Kertoimet: Petteri Orposta Kokoomuksen uusi puheenjohtaja

Peliyhtiö Unibetin vedonlyöntikertoimien mukaan Kansallisen Kokoomuksen puheenjohtaja vaihtuu kesäkuussa järjestettävässä puoluekokouksessa. Kertoimien perusteella nykyisen puheenjohtajan Alexander Stubbin tulee korvaamaan Petteri Orpo, joka on toiminut tällä hallituskaudella Suomen sisäministerinä. Orpo ilmoitti keskiviikkona lähtevänsä mukaan puheenjohtajakisaan puolueväen pitkän odotuksen jälkeen.

Hallituspuolue kokoomus saa vedonlyöntikertoimien perusteella kesällä uuden puheenjohtajan. Lukuisiin poliittisiin konflikteihin ajautunut Alexander Stubb ei nauti luottamusta puolueessaan, ja uskottavuusongelmista kärsivä Stubb saa peliyhtiö Unibetin mukaan väistyä puolueen puheenjohtajan paikalta. Todennäköistä on, että hänen tilalleen astuu Petteri Orpo, joka on tehnyt ansiokasta työtä Suomen sisäministerinä. Orpon kerroin kokoomuksen uudeksi puheenjohtajaksi on 1,65, kun taas Stubbin vastaava kerroin on 2,40. Kansanedustaja Elina Lepomäen puheenjohtajuuteen Unibet ei usko – Lepomäki saa kertoimekseen 15,00.

Muista potentiaalisista ehdokkaista Harry Harkimo ilmoitti odotetusti, ettei lähde enää kisaan mukaan vaan siirtyy Orpon tueksi.

Kokoomus järjestää ennen puoluekokousta kuusi puheenjohtajatenttiä. Kaikki tilaisuudet ovat avoimia yleisölle, ja näissä tilaisuuksissa puolueen jäsenillä, kansalaisilla ja medialla on mahdollisuus tutustua ehdokkaisiin. Lopullinen puheenjohtajavaali käydään kokoomuksen puoluekokouksessa 10.-12. kesäkuuta Lappeenrannassa. Odotettavissa on siis kertoimien mukaan, että kokoomusta johtaa puoluekokouksen jälkeen valtionvarainministeri Orpo, ja Alexander Stubb jatkaa poliittista uraansa kansanedustajana.

Lisätietoja: Antti Tikka, antti.tikka@unibet.com

Unibet on vuonna 1997 perustettu online-pelejä tarjoava NASDAQ OMX Nordic Exchange -pörssiin Tukholmassa listattu yhtiö. Unibet on yksi Euroopan suurimmista yksityisistä online-peliyhtiöistä ja tarjoaa palveluita 22 kielellä. Unibet tarjoaa myös B2B-vedonlyöntipalveluja Kambi Sport Solutionsin kautta. Tällä hetkellä Unibetilla on reilut 10 miljoonaa asiakasta yli sadassa maassa. Unibet on Euroopan suurimpien rahapeli- ja vedonlyöntiyhteisöjen etujärjestön EGBA:n (European Gaming and Betting Association) jäsen. Unibet on eCOGRA:n (e-Commerce Online Gambling Regulation and Assurance) auditoima ja sertifioima vastuullinen toimija.