KONE KORJASI TUPLAPOTIN – NOKIAN MAINE LASKI

Pörssiyhtiöiden maine tutkittiin yhdeksättä kertaa: Kone korjasi tuplapotin Arvopaperin ja Pohjoisrannan mainetutkimuksessa. Vuosia pörssiyhtiöiden ykkössijaa hallinnut Nokia joutui väistymään Koneen, Vaconin ja Wärtsilän tieltä. Koneen maine arvioitiin pörssiyhtiöiden parhaimmaksi ja johtajista Matti Alahuhta arvioitiin ylivoimaiseksi ykköseksi.

Vuodesta 2001 lähtien pörssiyhtiöiden mainetutkimuksen ykköspaikkaa pitänyt Nokia putosi neljänneksi Arvopaperin ja Pohjoisrannan mainetutkimuksessa. Kovimpia nousijoita olivat Orion, joka petrasi 16 sijaa päästen listalla kahdeksanneksi ja Olvi joka paransi 20 sijaa. Myös Fortum paransi mainesijoitustaan ja lähestyi kärkikymmenikköä. "Viime vuosiin verrattuna Nokian maine laski erityisesti muutoskyvyssä ja yrityskulttuurissa. Kone taas on pitänyt asemansa muiden yritysten maineen heikentyessä. Huomioitavaa on myös se, että kymmenen parhaan joukossa on neljä niin sanottua puhtaan teknologian yritystä: Vacon, Wärtsilä, Vaisala ja Outotec", kommentoi Pohjoisrannan tutkimusjohtaja Tatu Kauppinen. Alahuhta maineeltaan ylivoimainen – Raision Rihko yllätti kolmannella sijallaan Tutkimuksessa arvioitiin myös pörssiyhtiöiden johtajien maine. Hyvämaineisin johtaja on viime vuoden tapaan Koneen Matti Alahuhta ja toiseksi nousi Stockmannin Hannu Penttilä. Kolmannen sijan nappasi ehkä hieman yllättäen Raision Matti Rihko. Johtajista suurimpia putoajia olivat Nokian Renkaiden Kim Gran, Trainers’ Housen Jari Sarasvuo ja Sanoman Hannu Syrjänen. "Koneen Matti Alahuhta oli ylivoimainen kaikilla maineen osa-alueilla. Vastaajat arvioivat etenkin hänen strategisen osaamisensa olevan omaa luokkaansa. Raision Matti Rihko on saanut yrityksen hyvään kuntoon ja se näkyy myös mainearvioissa", sanoo Pohjoisrannan Kauppinen. Maineenhallintaan erikoistuneen Pohjoisrannan ja Arvopaperi-lehden jo yhdeksättä kertaa toteuttamassa tutkimuksessa selvitettiin noin 100 pörssiyrityksen maine. Tutkimus tehtiin Pohjoisrannan ja professori Pekka Aulan kehittämällä RepMapTM-mainemittarilla, jossa mainetta tarkastellaan kuuden ulottuvuuden avulla. Mainetta mitataan yrityskulttuuriin ja johtamiseen, menestymiseen, julkiseen kuvaan, tuotteisiin ja palveluihin, yhteiskuntavastuuseen sekä muutos- ja kehityskykyyn liittyvillä tekijöillä. Johtajien mainetta arvioidaan strategisen osaamisen, johtamiskyvyn ja eettisyyden ulottuvuuksilla. Tutkimus toteutettiin syys–lokakuussa 2009. Yritysten mainetta arvioi yhteensä 2 433 ja johtajien mainetta yhteensä 1 647 Arvopaperi Onlinen käyttäjää ja Tietoviikon uutiskirjeen saajaa. Vastaajat olivat pääasiassa suomalaisia yksityissijoittajia. Mainetutkimustuloksia on esitelty tuoreessa Arvopaperi-lehdessä. Hyvämaineisimmat pörssiyhtiöt 2009 1.Kone 2.Vacon 3.Wärtsilä 4.Nokia 5.F-Secure 6.Vaisala 7.Outotec 8.Orion 9.Olvi 10.Stockmann Hyvämaineisimmat johtajat 2009 1.Matti Alahuhta, Kone 2.Hannu Penttilä, Stockmann 3.Matti Rihko, Raisio 4.Kimmo Alkio, F-Secure 5.Pekka Lundmark, Konecranes 6.Ole Johansson, Wärtsilä 7.Juha Rantanen, Outokumpu 8.Juhani Pitkäkoski, YIT 9.Ilkka Sihvo, Basware 10.Sakari Tamminen, Rautaruukki