Lääkäri määrää pian älypuhelinsovelluksia

Yhdysvalloissa mobiiliterveysteknologian markkinat kasvavat vauhdilla ja maa on alan edelläkävijä. Lääkärit määräävät jo älypuhelinsovelluksia osana potilaiden hoitoa. Useat suomalaisyritykset ovat tarttuneet kasvun avaamiin mahdollisuuksiin.

– Yhdysvaltain terveysteknologian markkinat ovat kehittyneet viime vuosina valtavasti terveydenhuollon jatkuvasti nousevien kulujen paineessa. Kekseliäät mobiilisovellukset antavat kuluttajille vahvemman roolin omasta terveydestään huolehtimiseen ja tuovat kustannussäästöjä. Terveyshaittojen ennaltaehkäisy on aina halvempaa kuin oireiden ja sairauksien hoito, sanoo Finpron Washingtonin vientikeskuksen päällikkö Val Kratzman.

Vuoden alusta osaksi Tekesin ennakointityötä ja Team Finland -verkostoa vahvistamaan liitetyn FinNode-innovaatioverkoston tekemän selvityksen perusteella Yhdysvalloissa terveydenhuollon uudet mobiiliteknologiat ovat yksi nopeimmin kasvavia uusia toimialoja. Voimakkaasti kehittyviä alueita ovat muun muassa potilaiden etävalvonta, ratkaisut ikääntyneiden terveydenhuoltoon ja vaikeista sairauksista toipuvien potilaiden tuki. Yhdysvaltain mobilliterveysmarkkinat jakautuvat yhä selvemmin kuluttajille ja sairaaloihin tarkoitettuihin tuotteisiin. Markkinoiden kehitystä ajavat kuitenkin ensisijaisesti kuluttajat, jotka tekevät ostopäätökset.

– Ohjelmistokehityksen avaama muutos korostaa kuluttajan roolia uudella tavalla terveydenhuollossa. Terveysteknologian kehitys luo uudenlaisia superkuluttajia, jotka saavat enemmän keinoja omasta terveydestään huolehtimiseen ja ottavat siitä myös enemmän vastuuta. Älykkäät sovellukset helpottavat vertaistuen saamista ja oman toiminnan muuttamista, Finpron konsultti Maria Mäkelä sanoo.

Menestykseen ei riitä hyvä tuote

– Hyvä tuote ei riitä menestykseen erittäin kilpailluilla USA:n markkinoilla. Suomalaisyritysten markkinoille menossa korostuu luotettavan paikallisen partnerin löytäminen, joka tuntee markkinat ja vie yrityksen osaksi alan ekosysteemiä, Kratzman kertoo.

FinNoden selvityksen mukaan tiukka yksityisyydensuoja, terveysalan säätely ja vakuutusalan korvausjärjestelmä ovat yritysten liiketoiminnan kannalta keskeisiä kysymyksiä. Yhdysvaltain markkinoille suuntaavien yritysten on ymmärrettävä kuluttajatuotteiden vaatimukset, mutta myös lääketieteellinen sääntely. Ansaintamallin kannalta keskeisellä sijalla terveystuotteissa on sairasvakuutusten hyvitysjärjestelmä.

Lisätietoja
Val Kratzman, vientikeskuksen päällikkö, Washington, Finpro, +358 20 469 5806, val.kratzman(a)finpro.fi
Maria Mäkelä, konsultti, Finpro, +358 204 695 850, maria.makela(a)finpro.fi

Finpro on kansallinen suomalaisyritysten vientiä ja kansainvälistymistä edistävä ja ulkomaisia investointeja Suomeen hankkiva organisaatio. Finpro edistää asiakkaidensa kansainvälistä kasvua ja menestystä auttamalla niitä olemaan oikeilla markkinoilla oikeaan aikaan kilpailukykyisillä tuotteilla, palveluilla ja konsepteilla.

Finpro verkostoituu asiakkaidensa ja yhteistyökumppaneidensa hyödyksi paikallisesti ja kansainvälisesti. 370 asiantuntijaamme työskentelee 69 toimipisteessä lähes 50 eri maassa. Yrityksille tehtävien toimeksiantojen lisäksi Finpro hallinnoi merkittäviä kansainvälisiä hankkeita kuten puhtaan teknologian Cleantech Finland ja koulutusviennin Future Learning Finland.
www.finpro.fi

Tekes on yritysten, yliopistojen, korkeakoulujen ja tutkimuslaitosten haastavien tutkimus- ja kehitysprojektien ja innovaatiotoiminnan rahoittaja ja aktivoija. Tekes edistää yritysten kansainvälistä kilpailukykyä, auttaa kasvattamaan tuotantoa ja vientiä ja luo perustaa työllisyydelle ja yhteiskunnan hyvinvoinnille. www.tekes.fi

Team Finland -verkosto edistää Suomen asiaa maailmalla: suomalaisten yritysten kansainvälistymistä, Suomeen suuntautuvia ulkomaisia investointeja, Suomen taloudellisia ulkosuhteita sekä Suomen maakuvaa. Verkoston tavoitteena on tuoda yhteen näiden alojen keskeiset viranomaiset ja organisaatiot, tehostaa niiden välistä yhteistyötä sekä tarjota asiakkaille entistä helpompi pääsy laajaan palvelujen kokonaisuuteen. team.finland.fi

FinNode on suomalaisten innovaatio-organisaatioiden maailmanlaajuisesti toimiva verkosto. Se yhdistää suomalaisia ja kansainvälisiä osaajia sekä osaamista innovaatioiden luomiseksi. FinNoden kansainvälisen verkoston muodostavat työ- ja elinkeinoministeriö, ulkoasiainministeriö, Finpro, Tekes, Sitra, VTT ja Suomen Akatemia. Lisäksi opetus- ja kulttuuriministeriö sekä Elinkeinoelämän keskusliitto osallistuvat FinNode-verkoston ohjaamiseen. www.finnode.fi