Kotitalouksien varallisuus jatkaa kasvua – Aasia rynnisti Euroopan edelle

Kotitalouksien varallisuus kasvoi viime vuonna vauhdilla. Miljonäärien määrä ja heidän varallisuutensa kasvoivat erityisesti Aasian maissa, ohittaen tänä vuonna ensimmäistä kertaa Euroopan, selviää The Boston Consulting Groupin julkaisemasta tutkimuksesta.

The Boston Consulting Groupin vuosittaisen yksityistä varallisuutta ja varainhoitoa selvittävän Global Wealth 2015 -tutkimuksen mukaan kotitalouksien yhteenlaskettu varallisuus kasvoi 12 prosenttia vuonna 2014, ollen 164 biljoonaa dollaria. Kasvuprosentti jäi vain hieman pienemmäksi kuin vuoden 2013 ennätyksellinen 14,6 prosentin kasvu. Kotitalouksien varallisuuden kasvu selittyy suurilta osin jo olemassa olevien varojen hyvällä tuottavuudella.

BCG:n arvion mukaan varallisuus jatkaa kasvuaan seuraavan viiden vuoden ajan noin kuuden prosentin vuosivauhdilla. Tämä tarkoittaa, että kotitalouksien varallisuus saavuttaa 222 biljoonaa dollaria vuoteen 2019 mennessä.

Aasialaiset pian maailman rikkaimpia

Vuonna 2014 rikkain maanosa oli edelleen Pohjois-Amerikka 50,8 biljoonan dollarin varallisuudella. Toiseksi varakkain oli Aasia, joka kiilasi 47,3 biljoonalla ensimmäistä kertaa Euroopan ohi (39,6 biljoonaa). Aasian odotetaan ohittavan myös Pohjois-Amerikan varakkaimpana maanosan vuonna 2016, ja vuoteen 2019 mennessä omistavan kolmasosan maailman varallisuudesta.

Raportin mukaan Aasian lisäksi varallisuus on nopeassa kasvussa myös muilla kehittyvillä markkinoilla, kuten Afrikassa, Etelä-Amerikassa ja Itä-Euroopassa. Sen sijaan perinteisten talousalueiden, kuten Länsi-Euroopan, Pohjois-Amerikan ja Japanin talouskasvun ennustetaan laskevan tulevina vuosina.

Multimiljonäärien määrä kasvoi vauhdilla

Myös miljonäärien määrä kasvoi voimakkaasti vuonna 2014. Yhdysvallat pitää yhä listan ensimmäistä sijaa (7 miljoonaa), mutta eniten uusia miljonäärejä syntyi Kiinassa, jossa miljonäärien määrä nousi neljään miljoonaan. Sen sijaan kolmannella sijalla olevan Japanin miljonäärit ovat edelleen vähentyneet jenin huonon kurssin johdosta. Väkilukuun verrattuna eniten miljonäärejä löytyy Sveitsistä, Bahrainista, Qatarista, Singaporesta ja Kuwaitista.

Erityisesti multimiljonäärien ja yli 100 miljoonan dollarin varallisuuden omaavien osuus kasvoi reilulla 10 prosentilla edellisvuoteen verrattuna.

Yli 100 miljoonaa dollari omistavien kotitalouksien määrä vuonna 2014:

1. Yhdysvallat (5 201)
  2. Kiina (1 037)
  3. Iso-Britannia (1 019)
  4. Intia (928)
  5. Saksa (679)

Global Wealth 2015 -raportin voit lukea osoitteesta: www.bcgperspectives.com.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:
Jatta Lindström, Marketing Coordinator, BCG Helsinki, puh. +358 9 8568 6000, lindstrom.jatta@bcg.com

The Boston Consulting Group (BCG) on johtava liikkeenjohdon konsulttiyritys. Yritys toimii globaalisti 46 maassa. BCG:n asiakkaita ovat maailman johtavat yritykset useilta eri toimialoilta muun muassa finanssi- ja energia-aloilta, teollisuudesta, julkiselta sektorilta, teknologiayrityksistä, kuluttajatuotteista ja terveydenhuollosta. BCG on perustettu vuonna 1963 Bostonissa, Yhdysvalloissa. BCG:n Helsingin toimisto avattiin 1995. Lisätietoja: www.bcg.com