Kiinalaisnuorten unelmamatka suuntaa Pohjoismaihin

Suomi muiden Pohjoismaiden kanssa on noussut suosituimmaksi ulkomaiseksi matkakohteeksi kiinalaisnuorten keskuudessa. Lähes joka toinen alle 26-vuotiaasta kiinalaisesta haaveilee matkustavansa ”neljään Pohjois-Euroopan maahan”. Tulos selviää kiinalaisen sosiaalisen median sivusto Renren ja matkailusivusto Lailaihun kyselystä.

Visit Finlandin mukaan Suomi ja erityisesti päivä Helsingissä on tavallisesti osa kiinalaisturistin Pohjois-Euroopan kierrosta. Tuoreiden majoitustilastojen mukaan kiinalaisyöpymiset kasvoivat heinäkuussa 47 % ja tammi-heinäkuussa 40 %.

Lähes puolet (40,8 %) kiinalaisnuorista unelmoi matkasta Pohjoismaihin, mikä tekee kohteesta toista ja kolmatta sijaa pitäviä Japania ja Kaakkois-Aasiaa suositumman. Eurooppalaisista kohteista Pohjoismaita seuraavaksi eniten kiinnostivat viidennelle sijalle kivunnut Iso-Britannia sekä seitsemättä sijaa pitävä Ranska.

Hyvän koulumaantieteen ansiosta kiinalaiset osaavat sijoittaa Suomen hyvin kartalle, mutta muuten tiedot maasta kiteytyvät usein Nokiaan, Angry Birdsiin ja joulupukkiin. Vaikka Suomi tunnistetaankin, on se silti kiinalaisille ennen kaikkea osa pohjoista Eurooppaa yhdessä muiden Skandinavian maiden kanssa.

Kiinankielisillä matkailusivustoilla ja sosiaalisen median suosituksilla on kiinalaisille suuri merkitys matkakohdetta valittaessa. Hakutuloksella ”loma Suomessa” löytyy Kiinassa kuvia lumesta ja joulupukista. Kaupungeista nousevat esiin Helsingin lisäksi Rovaniemi, Turku ja Tampere. Perinteisten kohteiden kuten Tuomiokirkon, Temppeliaukion kirkon ja Sibelius-puiston ohella kiinalaisturisteja kiehtovat Suomessa erityisesti pohjoiset nähtävyydet kuten jäänmurtaja Sampo, joulupukin kylä ja napapiiri.

Tutkimustulokset perustuvat kiinalaisten Renden ja Lailaihun -sivustoilla tehtyyn kyselyyn, johon vastasi 3 875 alle 26-vuotiasta nuorta.

Visit Finlandin Matkailusilmä.fi -sivusto sekä pian julkaistava uusi Matkailusilmä-lehti kertovat lisää Suomeen suuntautuvasta matkailusta ja matkailun kehittämisestä.

Lisätietoja: Visit Finland, media- ja yhteiskuntasuhdepäällikkö sekä Matkailusilmän päätoimittaja Jari Ahjoharju, puh. 0400 638 696, jari.ahjoharju(a)visitfinland.com, www.matkailusilma.fi

Visit Finland vastaa valtakunnallisena matkailualan asiantuntijana ja aktiivisena toimijana ulkomailta Suomeen suuntautuvan matkailun edistämisestä. Visit Finland tukee alan yrityksiä ja yritysryhmiä kansainvälisille markkinoille tarkoitettujen matkailupalvelujen kehittämisessä ja markkinoinnissa. Visit Finland on osa Finpro ry:tä. Matkailusilmä on Visit Finlandin sidosryhmälehti. www.visitfinland.fi