Koronapandemia vähensi käteisnostoja vuonna 2020 – joulu ja pankkien huoltokatkot lisäsivät tarvetta käteiselle

Nosto-automaatit omistavan Nokas-konsernin keräämästä datasta selviää, että koronapandemia vähensi käteisen käyttöä Suomessa vuonna 2020 noin viidenneksellä. Joulu ja pankkien huoltokatkot vuorostaan lisäsivät suomalaisten tarvetta käteiselle.

Nosto-automaateista tehdyt käteisnostomäärät vähenivät Suomessa tänä vuonna 23 prosenttia viime vuodesta noin kahdeksaan miljardiin euroon.

Vuonna 2020 suomalaiset nostivat selkeästi eniten käteistä helmikuussa hiihtolomaviikon kynnyksellä. Suurin pudotus käteisnostoissa ajoittui huhtikuulle valmiuslain astuttua voimaan maaliskuun puolessa välissä. Käteisnostot laskivat huhtikuussa 2020 yli 50 prosenttia saman vuoden helmikuusta.

- Valmiuslaki ja kotona vietetty aika näkyi selvästi vuoden 2020 käteisnostoluvuissa. Käteisestä on myös liikkunut paljon virheellistä tietoa koronavirukseen liittyen. Vaikka riskit käteisen välittämistä tartunnoista on sittemmin kumottu muun muassa WHO:n, Suomen Pankin ja Euroopan keskuspankin toimesta, monet kaupalliset toimijat eivät vieläkään hyväksy käteistä maksuvälineenä. Tämä on huolestuttava kehitys, koska käteinen on edelleen monelle suomalaiselle ensisijainen ja ainut mahdollinen maksuväline, toteaa Nosto-automaattien maajohtaja Risto Lepo.

Käteisnostojen määrä alkoi elpyä kesällä, mutta koronan toinen aalto katkaisi nostomäärien nousujohteisen kehityksen. Osuuspankin ja Nordean palvelukatko syyskuun alussa aiheutti suomalaisille kuitenkin äkillisen tarpeen käteiselle. Aikavälillä 4.-5. syyskuuta käteisnostoja tehtiin melkein 40 prosenttia enemmän kuin syyskuussa keskimäärin, vaikka pankkien huoltokatko oli etukäteen tiedossa.

- Pankkien huoltokatko oli hyvä osoitus käteisen merkityksestä yhteiskunnan huoltovarmuuden kannalta. Käteisen saatavuus ja asema maksuvälineenä pitäisi turvata nykyistä paremmin, koska tulevaisuudessa kaikki katkot sähköisessä maksamisessa eivät tule välttämättä olemaan etukäteen tiedossa, Lepo toteaa.

Joulukuussa nähtiin myös hetkellinen nousupiikki käteisnostomäärissä. Viikolla 52, jolloin suomalaiset viettivät jouluaattoa ja tapaninpäivää, käteisnostomäärät kasvoivat yli 20 prosenttia viikosta 51. Kyseisellä viikolla suomalaiset nostivat eniten käteistä sitten helmikuun ennen koronapandemian alkua.

Koronapandemia vähensi käteisnostoja myös muissa Pohjoismaissa

Nosto-automaatit omistaa norjalainen Nokas-konserni, jonka automaatteja löytyy kaikista Pohjoismaista.

Yhtiön datasta selviää, että koronapandemia vähensi eniten käteisnostomääriä Tanskassa, jossa käteisnostot putosivat 27 prosenttia edellisvuodesta. Suomessa ja Norjassa käteisnostot Nokas-konsernin automaateista vähenivät edellisvuodesta 23 prosentilla. Ruotsissa käteisnostot laskivat vain 14 prosentilla edellisvuodesta.

Risto Lepo
Maajohtaja, Nosto-automaatit

risto.lepo@nokas.com

Nosto-automaatit

Nosto-käteisautomaatit kuuluvat norjalaiseen Nokas-konserniin. Nokas on Skandinavian suurin käteishuoltoalan yritys. Norjan ja Suomen lisäksi Nokas toimii myös Ruotsissa ja Tanskassa. Konsernin liikevaihto oli noin 100 miljoonaa euroa vuonna 2020. Kaikkiaan Nokas automaattiverkosto pohjoismaissa käsittää noin 1500 automaattia. Suomessa, Tanskassa ja Norjassa Nokas operoi automaattien lisäksi myös laskentakeskuksia ja arvokuljetuksia.