Kiinalainen pääoma hakeutuu Suomeen

Kiinan tekemät suorat ulkomaiset sijoitukset kasvavat jatkuvasti. Suomen ja Kiinan välinen tiede- ja teknologiayhteistyö on herättänyt kiinalaisten rahoittajien kiinnostuksen suomalaista osaamista kohtaan. Suomessa vieraileva ryhmä kiinalaisia pääomasijoittajia tapasi suomalaisyrityksiä Helsingissä ja Oulussa.

– Kiinassa on paitsi valtavat markkinat, myös rahaa, jota monet pääomasijoittajia etsivät suomalaisyritykset ovat vailla. Kumppanuus kiinalaisten kanssa voi avata ovet uusille markkinoille ja antaa mahdollisuuden uudenlaiseen osaamisen kehittämiseen. Kiinalaiset ovat kiinnostuneita nimenomaan suomalaisesta korkean teknologian osaamisesta, sanoo Finpron Pekingin vientikeskuksen päällikkö Eija Tynkkynen.

Kiinan tekemät ulkomaiset investoinnit ovat kasvaneet räjähdysmäisesti 2000-luvun alun muutamista kymmenistä miljardeista dollareista. Vuonna 2010 Kiinan tekemät suorat investoinnit ulkomaille olivat lähes 300 miljardia Yhdysvaltain dollaria.

Suuret kiinalaiset pörssiyritykset Glodon ja Egensource sekä pääomasijoitusyritys Fortune Link tapasivat suomalaisia yrityksiä Espoon Innopolissa sekä Oulussa. Vierailun tavoitteena on luoda suhteita, jotka mahdollistavat sekä rahoitusta että osaamisen vaihtoa. Vierailun järjestävät yhdessä Finpro, Zpark, Lion Partners, Golden Bridge ja Tivit.

Sijoittajat ovat kiinnostuneita suomalaisesta huippuosaamisesta

– Pitkään tekemämme yhteistyö Pekingin Zhongguancun ZPark -tiedepuiston kanssa poikii kiinnostusta sekä innovaatiotoimintaan että rahoitusmahdollisuuksiin Suomessa. Tänne on etabloitunut vasta vähän kiinalaisyrityksiä, mutta tämäkin vierailu todistaa kiinnostuksen kasvusta. Uskon, että Suomeen kohdistuvien kiinalaisinvestointien määrä kasvaa merkittävästi seuraavan 5–10 vuoden aikana, Tynkkynen sanoo.

Nykyisellään Suomi saa suoria ulkomaisia investointeja jopa alle EU-keskitason. Ulkomaisilla investoinneilla on kuitenkin merkittävä elinkeinopoliittinen rooli. Ne vahvistavat koko Suomen talouskasvua, työllisyyttä ja innovaatiotoimintaa.

– Suomi kiinnostaa sijoituskohteena kiinalaisia, mutta liian usein vain teorian tasolla. Suomella on vahva maine innovaatioiden ja erityisesti teknologian kärkimaana. Sijoitusten saamiseksi täytyy tehdä yhdessä määrätietoisesti töitä. Tästä konkreettinen esimerkki on Zhongguancun Finland Officen avautuminen suomalaisille ja kiinalaisille yrityksille marraskuussa, sanoo Lion Partnersin perustajajäsen Mikko Puhakka.

Helpottaakseen suomalaisyritysten jalkautumista Kiinaan Finpron hallinnoima FinChi -innovaatiokeskus laajenee tulevan kevään aikana Pekingin ZPark -ohjelmistopuistoon, joka on yksi Zhongguancun -alueen merkittävimmistä tiede- ja teknologiapuistoista. ZParkissa toimii myös suomalaistaustainen Lion Partners yrityskiihdyttämö. FinChi -innovaatiokeskukset tarjoavat yrityksille helpon ja nopean tavan aloittaa liiketoimintaa Kiinassa.

Eija Tynkkynen, Pekingin vientikeskuksen päällikkö, Finpro, 040 522 8507, eija.tynkkynen@finpro.fi
Outi Torniainen, viestintä- ja markkinointijohtaja, Finpro, 040 512 1375, outi.torniainen@finpro.fi
Mikko Puhakka, perustajapartneri, Lion Partners, 0500 200 200, mikko@lion-partners.com

Finpro on kansallinen suomalaisyritysten vientiä ja kansainvälistymistä edistävä ja ulkomaisia investointeja Suomeen hankkiva organisaatio. Finpro edistää asiakkaidensa kansainvälistä kasvua ja menestystä auttamalla niitä olemaan oikeilla markkinoilla oikeaan aikaan kilpailukykyisillä tuotteilla, palveluilla ja konsepteilla.

Finpro verkostoituu asiakkaidensa ja yhteistyökumppaneidensa hyödyksi paikallisesti ja kansainvälisesti. 400 asiantuntijaamme työskentelee 69 toimipisteessä lähes 50 eri maassa. Yrityksille tehtävien toimeksiantojen lisäksi Finpro hallinnoi merkittäviä kansainvälisiä hankkeita kuten puhtaan teknologian Cleantech Finland, Future Learning Finland ja FinNode. www.finpro.fi

Lion Partners on suomalaistaustainen Kiinan johtavassa tiedepuistossa ZParkissa sijaitseva yrityskiihdyttämö. Lion Partners erityisvahvuus on rahoituksen ja sen myötä ensimmäisten asiakkaiden hankinta Kiinan markkinoilta. Lion Partnersissa on kokenut teollisuustaustainen tiimi valikoitujen yritysten käyttöön. www.lion-partners.com

China Finland Golden Bridge vauhdittaa pääomasijoituksia kiinalaisista rahastoista suomalaisiin kasvuyrityksiin ICT-, Cleantech- ja Life Science -toimialoilla. Golden Bridgen verkosto kattaa noin sata rahastoa ja sijoittajaa Kiinassa, jotka etsivät teknologioita kaupallistettavaksi Kiinan markkinoille. Paikallisen sijoittajan vauhdittama markkinoille meno on vaihtoehto Suomen ja sen lähimarkkinoiden teknologiayrityksille, jotka hakevat kasvua Kiinasta. Golden Bridgen toimintaa tukevat molempien maiden ministeriöt: työ- ja elinkeinoministeriö Suomessa ja MOFCOM-kauppaministeriö Kiinassa. www.goldenbridge.fi

Zhongguancun Software Park Development Co, Ltd on tiede- ja teknologiapuistojen kehittämiseen ja toimintaan erikoistunut yritys. Se perustettiin Pekingin kaupunginhallituksen toimesta 7.8.2000 ja sen aloituspääoma oli 500 miljoonaa RMB (62.8 miljoonaa euroa). Se on uusin kansainvälinen tulokas Zhongguancun Software Park -ketjussa. Toimiston sisaryritykset sijaitsevat Piilaaksossa, Torontossa, Tokiossa, Lontoossa, Munchenissä sekä Sydneyssä. http://www.zpark.com.cn/en/