Kyberrikollisuuden aiheuttamat kustannukset nousseet 56 prosenttia edellisestä vuodesta

HP on julkistanut uuden tutkimuksen, joka osoittaa kyberhyökkäysten häiritsevän yritysten ja julkishallinnon organisaatioiden työtä yhä enenevissä määrin. Huolimatta lisääntyneestä varautumisesta niitä vastaan, hyökkäyksillä on huomattavia taloudellisia vaikutuksia.

Ponemon Instituten (1) tekemä tutkimus osoittaa kyberhyökkäysten aiheuttaneen tutkituille yrityksille keskimäärin 5,9 miljoonan dollarin kustannukset vuosittain. Kustannukset per yritys olivat 1,5:n ja 36,5 miljoonan dollarin välillä vuosittain. Tämä tarkoittaa 56 prosentin nousua vuoden takaiseen verrattuna.

Tutkimus osoitti hyökkäysten havaitsemisen ja tiedon palauttamisen olevan kalleimpia toimenpiteitä. Automatisoinnin kautta näitä kustannuksia saataisiin alennettua huomattavasti.

”Verkkohyökkäykset ovat lisääntyneet ja kehittyneet aiheuttaen entistä suurempia riskejä yritysten taloudelle”, sanoo HP:n ohjelmistoista vastaava johtaja Heikki Rouhesmaa. ”Yritykset, jotka toimivat riskialttiimmilla toimialoilla voivat suojautua hyödyntämällä tietoturva- ja riskienhallintateknologiaa.”

Kyberhyökkäyksistä on tullut arkipäivää. Neljän viikon mittaisen tarkastelujakson aikana tutkittuihin yrityksiin kohdistui 72 onnistunutta hyökkäystä per viikko. Määrä oli kasvanut 42 prosenttia vuoden takaiseen tarkastelujaksoon verrattuna. Yli 90 prosenttia kaikista verkkorikollisuuden aiheuttamista kustannuksista koostui haittaohjelmista, palvelunestohyökkäyksistä, varastetuista laitteista ja verkkohyökkäyksistä.

Nyt julkistetun tutkimuksen keskeisiä havaintoja ovat:

-          ­­Kyberhyökkäykset voivat koitua kalliiksi, ellei niitä selvitetä nopeasti. Keskimääräinen aika kyberhyökkäyksen selvittämiseen on 18 päivää, mikä aiheuttaa asianosaisille organisaatioille lähes 416 000 dollarin kustannukset. Kasvua viime vuoteen on miltei 70 prosenttia, jolloin keskimäärin 14 päivän selvitysaika johti 250 000 dollarin kustannuksiin.

-          Tietoturva- ja riskienhallintaratkaisujen käyttöönotto vähentää kyberhyökkäyksien vaikutusta. Organisaatiot, jotka olivat hyödyntäneet SIEM (Security Information and Event Management) -ratkaisuja onnistuivat säästämään kulujaan liki 25 prosenttia johtuen yritysten paremmasta kyvystä tunnistaa ja hallita hyökkäykset nopeasti. Nämä organisaatiot selvisivät huomattavasti vähemmillä kuluilla tietojen palauttamisessa, hyökkäysten havaitsemisessa ja eristämisessä kuin organisaatiot, jotka eivät olleet hyödyntäneet SIEM-ratkaisuja.

HP järjestää tänään klo 21 Suomen aikaa verkkoseminaarin, jossa esitellään Ponemon Instituten tutkimuksen keskeisiä tutkimustuloksia. Lisätietoja webinarista on osoitteessa www.arcsight.com/webinars/watch/2nd-annual-cost-of-cyber-crime-findings/.

Mediayhteydet: Taina Kaitala, puh. 050 372 3406, etunimi.sukunimi@hp.com

Kuvatiedustelut: hp@pohjoisranta.fi

HP
HP luo teknologiaa, joka tarjoaa uusia mahdollisuuksia ihmisille, yrityksille, julkiselle hallinnolle ja yhteiskunnalle. Maailman suurimpana teknologiayrityksenä HP tarjoaa kokonaisuuden, joka kattaa tulostuksen, henkilökohtaisen tietojenkäsittelyn, ohjelmistot, palvelut ja it-infrastruktuurin. Pilvipalveluiden ja liitettävyyden avulla HP mahdollistaa saumattomat, turvalliset ja päivittäiseen elinympäristöön liittyvät kokemukset verkottuneessa maailmassa. Lisätietoja HP:sta (NYSE: HPQ) löytyy osoitteista www.hp.com ja www.hp.fi.

(1)  The Second Annual Cost of Cyber Crime Study, ―Ponemon Institute, July 2011. The study reflects interviews with a representative sample of data protection and IT security practitioners from 50 benchmark corporations across various industry sectors.