Kiinan virtuaalisten mobiiliverkkojen avautuminen tarjoaa suomalaisyrityksille mahdollisuuksia

Kiinan virtuaalisten mobiiliverkkomarkkinoiden avautuminen yksityisille yrityksille merkitsee uusia mahdollisuuksia suomalaisille mobiilipalveluyrityksille. Markkinoiden arvioidaan kasvavan arvoltaan useisiin prosentteihin Kiinan lähes 200 miljardin dollarin mobiiliverkkomarkkinoista.

Kiinan valtio myönsi viime vuoden 2013 lopulla ensimmäiset virtuaalilisenssit kiinalaisille yrityksille mobiiliverkkoon. Jatkossa yksityiset yritykset voivat vuokrata valtion yrityksien omistamaa verkkoa.

Tällä hetkellä lisenssejä on annettu noin 30 yritykselle, ja määrän oletetaan vielä kasvavan, kertoo Finpron Pekingin vientikeskuksen päällikkö Seppo Selkälä.

– Paikalliset yritykset haluavat myydä lisenssillään kuluttajille matkapuhelinpalveluja ja tarvitsevat teknisiä ratkaisuja toimintansa avuksi, kuten esimerkiksi laskutus- ja asiakkuudenhallintajärjestelmiä. Suomessa on näistä teknisistä ratkaisuista pitkä kokemus. Suomi oli yksi ensimmäisiä maita, joka myönsi lisenssejä yrityksille, ja muun muassa Saunalahti oli yksi ensimmäisistä virtuaalioperaattoreista jo 1990-luvulla, Selkälä jatkaa.

Lisenssinhaltijat ovat erilaisia taustoiltaan ja yksi niistä on verkkokauppajätti Alibaba. Sen lisäksi on kännykkämyyjiä, kuten Funtalk sekä peli- ja medialan yrityksiä.

Kiinalaisoperaattorit haluavat tarjota asiakkailleen lisäarvoa palvelujen ja sisällön, kuten pelien ja sovellusten avulla. Osalla yrityksistä on lisäksi satoja fyysisiä matkapuhelinkauppoja, jotka tarjoavat mahdollisuuksia suomalaisyrityksille verkon lisäksi tavaroiden ja tuotteiden myyntiin, Selkälä kertoo.

Älypuhelimen hankkii yhä useampi kiinalainen ja kiinnostus mobiilipalveluita kohtaan kasvaa. iResearchin* mukaan jo yli 500 miljoonaa ihmistä käytti verkkoa mobiilin kautta viime vuonna. Arvioiden mukaan sen käyttäjien määrä on noussut kiinteän verkon käyttäjämäärien rinnalle ja jopa ylittää ne tänä vuonna.

Kysyntää erityisesti mobiiliterveyspalveluille

Aasiassa panostetaan vahvasti hyvinvointi- ja terveyspalveluiden kehittämiseen. Terveydenhuollon painopistettä siirretään sairauksien hoidosta terveyden ylläpitämiseen. Välineenä tässä siirrossa ovat erityisesti uudet sähköiset palvelut, seurantalaitteet ja ihmisten omahoito.

Pelkästään Kiinassa erilaisten mobiiliterveyspalveluiden kysyntä ja myynti ovat kasvaneet vuodesta 2012 lähes 18 prosenttia. Nopeimmin kasvavia liiketoiminta-alueita ovat erilaiset kuluttajille suunnatut langattomat etäseuranta- ja analysointiteknologiat ja laitteet, Selkälä listaa.

Olemme käyneet keskusteluja kiinalaisyrityksien kanssa ja meillä on jo konkreettisia kontakteja yrityksiin, joilla on kiinnostus mobiiliterveyspalveluihin liittyen, Selkälä päättää.

Lähde: China Internet Watch (2013):

Seppo Selkälä, Pekingin vientikeskuksen päällikkö, Finpro, puh. +358 20 4695 742, seppo.selkala(a)finpro.fi
Outi Torniainen, viestintä- ja markkinointijohtaja, Finpro, puh. + 358 40 5121 375, outi.torniainen(a)finpro.fi

Finpro on kansallinen suomalaisyritysten vientiä ja kansainvälistymistä edistävä ja ulkomaisia investointeja Suomeen hankkiva organisaatio. Finpro edistää asiakkaidensa kansainvälistä kasvua ja menestystä auttamalla niitä olemaan oikeilla markkinoilla oikeaan aikaan kilpailukykyisillä tuotteilla, palveluilla ja konsepteilla. Finpro verkostoituu asiakkaidensa ja yhteistyökumppaneidensa hyödyksi paikallisesti ja kansainvälisesti. 330 asiantuntijaamme työskentelee 69 toimipisteessä lähes 50 eri maassa. Yrityksille tehtävien toimeksiantojen lisäksi Finpro hallinnoi merkittäviä kansainvälisiä hankkeita kuten puhtaan teknologian Cleantech Finland ja Future Learning Finland. www.finpro.fi