkakunnalla. Yritykset voivat myös testata omia kasvuideoitaan Team Finlandin asiantuntijoiden vetämillä sparrausklinikoilla.

”Olemme lähteneet kiertämään Suomea sen vuoksi, että meidän asiakkaillemme muodostuisi kerralla mahdollisimman hyvä kuva siitä, mitä Team Finland tarjoaa. Yrityksen kasvu ei saa jäädä siitä kiinni, että se ei löydä hyville hankkeilleen rahoitusta. Meillä on paljon voitettavaa, jos me saamme pk-sektorimme kehittymään ja viemään samalla lailla kuin monessa muussa Euroopan maassa”, sanoi Turussa puhunut Finnveran toimitusjohtaja Pauli Heikkilä.

Tekes
: johtaja Ulla Hiekkanen-Mäkelä, ulla.hiekkanen-makela[at]tekes.fi, 050 5577706
Finpro
: viestintä- ja markkinointijohtaja Outi Torniainen, outi.torniainen[at]finpro.fi, 040 512 1375