Lääkärin vinkit saariston kesään

Kesän lähestyessä luonnossa ja erityisesti saaristossa liikkuvan kannattaa huomioida punkit. Viimeistään nyt on aika ottaa rokote puutiaisaivokuumeeseen ja tarkistaa lääkekaapin sisältö.

Kesän tulo herättää heinikoissa viihtyvät punkit. Yleisimmät punkkien levittämät taudit ovat borrelioosi ja puutiaisaivokuume. Borrelioositapauksia todetaan Suomessa THL:n mukaan vuosittain noin 1 500.

– Borrelioosia vastaan ei ole rokotetta, mutta tartunta voidaan hoitaa antibiooteilla. Sen sijaan harvinaisempaan puutiaisaivokuumeeseen ei ole olemassa hoitokeinoa, vaan siihen tehoaa ainoastaan ennaltaehkäisevä rokote. Se kannattaa ottaa, jos liikkuu paljon punkkialueilla, kertoo Turun Terveystalon sisätautilääkäri ja Turun yksiköiden vastaanottojen ja päivystystoiminnan ylilääkäri Joni Suomi.

Puutiaisaivokuumeeseen otettavassa TBE-rokotteessa on kolme rokoteannosta, jotka otetaan muutaman kuukauden välein.

– Punkki tulisi poistaa punkkipinseteillä mahdollisimman nopeasti. Punkin poiston yhteydessä iho punottaa ja on ärtynyt. Mahdolliset borrelioosin oireet tulevat pienellä viiveellä. Jos punkin puremasta tulee noin viikon kuluessa laajeneva ihottuma, on syytä hakeutua välittömästi lääkäriin, Suomi toteaa.

Punkkitarkastukset kannattaa ottaa tavaksi kesämökeillä ja luonnossa liikkuessa. Erityisen huolellinen kannattaa olla lasten ja kotieläinten osalta. Punkkipihdit ovat edullinen ja järkevä hankinta jokaiseen kesälääkekaappiin.

Kesäisen lääkekaapin oikeat varusteet

– Kesällä allergiset reaktiot, tapaturmat sekä pienet haavat ja palovammat ovat syynä moneen lääkärikäyntiin, mutta usein itsehoito riittää. Siksi onkin tärkeää päivittää lääkekaapin sisältö ja tarkistaa lääketarvikkeiden päiväykset, Suomi muistuttaa.

Lääkekaappiin ja kesälomamatkalle kannattaa pakata haavanpuhdistus- ja sitomisvälineet. Hyönteis- ja punkkikarkotteet voivat säästää monelta harmilta. Mukaan voi varata myös särkylääkettä sekä antihistamiineja hyönteisten puremille herkille henkilöille. Kyypakkauksen voi ottaa mukaan, mutta sen tehoon ei saa tuudittautua: käärmeen purressa on aina hakeuduttava välittömästi päivystykseen.

Lääkärin vinkit kesään:

• Tarkista kesäapteekki ja tuotteiden päiväykset
  • Muista punkkitarkastukset ja puutiaisaivokuumerokotus, jos liikut paljon punkkialueilla
  • Matkaillessa päivystävät lääkärit löytyvät kätevästi netistä, mutta talleta myös lähimpien apteekkien, lääkäriasemien ja Myrkytystietokeskuksen puhelinnumerot
  • Mene lääkäriin, jos vaiva ei hoidu kotikonstein tai pitkittyy
  • Nauti kesästä!

Joni Suomi, sisätautilääkäri, Turun yksiköiden vastaanottojen ja päivystystoiminnan ylilääkäri, Terveystalo, puh. 050 3493 656, joni.suomi@terveystalo.com
Jenni Rantanen, viestintäpäällikkö, Terveystalo, puh. 030 63 31758, jenni.rantanen@terveystalo.com

Terveystalo on Suomen suurin terveyspalveluyritys. Yhtiö tarjoaa monipuolisia terveys-, työterveys-, sairaanhoito- ja tutkimuspalveluja lähes 150 toimipaikassa eri puolilla Suomea. Terveystalon asiakkaita ovat yksityishenkilöt, yritykset ja yhteisöt, vakuutusyhtiöt sekä julkinen sektori. Terveystalo työllistää valtakunnallisesti lähes 6 500 terveydenhuollon ammattilaista. Vuonna 2012 Terveystalo investoi suomalaisten terveyspalvelujen kehittämiseen yli 27 miljoonaa euroa. www.terveystalo.com