Klaus Härö putsaa pöydän Jussi Gaalassa

Vuoden 2009 parhaat kotimaiset elokuvat palkitaan ensi sunnuntaina Helsingin Kaapelitehtaalla järjestettävässä Jussi Gaalassa. Peliyhtiö Unibet uskoo, että Klaus Härön teos Postia pappi Jaakobille vakuuttaa raadin paitsi ohjauksellaan, myös koko viime vuoden parhaana suomalaisena elokuvana.

Unibetin vedonlyöntikertoimet enteilevät, että Postia pappi Jaakobille on selvästi todennäköisin ehdokas vuoden 2009 parhaan elokuvan Jussin saajaksi. Härön teos on ehdokkaiden kärjessä kertoimella 1,75. Sen kannoilla on Timo Koivusalon Täällä Pohjantähden alla -uusintafilmatisointi kertoimella 2,75. Joukon perää pitää Jörn Donnerin sotavakoiludraama Kuulustelu, joka jäänee kiivaimman palkintokamppailun ulkopuolelle kertoimellaan 3,50. Suurempi jännitysmomentti liittyy parhaan ohjauksen Jussiin. Klaus Härön taidonnäyte on kärjessä myös tässä palkintokategoriassa, mutta aivan Härön niskaan hengittää Dome Karukoski elokuvallaan Kielletty hedelmä. Kotimaisen dokumenttielokuvan kategorian voittajasuosikiksi on noussut DocPoint-festivaalin yleisön vakuuttanut, suomalaisuuden syvintä olemusta luotaava Kansakunnan olohuone. Unibetin voittokertoimet Jussi-palkinnot Paras elokuva Postia pappi Jaakobille 1,75 Täällä Pohjantähden alla 2,75 Kuulustelu 3,50 Ohjaus Klaus Härö - Postia pappi Jaakobille 2,00 Dome Karukoski - Kielletty hedelmä 2,40 Jukka-Pekka Valkeapää - Muukalainen 3,30 Dokumenttielokuva Kansakunnan olohuone 2,15 Liikkumavara 2,60 Magneettimies 2,80