Lääkärikeskus-Yhtymä ja Enfo Disnet yhteistyöhön

Lääkärikeskus-Yhtymä ja Enfo Disnet ovat solmineet yhteistyösopimuksen. Lääkärikeskus-Yhtymän etäkäyttäjät käsittelevät luottamuksellisia tietoja, joiden pitäminen sisäverkossa on hyvin tärkeää. Citrix-järjestelmän avulla Lääkärikeskus-Yhtymän yhteiset sovellukset toimivat sujuvammin ja turvallisemmin. Lääkärikeskus-Yhtymä on Suomen suurimpia yksityisiä lääkärikeskuksia. Sillä on parikymmentä toimipaikkaa ympäri pääkaupunkiseutua. Tämä on asettanut omat haasteensa tietohallinnolle. - Meillä on hajautettu ympäristö ja noin 20 toimipistettä. Suurin haasteemme on ollut saada koko pakka pysymään paremmin koossa. Siksi lähdimme viime vuonna hakemaan helpompaa, keskitettyä ylläpitoa, jolla tiedot saadaan varmistettua tehokkaammin. Vaikka palvelumme ovat hajautettuja, keskitettyä järjestelmää käyttämällä on helpompi varmistaa, että tiedot liikkuvat oikein, kertoo Lääkärikeskus-Yhtymän järjestelmäasiantuntija Marko Salminen. Huolellisen pohjatyön jälkeen palvelinkeskeisen tietojenkäsittelyn järjestelmäksi valittiin Citrix ja sen toimittajaksi Enfo Disnet. Projektin ensimmäisessä vaiheessa tavoitteena oli tehostaa taloushallinnon ja yhtymän muiden yhteisten palvelujen jakelua. Myöhemmin mukaan voidaan tarvittaessa liittää esimerkiksi etähallintaa ja myynnin palveluita. Lääkärikeskuksessa pyritään pitämään työasemat standardoituina. Ne sovellukset, jotka poikkeavat standardijakelusta, asennetaan Citrix-ympäristöön. Sen kautta toimittaessa sovellusten toimivuus ja nopeus eivät riipu käyttäjän oman työaseman iästä ja tehosta. Kaikki tiedonkäsittely tapahtuu Citrix-palvelimella, käyttäjällä on Citrix-client omassa työasemassaan, ja välissä liikkuvat vain näytön päivitykset, näppäinlyönnit ja muut vastaavat tiedot. Työ sujuu yhtä nopeasti kuin jos sovellukset olisivat omalla työasemalla - kuitenkin sillä erotuksella, että palvelinkäytössä on paljon tehokkaampia laitteita. Tietoturva tärkeässä osassa Tietoturva-asiat olivat projektissa keskeisellä sijalla etenkin rakennettaessa ratkaisuja etäkäyttäjille. Tyypillisiä Lääkärikeskus-Yhtymän järjestelmien etäkäyttäjiä ovat asiakasyrityksissä toimivat työterveyshoitajat ja -lääkärit. He ovat käytännössä osa asiakkaan organisaatiota, vaikka he kuuluvatkin Lääkärikeskuksen palkkalistoille. Kaikkiaan yhtymällä on vastaanottavia lääkäreitä noin 600 ja hoitohenkilökuntaa noin 270 henkeä. - Kun työasema viedään toisen yrityksen tiloihin, on hyvä, jos itse työasemaan ei tarvitse tallettaa mitään tietoja. Lääkärikeskus-Yhtymän etäkäyttäjät käsittelevät luottamuksellisia tietoja, joiden pitäminen sisäverkossa on hyvin tärkeää. Oman selvitystyömme jälkeen emme oikeastaan nähneet projektille muuta järkevää toteutustapaa kuin Citrixin. Sen avulla turvalliset etäyhteydet voitiin toteuttaa niin, ettei tietoja tarvitse tallentaa etäasemiin, joissa ne olisivat ihan eri lailla uhanalaisia, sanoo yhtymän sovellusten toiminnallisuudesta ja integroinnista vastaava järjestelmäasiantuntija Olavi Söderlund. Enfo Disnet on tehnyt Citrix-pohjaisia ratkaisuja vuodesta 1996. Sillä on palkkalistoillaan 12 Citrix-asiantuntijaa, joista osa on tehnyt Citrixin kanssa töitä yli kymmenen vuotta. Lisätietoja: Tiina Hentunen (asiakkuus yleensä) Avainasiakaspäällikkö puh. 050 517 5778 tiina.hentunen@enfodisnet.fi Mika Kolhinoja (tekniset kysymykset) Projektipäällikkö puh. 050 462 1601 mika.kolhinoja@enfodisnet.fi Vuonna 1992 perustettu Enfo Disnet Oy on informaatioteknologia-alan asiakaspalvelutalo. Enfo Disnet tarjoaa asiakkailleen liiketoimintaa tehostavia ja IT-infrastruktuurin kokonaishallintaan tähtääviä ratkaisuja. Asiakkaiden tarpeiden mukaan räätälöitävät ratkaisut koostuvat palveluista, laitteista ja ohjelmistoista. Enfo Disnetin liikevaihto vuonna 2004 oli 27,9 miljoonaa euroa. Enfo Disnet Oy on osa Enfo-konsernia. www.enfodisnet.fi