Kenelle linssileikkaus sopii?

Moni haaveilee pääsevänsä eroon ikänäköä korjaavista lukulaseista harrastusten tai työn takia. Osa taas haluaa eroon laseista ulkonäön tai lasien käyttöön liittyvien käytännön pulmien takia. Linssileikkaus on yksi keino nähdä niin lähelle kuin kauas ilma silmälaseja. Huolellinen tutkimus ennen leikkausta ratkaisee, kenelle toimenpide sopii.

Ikänäköön liittyvät oireet alavat yleensä 40–45 ikävuoden jälkeen niille henkilöille jotka aiemmin eivät ole tarvinneet silmälaseja. Likinäköiset pärjäävät usein pidempään ilman lukulaseja ja kaukonäköiset vastaavasti saattavat tarvita lukulaseja aikaisemmin. Näkö saattaa heiketä 60–70 ikävuoteen saakka.

Ikänäkö voidaan korjata silmälasien lisäksi linssileikkauksella, jota kansanomaisemmin kutsutaan ikänäköleikkaukseksi. Leikkauksessa silmän oma linssi vaihdetaan uuteen linssiin. Linssileikkauksessa käytettävä tekniikka on sama kuin kaihileikkauksessa, jota pidetään yhtenä maailman yleisimpänä ja turvallisimpana leikkaustapana.

-          Leikkauksen etuna on se, että linssileikkaus korjaa mahdollisen alkavan kaihin ja linssileikatut potilaat eivät tarvitse kaihileikkausta myöhemmässä elämänvaiheessa, silmäkirurgi Tiina Leivo Terveystalosta sanoo.

Huolellinen tutkimus on kaiken perusta

Ikänäköleikkaus sopii erityisen hyvin yli 50 - 55 -vuotiaille. Ikänäköleikkauksen riskit ovat vähäiset, mutta leikkausta ei suositella henkilöille, joilla on jokin muu silmäsairaus. Tällaisia silmäsairauksia ovat esimerkiksi silmänpainetauti eli glaukooma tai diabeteksen silmiin aiheuttamat muutokset. Ennen leikkausta on tärkeää selvittää riittävän perusteellisesti, mitä asiakas toivoo näöltään.

-          Leikkauksen arviointiin kuuluu myös katsaus arjen tekemiseen. Mitä työtä hän tekee, mitä hän harrastaa, onko hänelle tärkeää nähdä lähelle tai ajaako hän esimerkiksi paljon pimeässä? Käytettävissä on erilaisia linssityyppejä, joista lääkäri valitsee asiakkaan toiveiden kannalta parhaan vaihtoehdon, Tiina Leivo selventää.

Erilaisten linssityyppien ansiosta leikkauksella voidaan korjata likinäköä, kaukonäköä tai hajataitteisuutta. Linssileikkauksen ansiosta asiakas vapautuu kokonaan tai osittain silmälasien käytöstä. Myös taittovirhekorjatuille silmille voidaan tehdä tarvittaessa myöhemmin linssileikkaus.

Tiina Leivo, silmäkirurgi, Terveystalo, tiina.leivo@terveystalo.com, puh. 030 633 1859

Terveystalo on Suomen suurin terveyspalveluyritys. Yhtiö tarjoaa monipuolisia terveys-, työterveys-, sairaanhoito- ja tutkimuspalveluja lähes 150 toimipaikassa eri puolilla Suomea. Terveystalon asiakkaita ovat yksityishenkilöt, yritykset ja yhteisöt, vakuutusyhtiöt sekä julkinen sektori. Terveystalo työllistää valtakunnallisesti lähes 6 500 terveydenhuollon ammattilaista.

Terveystalon verojalanjälki vuonna 2012 oli yhteensä 71,9 miljoonaa euroa ja viime vuonna Terveystalo investoi suomalaisten terveyspalvelujen kehittämiseen yli 27 miljoonaa euroa. www.terveystalo.com