Kone edelleen maineeltaan paras – Vaisala kirinyt rinnalle

Innovatiivisuus erottaa huippumaineiset yritykset muista pörssiyhtiöistä

Kone, Vaisala ja Ponsse ovat maineeltaan parhaat pörssiyhtiöt Pohjoisranta Burson-Marstellerin ja Arvopaperin mainetutkimuksessa. Erityisesti Vaisala on parantanut mainettaan vakuuttavasti jo kolmen vuoden ajan. Kärjen tuntumaan nousivat myös Wärtsilä, Nokian Renkaat ja Cargotec. Kärkikolmikossa pitkään pysytelleen Vaconin maine heikkeni.

Tutkimuksessa arvioitiin 70 pörssiyhtiön maine. Eniten sijoitustaan paransivat UPM-Kymmene, Elisa ja Sponda. Pahiten romahtivat Talvivaaran Kaivososakeyhtiö, Finnair, Nokia, Rautaruukki ja Pöyry. Pörssiyhtiöiden mainetutkimus tehtiin nyt 12. kerran.

Kone oli jo neljännen kerran peräkkäin mainetutkimuksen ykkönen. Koneessa taloudellinen menestys ja vetovoimainen julkisuuskuva ovat yhdistyneet onnistuneella tavalla.

Mainenousija Vaisalan erityisiä vahvuuksia ovat menestyminen kansainvälisillä markkinoilla ja innovatiivisuus – molemmat kriteerejä, jotka erottavat vahvan maineen yritykset muista pörssiyhtiöistä. Innovatiivisuudessa Vaisala oli pörssiyhtiöiden paras.

Maineriskit romahduttavat toteutuessaan yrityksen maineen

Tutkimuksessa selvitettiin myös yritysten maineriskejä. Analyysin mukaan vakavimpia pörssiyhtiöiden maineriskejä ovat henkilöstön huono kohtelu, ympäristöongelmat, tuotteiden laatu- ja toimitusongelmat, ylimmän johdon epäeettinen toiminta sekä taloudellinen keinottelu. Keinottelun muodoista nousivat esille muun muassa kartellit, korruptio ja veroparatiisien käyttö.

– Maineriskit heijastuvat hyvin herkästi sijoittajien arvioihin yrityksestä ja sen toimintatavoista sekä vaikuttavat selvästi yrityksen houkuttelevuuteen sijoituskohteena. Tästä varoittavia esimerkkejä ovat Talvivaara, Finnair ja Lemminkäinen, kertoo Pohjoisranta Burson-Marstellerin toimitusjohtaja Jouni Heinonen.

Takavuosien maineykkönen, Nokia, heikentyi entisestään. Yleisesti tunnettu asia on, että maineen parantaminen alkaa yrityksen sisältä. Finnairille ja Nokialle on ennustettavissa useita vaikeita vuosia, niin heikkoja ovat arviot näiden yritysten yrityskulttuurista ja johtamisesta.

Alahuhta, Lundmark ja Gran edelleen Suomen hyvämaineisimmat toimitusjohtajat

Tutkimuksessa arvioitiin myös pörssiyhtiöiden toimitusjohtajien mainetta. Kolmen kärjessä ovat edelleen Koneen Matti Alahuhta, Konecranesin Pekka Lundmark sekä Nokian Renkaiden Kim Gran. Olvin Lasse Aho oli neljäs. Nokian Stephen Elop oli vertailun toiseksi viimeinen. Viimeiseksi rankattiin Mika Vehviläinen Finnairilta.

Mainetutkimus toteutettiin syys-lokakuussa 2012. Yritysten ja toimitusjohtajien mainetta arvioi yhteensä 1 135 Arvopaperi Onlinen käyttäjää ja Tietoviikon uutiskirjeen vastaanottajaa. Vastaajat ovat pääasiassa suomalaisia yksityissijoittajia.

Mainetutkimustuloksia esitellään tuoreimmassa Arvopaperi-lehdessä.

Pohjoisranta Burson-Marsteller Oy

Jouni Heinonen
jouni.heinonen(at)pohjoisranta.fi

Tutkimusjohtaja
Jouni Kivikoski
jouni.kivikoski(at)pohjoisranta.fi

Pohjoisranta Burson-Marsteller Oy
Pohjoisranta Burson-Marsteller on maineenhallintaan ja viestintään erikoistunut liikkeenjohdon konsulttitoimisto. Yrityksen palveluihin kuuluvat maineenhallinnan ja viestinnän konsultointi, tutkimus ja analysointi, operatiiviset viestintäpalvelut sekä viestinnän ulkoistusratkaisut. Pohjoisranta on osa globaalia, vuonna 1953 perustettua Burson-Marsteller-viestintätoimistoketjua, jonka verkostoon kuuluu 73 toimistoa ja 85 affiliate-kumppania 110 eri maassa. Burson-Marsteller on osa maailman johtavaa viestintäpalveluverkosto WPP:tä. Lisää tietoa on saatavilla osoitteista www.pohjoisranta.fi sekä www.bm.com.

Arvopaperi
Suomen ainoa sijoittamisen erikoislehti. Arvopaperi-lehti tavoittaa niin sijoittajat kuin sijoitusalan ammattilaiset. Lehden tarkastettu levikki on 24 944 ja lehdellä on 90 000 lukijaa. Arvopaperi seuraa markkinoita verkossa, jossa on viikoittain keskimäärin 68 000 eri kävijää. Lisää tietoa www.arvopaperi.fi.

Hyvämaineisimmat pörssiyhtiöt 2012
1. KONE