Koronavirukseen erikoistunut chatbot helpottaa terveysalan toimijoita kysymystulvassa

Suomalainen start-up yritys GetJenny on kehittänyt koronavirukseen erikoistuneen chatbotin, joka tuo helpotusta terveysalan toimijoiden ruuhkautuneisiin puhelinpalveluihin. GetJenny luovuttaa botin ilmaiseksi terveysalan toimijoiden käyttöön. Terveystalo on jo ottanut ilmaisen palvelun käyttöönsä.

Asiakaspalvelun automatisointiin tarkoitettuja chatbotteja kehittävä suomalainen start-up yritys GetJenny kehitti terveysalan viranomaisten ja toimijoiden käyttöön koronavirukseen erikoistuneen chatbotin. Botti lievittää terveysalan toimijoiden puhelinpalveluiden ruuhkatilannetta. GetJennyn toimitusjohtaja Teemu Kinoksen mukaan botin kehittäminen ja sen antaminen ilmaiseksi terveysalan toimijoiden käyttöön oli yritykselle vastuullisuuskysymys.

- Havahduimme siihen, että meiltä löytyvät työkalut ja osaaminen helpottamaan kuormittuneiden terveysalan työntekijöiden työtaakkaa. Meille oli itsestäänselvyys, ettemme lähde rahastamaan chatbotilla, vaan annamme sen ilmaiseksi sitä tarvitseville. Koronavirus kuormittaa terveysalan työntekijöitä ja kokonaisia yhteiskuntia. Huomasimme, että meidän osaamisestamme on tällä sektorilla hyötyä ja halusimme olla avuksi, Kinos kertoo.

Terveysalan valtakunnallisista toimijoista Terveystalo on jo ottanut botin käyttöönsä.

- Tällä hetkellä on äärimmäisen tärkeää viestiä totuudenmukaisesti ja yhtenäisesti koronaviruksesta. GetJennyn kehittämän chatbotin avulla asiakkaamme saavat vastaukset yleisimpiin kysymyksiin tehokkaasti läpi vuorokauden sekä ajan tasalla olevaa tietoa viruksen nykytilasta kätevästi paketoidussa muodossa, Terveystalon Digiterveyden kehitysylilääkäri Annette Kainu sanoo.

Botti vastaa kysymyksiin koronaviruksesta käyttämällä lähteenään Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) julkaisemaa materiaalia. Palvelua päivitetään päivittäin, jotta se tarjoaa käyttäjälleen ajankohtaisen tiedon koronatilanteesta ja THL:n ohjeista.

- Tavoitteenamme on saada mahdollisimman monet kotimaiset terveysalan toimijat käyttämään bottia. Palvelusta on jo olemassa ruotsin- ja venäjänkieliset versiot. Kehittämme parhaillaan myös muunkielisiä versiota botista sen globaalia lanseerausta varten, Kinos kertoo.

Teemu Kinos
teemu@getjenny.com

GetJenny

Olemme vuonna 2016 perustettu kotimainen start-up yritys, joka valmistaa asiakaspalvelun automatisointia edesauttavia chatbotteja. Missionamme on tarjota yrityksille työkalut, joilla heidän työntekijänsä vapautetaan robottimaisista työtehtävistä keskittymään vaativimpiin tehtäviin, jotka vaativat onnistuakseen ihmismielen täyden potentiaalin.