Kellokauppa sujuu paremmin kuin viime vuonna – myös kesäajalla yllättävä vaikutus myyntiin

Kellokauppa on jo hyvässä vauhdissa vaikka kesän kiivain myyntisesonki on vielä edessä, selviää kellotukkureiden myyntiluvuista.

Kellomyynnin huippusesonki käynnistyy kesän kynnyksellä samoihin aikoihin kun lomakauden matkailuvirrat alkavat heräillä. Vilkkaimmillaan kellojen tukkukauppa käy toukokuun alusta heinäkuun alkuun.

Rannekellojen myynti näyttää lähteneen keväällä viime vuoden alkua parempaan vauhtiin. Kulutusluottoihin ja määräaikaistalletuksiin erikoistunut BIGBANK selvitti kellokaupan tilannetta tukkumyyntilukujen perusteella yhdessä Kello- ja Jalometallitukkukauppiaat ry:n (KJT) kanssa. Myyntiä valottivat tukkuriyhdistyksen jäsenet Kultakeskus Oy ja Perkko Oy, jotka vastaavat yhdessä noin 35 prosentista kaikesta kellojen tukkumyynnistä Suomessa.

Arvokellojen ostoa ohjailee tunne

Useampien satojen arvoisten laatukellojen ja tuhansissa euroissa liikkuvien arvokellojen ostajat arvostavat erityisesti taidokasta työn jälkeä ja huipputeknologiaa. Joitakin asiakkaita kiinnostaa laadun ja pitkän käyttöiän lisäksi statussymboliarvo.

”Kun kellon hintalappu kasvaa nelinumeroiseksi, harva kuluttaja pystyy enää perustelemaan hankintaa itselleen pelkällä järjellä. Kovan hinnan täytyy heijastua laadussa tai materiaaleissa, tai sitten kellon on vedottava ostajaan erittäin voimakkaasti henkilökohtaisella tasolla”, BIGBANKin Suomen-maajohtaja Tuomas Riski sanoo.

”Yli tuhannen euron arvoisten kellojen pääkohderyhmänä ovat kiinalaiset ja venäläiset turistit. He haluavat usein ostaa arvokellonsa luotetuista kivijalkaliikkeistä ulkomailta, sillä näin he pystyvät varmistumaan tuotteen aitoudesta. Tässä hintaluokassa voimakkain kysyntä sijoittuu pääkaupunkiseudulle”, KJT:n toimitusjohtaja Hanna Heikkilä sanoo.

Vaikka leijonanosa ostajista on kotoisin ulkomailta, osa arvokelloistakin jää Suomeen. Tyypillinen kotimainen ostaja on yli 30-vuotias ja hyvin toimeen tuleva. Teknisesti kiinnostavimmat tuotteet vetoavat lisäksi kelloharrastajiin, jotka ovat usein liikkeellä huomattavan suurella ostobudjetilla.

”Kulutusluottoja tarjoavana pankkina näemme tässä itsellämme ennen muuta mahdollistajan roolin. Kunhan asiakas punnitsee oman maksukykynsä huolellisesti, myös luotto on täysin toimiva tapa rahoittaa laatukellojen kaltaisia isoja hankintoja”, Riski sanoo.

Kelloja siirretään kesäaikaan kuluvan viikon sunnuntaina 30.3.2014. Kesä- ja talviajan vaihtelu heijastuu myös tukkumyyntiin yllättävänä piirteenä: Perkko Oy:n myyntilukujen perusteella herätyskellokauppa näyttää vilkastuvan selvästi kesäajan alkaessa.

Lisätiedot:
Tuomas Riski, BIGBANKin Suomen-maajohtaja, tuomas.riski@bigbank.fi, puh. 044 256 9485
Hanna Heikkilä, Kello- ja Jalometallitukkukauppiaat ry:n toimitusjohtaja,
hanna.heikkila@stl.fi, puh. 050 536 3379

BIGBANK AS on talletuksiin ja kulutusluottoihin erikoistunut pankki, joka toimii Suomessa, Ruotsissa, Virossa, Latviassa, Liettuassa ja Espanjassa ja joka tarjoaa tuotteitaan rajat ylittävänä palveluna myös Itävallassa, Saksassa ja Alankomaissa.

Kello- ja Jalometallitukkukauppiaat ry (KJT) koostuu seitsemästä jäsenyrityksestä, jotka tuovat maahan, valmistavat ja myyvät kello- ja jalometallialan tuotteita. Yhdistys kuuluu Suomen Tukkukauppiaiden Liittoon.