Kotitalouksien varallisuus kasvoi ennätysvauhtia 2013

Kotitalouksien varallisuus kasvoi vuonna 2013 selvästi edellisvuotta nopeammin. Miljonäärien määrä kasvoi erityisesti Kiinassa ja Intiassa, selviää Boston Consulting Groupin tuoreesta tutkimuksesta.

The Boston Consulting Groupin (BCG) yksityistä varainhoitoa ja kotitalouksien varallisuutta selvittäneen Global Wealth -tutkimuksen mukaan maailman kotitalouksien yhteenlaskettu varallisuus kasvoi viime vuonna 14,6 prosenttia 152,0 biljoonaan dollariin. Kasvu oli selkeästi nopeampaa kuin vuonna 2012, jolloin kotitalouksien varallisuus kasvoi 8,7 prosentin vuosivauhtia. Kotitalouksien varallisuuden nopeaa kasvua selittävät arvopaperimarkkinoiden suotuisa kehitys ja nopeasti kehittyvien maiden vahvana jatkunut talouskasvu.

BCG arvioi kotitalouksien varallisuuden jatkavan kasvuaan 198 biljoonaan dollariin vuoden 2018 loppuun mennessä. Aasian arvioidaan ohittavan Länsi-Euroopan maat vuoden 2014 aikana ja nousevan rikkaimmaksi maanosaksi ohi Pohjois-Amerikan vuonna 2018.

Miljonäärien määrä jatkoi kasvuaan Kiinassa ja Intiassa

Määrällisesti miljonäärejä on edelleen eniten Yhdysvalloissa. Vuonna 2013 siellä oli yli 7,1 miljoonaa kotitaloutta, joiden varallisuus ylittää miljoona dollaria. Varallisuuden nopea kasvu Kiinassa heijastuu myös miljonäärien määrään, joka kasvoi 2,4 miljoonaan kotitalouteen edellisvuoden 1,5 miljoonasta. Japanissa miljonäärien määrä laski 1,5 miljoonasta 1,2 miljoonaan, koska jenin kurssin laski suhteessa dollariin.

Miljonäärien määrä suhteessa väkilukuun on korkein Qatarissa, Sveitsissä, Singaporessa, Hong Kongissa ja Kuwaitissa.

Yli miljoona dollaria omistavien kotitalouksien määrä vuonna 2013

1. Yhdysvallat: 7,1 miljoonaa
  2. Kiina: 2,4 miljoonaa
  3. Japani: 1,2 miljoonaa
  4. Iso-Britannia: 0,5 miljoonaa
  5. Sveitsi: 0,4 miljoonaa

Global Wealth -raportin voit lukea bcgperspectives.com-sivuilta.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:
Jatta Lindström, Marketing Coordinator, BCG Helsinki, Tel. +358 9 8568 6000, lindstrom.jatta@bcg.com

The Boston Consulting Group (BCG) on johtava liikkeenjohdon konsulttiyritys. Yritys toimii globaalisti 43 maassa ja sen palveluksessa työskentelee yli 6 200 konsulttia. BCG:n asiakkaita ovat maailman johtavat yritykset useilta eri toimialoilta muun muassa finanssi- ja energia-aloilta, teollisuudesta, julkiselta sektorilta, teknologiayrityksistä, kuluttajatuotteista ja terveydenhuollosta. BCG on perustettu vuonna 1963 Bostonissa, Yhdysvalloissa. BCG:n Helsingin toimisto avattiin 1995. Lisätietoja www.bcg.com.